شناسهٔ خبر: 52236798 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تخلیه پساب و پسماندهای زیستی در رودخانه‌ها و دریا دردسری برای پرندگان

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه های دریایی می‌گوید؛ تخلیه پساب و پسماندهای زیستی به درون کانال رودخانه در حاشیه ساحل سبب جلب توجه مرغان دریایی شده و آشفتگی محیطی و انتقال آلودگی در سطح گسترده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، این روزها که جمعیت پرندگان در طبیعت مازندران در حال رسیدن به اوج خود نگرانی‌ها نیز در ارتباط با مشکلاتی که این گونه‌ها را تهدید می‌کند بیشتر می‌شود؛ نگرانی‌هایی از جمله زباله که هنوز به نقطه مطلوب نرسیده و اکنون دپوی آن در نقاط زیبای سواحل خودنمایی می‌کند و زندگی پرندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در صورت توجه نکردن  به سامان‌دهی این معضل مشکلاتی ازجمله مرگ تدریجی این مهمانان را رقم خواهد زد.

همایون خوشروان عضو هیات مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی در گفت‌وگویی اظهار کرد: کاهش ذخایر آبزیان در آب‌های ساحلی دریای خزر سبب شده تا پرندگان دریایی برای تامین مواد غذایی به حاشیه دهانه رودخانه‌ها و اراضی کشاورزی تغییر مکان دهند.

وی افزود: زیرا تخلیه پسماندهای زیستی در محیط رودخانه غذای فراوان و بی‌دردسری برای آنها محسوب می‌شود؛ تخلیه غیربهداشتی مواد مغذی و پسماندهای زیستی به محیط رودخانه سبب آلودگی آب و افزایش عناصر نیتروژن و فسفر می‌شود و از تبعات ناگوار آن پدیده خفگی جانداران کف‌زی یا eutrification است.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه های دریایی اضافه کرد: علاوه بر اینکه ورود مواد شوینده و فلزات سنگین و مواد سمی شرایط آلودگی آب‌های رودخانه‌ای و ساحلی را افزایش می‌دهد،‌ پرندگان با استفاده از این منابع غذایی نقش ناقلان آلودگی را ایفا می‌کنند و با گذشت زمان با افزایش غِظت مواد آلاینده و فلزات سنگین در اندام آنها bioaccumulation و bioconcentration موجب افزایش ریسک خطر آلودگی برای سایر جانداران می‌شوند.

خوشروان تصریح کرد: متاسفانه براساس بازدیدی که از بازار ماهی‌فروشان یکی از شهرهای ساحلی مازندران انجام گرفت، مشخص شد که تخلیه پساب و پسماندهای زیستی به درون کانال رودخانه در حاشیه ساحل سبب جلب توجه مرغان دریایی شده و آشفتگی محیطی و انتقال آلودگی در سطح گسترده در این منطقه جریان دارد.

وی با تاکید بر اینکه انتقال مواد آلاینده به درون بافت پرندگان سبب بیماری آنها و صدمات جدی بر روی تنوع زیستی آنها شده و تعادل بیولوژیکی زنجیره غذایی آب‌های ساحلی را بر هم می‌زند، خاطرنشان کرد: علاوه بر آنکه تقابل پرندگان اهلی مانند مرغابی و غاز با پرندگان دریایی شرایط رقابت را گسترش داده و تعادل اکولوژیکی منطقه دچار آسیب دیدگی می‌شود.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه های دریایی یادآور شد: بنابراین برای جلوگیری از آلودگی رودخانه‌ها که آب آنها بر روی سطح آب زیرزمینی چاه‌های مورد بهره‌برداری تاثیر مستقیم دارد باید در حد امکان از تخلیه مواد زیستی فاسد شدنی به درون رودخانه پرهیز کرد و جهت حفظ تعادل اکولوژیکی اکوسیستم‌های ساحلی مانع نفوذ پرندگان دریایی به مناطق رودخانه‌ای آلوده شد که در نهایت مدیریت صحیح این فرایند موجب افزایش سلامت انسان و تامین موادغذایی سالم از محیط دریا خواهد شد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در ارتباط با نگرانی از پسماند در حاشیه سواحل، اظهار کرد: این موضوع زندگی پرندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر مهمان طبیعت مازندران هستند، افزود: باتوجه به مهاجرت پرندگان به طبیعت استان کماکان ادامه دارد و پرندگان در حال ورود به استان هستند ضرورت سامان‌دهی پسماند به‌ویژه در حاشیه سواحل و رودخانه‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: وجود پسماند اثرات زیان‌باری روی گونه‌های مختلف در طبیعت به همراه خواهد داشت که لازم است در این زمینه تدبیری جدی اندیشیده شود.

 

 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

نظر شما