شناسهٔ خبر: 52238943 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

کانون‌های دانشجومحور(۴۵)/ مکتبی در گفت‌وگو با آنا خبر داد؛

بزرگ‌ترین جشنواره گویندگی و اجرای صحنه در انتظار دانشجویان

دبیر کانون فرهنگی «رسانه نماآوا»ی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان از برگزاری بزرگ‌ترین جشنواره گویندگی و اجرای صحنه در استان گلستان توسط این کانون با محور دانشجویان خبر داد.

صاحب‌خبر -

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ اکنون بیش از هزار و ۴۱۰ کانون فرهنگی اجتماعی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور فعال و دارای مجوز، اساسنامه، دبیر و اعضای مشخص هستند.

یکی از رویکردهای مهم معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، ‌ اهمیت به فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی از طریق تسهیل، تعمیق و گسترش کانون‌هاست که این مهم با اصلاح آیین‌نامه اجرایی کانون‌ها و ابلاغ آن در شهریور ۹۹ در دستور کار قرار گرفته است. حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور نیز از فعالیت کانون‌های فرهنگی اجتماعی حمایت می‌کنند و تا حد امکان تسهیلات و لوازم مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

تبلور فعالیت‌ دانشجویان در جدال ۲ساله با کرونا

کانون‌های فرهنگی دانشجویی چگونه به جایگاه واقعی می‌رسند؟

کانون‌های دانشجویی ظرفیتی برای توسعه علم و فرهنگ

کانون‌های دانشجویی یکی از قالب‌های مهم و اثرگذار فعالیت‌های دانشجویی هستند که با هدف ایجاد بستر و زمینه مناسب مشارکت دانشجویان در اجرای برنامه‌های دینی، انقلابی، فرهنگی و هنری دانشگاه ایجاد شده‌اند و هرقدر زمینه‌های فعالیت، وسعت جذب و پاسخگویی به نیاز فرهنگی مخاطب دانشگاهی در کانون‌ها بیشتر دیده شود، ‌طبیعتاً می‌تواند منتج به فعالیت کیفی بهتر و پاسخگویی بیشتر به سلایق گوناگون باشد.

خبرنگار خبرگزاری آنا در سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی با دبیران کانون‌های فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، عملکرد، فعالیت‌ها و مأموریت‌های این کانون‌ها را در قالب پرونده خبری «کانون‌های دانشجومحور» بررسی می‌کند که در این شماره گفت‌وگو با کاظم مکتبی دبیر کانون رسانه نماآوا دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان را می‌خوانیم.

مکتبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با تشریح فعالیت‌ها و موفقیت‌های کانون «رسانه نماآوا»ی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان اظهار کرد: با اینکه زمان راه‌اندازی کانون بین بازه زمانی بوده که فرصت شرکت در جشنواره‌های زیادی را نداشتیم؛ اما در همین بازه کوتاه با شرکت اعضا در مسابقات کرسی آزاداندیشی موفق به راهیابی و کسب عنوان در مقام کشوری شدیم.

گذری بر فعالیت‌های کانون رسانه نماآوا

وی افزود: اکنون به‌عنوان کانون معرفی‌شده برتر در جشنواره رشد پیشگام بوده و باید منتظر نتایج قطعی و نهایی باشیم. در جشنواره تولیدات دیجیتال بسیج مقام اول استان را کسب کردیم. در همین راستا سوم اسفند ۱۴۰۰ قصد برگزاری بزرگ‌ترین (مسابقه دانشجویی) جشنواره گویندگی و اجرای صحنه در استان گلستان را در محور دانشجویی داریم که همه موارد از پیش آماده شده و اکنون در حال تبلیغ و اطلاع‌رسانی در حوزه این جشنواره هستیم. این جشنواره در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان هم با مدیریت کانون نماآوا برگزار می‌شود.

وی افزود: از دیگر اهداف کانون رسانه نماآوا، تربیت و آموزش دانشجویان علاقه‌مند حوزه‌های رسانه برای خودکفایی دانشگاه در حوزه رسانه است که در این امر مهم موفق و پرقدرت ظاهر شدیم.

دبیر کانون «رسانه نماآوا»ی واحد گرگان با برشمردن اهداف تشکیل این کانون عنوان کرد: کانون اوایل سال ۱۴۰۰ با هدف بهبود عملکرد در تولیدات محتوا و انجام کارهای فرهنگی راه‌اندازی شد و مهم‌ترین اهداف تشکیل آن با داشتن ۴۰ عضو شامل برگزاری کارگاه‌های تخصصی فن بیان در محورهای گویندگی، اجرای صحنه و ارتباطات، برگزاری سمینارهای تخصصی در زمینه صدا و رسانه، دوبلاژ، انیمیشن و فیلم‌های سینمایی، تولید فیلم کوتاه، مستند، پویانمایی و تهیه مستند و کلیپ از برنامه‌های مختلف دانشگاه و فعالیت‌های فرهنگی می‌شود.

