شناسهٔ خبر: 52238023 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

نماینده ‌مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس:

تشریح بودجه سال آتی دولت و اقدامات موثر انجام شده در آذربایجان شرقی /نرخ رشد اقتصادی سال آینده ۸ درصد است

موج نیوز

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی به تشریح بودجه سال آتی دولت و همچنین اقدامات موثر انجام شده طی یک و نیم سال اخیر در آذربایجان شرقی پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، روح الله متفکر آزاد در تشریح بودجه سال آینده دولت اظهار داشت: بودجه سال آینده دولت نزدیک به ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به شرکت‌های دولتی و یک هزار و ۳۰۵ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بودجه‌ی عمومی کشور است.

وی ادامه داد: یک هزار و ۵۰۵ میلیارد تومان از ۱۳۳ هزار میلیارد تومان آن مربوط به مصارف اختصاص دولت و یک هزار و ۳۷۲ هزار میلیارد تومان آن نیز مربوط به پیش‌بینی دولت در زمینه‌ی منابع و مصارف عمومی است که بودجه‌ی عمومی دولت را تشکیل می‌دهند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منابع بودجه از سه بخش درآمد پایدار، واگذاری سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی تامین می‌شود، گفت: درآمد پایدار یکی از منابع بودجه‌ی دولت است که عموماً به مالیات‌ها و گمرک اختصاص دارد و در بودجه سال آتی ۶۴۴ هزار میلیارد تومان برای آن اختصاص یافته است چراکه دولتی موفق است، با درآمد پایدار خود تا حدودی بتواند کشور را اداره کند.

متفکر آزاد خاطرنشان کرد: ۹۶۵ هزار میلیارد تومان هزینه کرد دولت است و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نیز کسری تراز عملیاتی دارد که این امر مرسوم بوده و هرساله وجود دارد اما خوشبختانه امسال مقدار کاسته شده است چراکه بهتر است میزان افزایش در هزینه از افزایش در درآمد کمتر باشد.

وی همچنین بیان کرد: بخش بعدی منابع، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای است یعنی دولت با کمبود بودجه مواجه شده و مجبور شود از منابع موجود استفاده کند که ۴۰۸ هزار میلیارد تومان از فروش نفت و گاز و اموال شرکت‌های دولتی به این بخش اختصاص داده شده است.

وی اضافه کرد: سومین بخش، واگذاری دارایی‌های مالی است یعنی دولت بخشی از منابع خود را از صندوق توسعه یا انتشار اوراق مشارکت اسلامی تامین کند همچنین دولت کنونی ماهانه ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز بدهی‌های دولت قبلی را پرداخت می‌کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مقابل واگذاری دارایی‌های مالی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز داریم برای مثال دولت پروژه‌ی عمرانی ایجاد کرده و آن را به ارزش افزوده تبدیل می‌کند که ۲۵۰ هزار میلیارد تومان نیز به این بخش اختصاص یافته است. 

وی با تاکید بر اینکه نرخ رشد اقتصادی سال آینده هشت درصد در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: ۳.۵ درصد از هشت درصد از بهره‌وری و ۴.۵ درصد نیز از سرمایه‌گذاری تامین می‌شود چراکه طی هشت سال گذشته به دلیل وجود رکود، تورم و وضعیت اقتصادی نابسامان با رشد صفر درصدی مواجه بودیم اما تا زمانی که این مقدار را به هشت درصد نرسانده‌ و استمرار نداده‌ایم نمی‌توان کشور را به وضعیت قبلی آن برگرداند.

وی افزود: در چنین وضعیتی برای افزایش رشد اقتصادی باید میزان هزینه‌های خود را کاهش دهیم و مدیریت مالی درآمدها را افزایش دهیم که بدون سیاست گذاری این امر حاصل نخواهد شد. 

متفکر آزاد همچنین متذکر شد: دولت به دنبال حذف ارز ترجیحی سیاست گذاری شده است چراکه تاکنون ۶۵ هزار دلار ارز ترجیحی داده شده اما در مسیر درست و صحیح آن استفاده نشده است و حذف آن نیز کشور را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد لذا ما پیشنهاداتی را برای رفع این مشکل ارائه دادیم.  

