شناسهٔ خبر: 52235534 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌و‌گو|

هر یک از اعضای شورای شهر امکان نظارت بر شهرداری را دارند

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: هر کمیسیون و هر یک از اعضای شورای شهر به طور کامل امکان نظارت بر هر آنچه که در شهرداری اتفاق می‌افتد را دارند.

صاحب‌خبر -
علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درخصوص چرایی بی اعتمادی افکار عمومی نسبت به روال‌های پرتخلف موجود در شهرداری به میزان گفت: در مجموع باید بپذیریم که قوانین ما دچار نواقصی هستند و نیاز به تکمیل شدن دارند. نکته دوم اینکه با همین قوانینی که بعضی هایشان کامل است و بعضی هایشان دچار نواقصی هستند نظارت‌های مطلوبی اتفاق نیفتاده است. در حال حاضر ما هرچقدر به سمت هوشمند کردن فضا‌ها و ایجاد شفافیت بیشینه قدم برداریم امکان تخلف را کاهش داده‌ایم.
 
وی ادامه داد: چون بعضی از این ظرفیت‌های الکترونیک و ظرفیت‌های دیگری که از جنس هوشمندسازی‌های جدید هستند باعث می‌شوند تا بسیاری از تخلفات قیچی بشوند و اصلا اتفاق نیفتند. پس برای مقابله اصولی با تخلفاتی که در شهرداری اتفاق می‌افتد اول از همه باید قوانین و قواعد و نظامات مربوط به آن کامل و روشن باشد و بعد هم باید نظارت به اندازه و درست اتفاق بیفتد. در وهله سوم هم باید در درون دستگاه‌های اجرایی شاهد برخورد قوی با تخلفات باشیم.
 
بیشتر بخوانید:
 
سخنگوی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در بعضی از موارد متاسفانه دستگاه‌های اجرایی وظایف خودشان را به خوبی انجام نداده اند. ولی در دستگاه قضایی با متخلفان و کسانی که در حوزه اقتصادی مرتکب فساد شده اند و در این شرایط سخت تحریم‌ها به کشور لطمه زده اند برخورد‌های مطلوبی صورت گرفته که این مساله باعث شده تا مردم نسبت به بهبود روند‌ها امیدوار بشوند. پس برای جلوگیری از تخلفات در شهرداری وجود هر سه سیکلی که اشاره کردم در کنار هم لازم است. چون هیچ یک از این‌ها به تنهایی نمی‌تواند کارگشا بود.

نادعلی در پاسخ به اینکه آیا سازوکار روشنی در شورای شهر برای اعمال نظارت بر روال‌هایی که در شهرداری جریان دارد برقرار شده گفت: هر کمیسیون و هر یک از اعضای شورای شهر به طور کامل امکان نظارت بر هر آنچه که در شهرداری اتفاق می‌افتد را دارند. یعنی ظرفیت‌های شورای شهر برای نظارت بر شهرداری خود به خود شکل گرفته و وجود دارد. بر این مبنا خیلی از مسوولان اجرایی شهرداری به کمیسیون‌های شورای شهر آورده می‌شوند و مورد پرسش قرار می‌گیرند. گاهی اوقات هم بازدید‌هایی اتفاق می‌افتد و در عمل این نظارت‌ها اعمال می‌شود. گاهی اوقات موضوعاتی هم به شکل تذکر یا سوال در صحن علنی اتفاق می‌افتد که همه این‌ها می‌تواند به عنوان شیوه‌هایی برای اعمال نظارت به حساب بیاید.
 
انتهای پیام/

نظر شما