کانون‌های فرهنگی، قلب تپنده دانشگاه هستند

مکتبی، رسالت کار و امور فرهنگی به‌ویژه در تراز فعالیت دانشجویی را بسیار مهم و حیاتی ارزیابی کرد و ادامه داد: هرچند این جایگاه و وظایف در دوران بیماری کرونا تا حد بسیار زیادی با چالش کاهش فعالیت مواجه شده و از طرفی مجازی بودن آموزش مکملی بر این سردی فعالیت دانشجویان شد؛ اما با حضور خلاق و نوآور دانشجویان موفق شدیم به جریان پرشور فرهنگی برگردیم. شاید بهترین توصیف از جایگاه کانون فرهنگی به‌عنوان قلب تپنده دانشگاه و پمپاژ انگیزه و آگاهی بخشی در محیط دانشجویان باشد که یقیناً نقشی راهبردی در زمینه همه امور اصلی و فرعی دانشگاه خواهد داشت.

بزرگ‌ترین جشنواره گویندگی و اجرای صحنه در انتظار دانشجویان

وی درباره مشکلات کانون‌های فرهنگی به آنا گفت: ازجمله این مشکلات نبود مکان مناسب در دانشگاه برای آغاز فعالیت بوده که همواره شاهد این هستیم با وجود نیروهای توانا، امکان استقرار نیروهای جوان و توانا در دانشگاه میسر و فراهم نمی‌شود. از دیگر خلأهای موجود در زمینه کانون‌های فرهنگی به‌ویژه کانون‌های رسانه‌محور، نبود سیستم با کیفیت رایانه و رسانه‌ای مانند دوربین و اقلام تهیه گزارش بوده که هرچند عوامل فرهنگی در زمینه رفع خلأها خالصانه در تلاش هستند؛ اما این چالش همواره وجود دارد و مسیر ترقی پیشرفت را در زمینه کانون‌های رسانه محور بسیار سخت کرده است.

بیشتر بخوانید:

از رشد ۱۰۰ درصدی نشریات تا فعالیت‌ پررنگ کانون‌ها در مسیر فرهنگ

از رشد خلّاقیت‌ دانشجویان تا قطع حائل ارتباط با مسئولان

دست بسته فعالان دانشجویی در کانون‌های فرهنگی

اختصاص فضای تبلیغاتی به کانون‌های فرهنگی

دبیر کانون رسانه نماآوا مطرح کرد: با در اختیار قراردادن مکان مناسب، لوازم اولیه برای آغاز کار، تعیین حق‌الزحمه برای انجام فعالیت‌های دانشجویی هرچند با رقم‌های کم در راستای انگیزه بخشی می‌توان کانون‌های فرهنگی را تقویت کرد. همکاری مسئولان در آغاز شبیه به همه فعالیت‌ها، حساسیت‌ها و نظارت‌های بالای خود را داشت؛ اما به لطف خدا با ارائه آثار فاخر در حوزه رسانه و در چارچوب اخلاق ارتباط کانون و مسئولان صمیمیت خاصی پیدا کرد و موجب انگیزه‌بخشی در کارها شد.

مکتبی با بیان فعالیت‌های کانون رسانه نماآوا در دوران کرونا توضیح داد: در این عرصه در بخش‌های موشن گرافیک و فیلم کوتاه آثار فاخری تولید و به ثبت رسیده در همین رابطه در استان جشنواره مختص به تولیدات محتوایی کرونا برگزار شد که موفق به کسب مقام دوم در این جشنواره شدیم. در همه ایام و مناسبت‌ها ازجمله انتخابات ریاست جمهوری، ایام محرم، ایام فاطمیه و ... به‌صورت مدام در حال تولید محتوای فاخر هستیم.

به گزارش آنا، سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوهای خبرگزاری آنا درباره فعالیت‌ها، عملکرد و چالش‌های کانون‌های فرهنگی دانشجویی واحدهایی دانشگاهی با عنوان «کانون‌های دانشجومحور» در اختیار اداره کانون‌های فرهنگی-دانشجویی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز قرار می‌گیرد. با توجه به بیان برخی از مشکلات از سوی دبیران کانون‌ها در مسیر فعالیت دانشجویان - که معمولاً موردی است- دانشجویان و فعالان فرهنگی می‌توانند در تماس با شماره 47351424 (خانم رازقی) پیگیر رفع و حل مشکلات خود باشند.

انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/پ

نظر شما