وی افزود: یکی از نقاط مثبت دیگر دولت، تمرکز زدایی است که هزینه کرد را در اختیار استانداران قرار می‌دهد و قبلا این امکان وجود نداشت.

وی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص اقدامات موثری که انجام داده است، اظهار کرد: طی یک و نیم سالی که از آغاز مجلس فعلی می‌گذرد به دنبال آن بودیم تا موضوعات مهم را شناسایی کرده، در اولویت کاری خود قرار داده و وقت خود را تلف نکنیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در دولت جدید قوانین جدیدی را تصویب کردیم که مفید هم واقع شدند؛ دو قانون در حوزه مسکن داشتیم که یکی از قانون‌های خوب مجلس بود و در حوزه‌ی کشاورزی نیز دو مصوبه ارائه داده و به قانون تبدیل کردیم که از ارزش بالایی برخوردار بودند.

وی ادامه داد: در حوزه‌ی جمعیت و خانواده مصوبه‌ای برای رفع مشکلات جوانانی داشتیم که به علت مسائل مالی از ازدواج و فرزند آوری میترسیدند، در زمینه‌ی مقابله با تحریم‌ها نیز قانون جامع خوبی ارائه دادیم که پشتوانه‌ی خوبی بود و در مذاکرات نیز موثر واقع شد.

وی با بیان اینکه در حوزه‌ی تحولات منطقه‌ای نیز افق خوبی در پیش‌رو داریم، گفت: در زمینه‌ی دانش بنیان نیز زمان بسیار زیادی گذاشتیم و در مورد جهش تولید دانش بنیان مصوبه‌ای دادیم که اخیرا به اتمام رسید.

متفکر آزاد افزود: در زمینه‌ی تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارها نیز مصوبه‌ای تعیین کردیم که در آن محورها به دو صورت تایید محور یا ثبت محور هستند؛ در مصوبه ثبت محور اگر تا سه روز مجوز در سامانه ثبت نشود، سیستم خود به خود آن را ثبت خواهد کرد و در تایید محور نیز این مدت سه ماه است.

وی همچنین بیان کرد؛ در حوزه‌ی انتخابیه نیز خوشبختانه به تمامی وعده‌های خود عمل کردم و تقریبا چیزی نمانده است؛ سعی کردم به گونه‌ای عمل کنم که سبب سرافکندگی مردم نشده و ادبیات پاسخگویی مسئولین به گفتمان تبدیل شود. 

وی ادامه داد: سه سوال از سه وزیر در دولت قبلی و فعلی پرسیده شد و هر سه مورد نیز به نتیجه رسیدند که یک سوال در زمینه‌ی آموزش پرورش و آموزش سمپاد، سوال بعدی در مورد وضعیت زبان‌های غیر فارسی در کشور و سوممین سوال نیز در مورد مازوت‌سوزی نیروگاه‌های حرارتی بود که با جان مردم سروکار داشت و خوشبختانه هر سه سوال به نتایج خوبی رسیدند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حوزه انتخابیه باید به سرکشی‌های محلی و منطقه‌ای در ۱۱ شهر و بیش از ۲۰۰ روستای آذرشهر، اسکو و تبریز اشاره کنم که این پیگیری‌ها در حوزه‌های مختلف همچنان ادامه دارد و دیدارهای مردمی، رسیدگی به نامه‌ها، بازدیدهای کارخانه‌ای، رسیدگی به مسائل اقشار مختلف، محلات و صنایع از جمله آنها است که سعی دارم تماما با مردم ارتباط داشته باشم.

وی یادآور شد: در زمینه‌ی بودجه‌ی آذربایجان شرقی فراخوانی را منتشر کردم تا از نظرات کارشناسان و مردم استفاده کنم تا حقی از مردم ضایع نشود.

وی همچنین گفت: در حوزه‌ی آب تبریز، حاشیه نشینی، انتقال آب ارس، راه آهن، شرکت مس آذربایجان که یکی از سرمایه‌های بزرگ منطقه است و تیم تراکتور نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

متفکر آزاد در پایان تاکید کرد: با تمام تلاش پیگیر مسائل موجود در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و آموزشی هستم که امیدوارم تا پایان مسئولیت خود اقدامات موثری انجام داده و شرمنده مردم نشوم.

نظر شما