شناسهٔ خبر: 52235626 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فضای مجازی، تهدید یا فرصت|راه اندازی گرایش بازی های رایانه ای در حوزه و دانشگاه

تربیت نیروی انسانی متخصص بازی های رایانه ای از مسائلی است که بنابر مصوبه شورای عالی فضای مجازی در دستور کار وزارت علوم و حوزه علمیه قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ امروزه بازی‌های رایانه‌ای، در تمام ساحت‌های فضای مجازی حضور جدی پیدا کرده است و تأثیرات فرهنگی این رسانه به‌دلیل افزایش گستره مخاطبان آن روز به روز افزایش می‌یابد، از سوی دیگر بازی‌های رایانه‌ای به‌مثابه یک صنعت و بستر جدید خلق ثروت و اشتغال به‌عنوان پیشران اقتصاد دانش‌بنیان نقش بسزایی ایفا می‌نماید(طبق آمار اعلام شده، در حال حاضر سهم بازار بازی های رایانه ای در دنیا 159 میلیارد دلار است و این میزان، بیش از سه برابر اقتصاد هالیوود را شامل می شود)، بنابراین سیاست‌گذاری و مدیریت صحیح آن می‌تواند منجر به پی‌ریزی فضایی جدید مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی و اقتصاد مقاومتی گردد.

در این راستا شورای‌عالی فضای مجازی در جلسه بیست و ششم مورخه 25 آذر 1394 سیاست‌های حاکم بر برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای را ابلاغ نمود و اقدامات کلانی را در عرصه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی، توسعه فضای کسب‌وکار، ساماندهی مجوزها، حمایت، نظارت، اصلاح و تنقیح قوانین به‌عهده دستگاه‌ها و نهادهای مختلف قرار داد.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

طبق برنامه ملی بازی های رایانه ای، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه از نهاهای متولی در عرصه آموزش و پژوهش این بازی ها هستند. این نهادها بلحاظ قانونی موظفند نیروی انسانی کارشناس و حرفه‌ای در سطح دانشگاهی و مراکز مهارتی متناسب با نیازهای صنعت رسانه بازی رایانه‌ای در کشور تربیت نموده و همچنین پایان‌نامه‌ها، نشریات تخصصی و همایش‌های علمی را در این مسیر جهت دهی نمایند.

راه اندازی گرایش بازی های رایانه ای توسط وزارت علوم

یکی از اقدامات مهمی که در این راستا توسط وزارت علوم انجام شده است راه اندازی رشته بازی های رایانه ای در مقطع کارشناسی ارشد برای سال تحصیلی 1401 است؛ در این باره بهروز مینایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت می گوید: گرایش بازی‌های رایانه‌ای در مقطع کارشناسی ‌ارشد در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت با الگو گرفتن از معتبرترین و علمی‌ترین سرفصل‌های درسی دانشگاه‌های صاحب‌نام استرالیا، کانادا، کره جنوبی، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی در زمینه فنی و برنامه‌سازیراه‌اندازی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح می کند راه‌اندازی این گرایش در دانشگاه علم و صنعت در راستای وظایف دانشگاه مبنی بر تربیت نیروی انسانی موفق برای تامین آینده شغلی و خلق ثروت، تولید و درآمدزایی است و امیدواریم با کمک بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و با تکیه بر مولفه‌های مورد تایید نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای (اسرا) در راستای تولید بازی‌های منطبق بر ارزش‌های ایرانی و اسلامی گام برداریم و از این راه به درآمدزایی بخش خصوصی فعال در این حوزه کمک کنیم.

به گفته مینایی درس تولید بازی از 10 سال پیش در مجموعه گروه نرم‌افزار و هوش مصنوعی مقطع کارشناسی در دانشگاه علم و صنعت تدریس می‌شد اما این بار در قالب یک گرایش مجزا برای مقطع کارشناسی ارشد تصویب شده و امیدوارم بعد از این دانشگاه، دانشگاه‌های دیگر نیز درخواست راه‌اندازی گرایش بازی‌های رایانه‌ای را مطرح کنند.

گفتنی است علاوه بر دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه های دیگر نیز در عرصه آموزش و پژوهش بازی های رایانه ای وارد شده اند که از جمله این دانشگاه ها می توان دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه مشهد، دانشگاه تبریز و دانشگاه کاشان اشاره کرد.

ایجاد گرایش بازی‌های رایانه‌ای در حوزه علمیه

حوزه علمیه قم نیز بنا بر برنامه ملی بازی های رایانه ای، ایجاد گرایش بازی های رایانه ای را در دستور کار خود قرار داده است؛ در این باره آیت الله اعرافی رئیس حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه حوزه های علمیه با ترسیم بیش از 400 رشته گرایش در عرصه علوم اسلامی چتر دانشی خود را برای تخصصی سازی علوم گشوده است تصریح می کند سرفصل نویسی و باروری علمی رشته‌های تخصصی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای امر مهمی است که باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین رستم نژاد معاون آموزشی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حوزه علمیه به صورت علمی و تخصصی به رشته‌ها و گرایشات مختلف بنابر مسائل مبتلابه ورود پیدا کرده است، می گوید: در این راستا رشته مطالعات دین و فضای مجازی با چند گرایش مختلف همچون هوش مصنوعی، بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی تعریف شده است.

به گفته معاون آموزشی حوزه علمیه قم، به معاونت آموزش حوزه اختیار داده شده، بر اساس این‌که طلاب بر اساس نیازها و مسائل روز، مشغول انجام وظیفه باشند این رشته‌ها توسعه داده شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما