شناسهٔ خبر: 52235207 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دوگانه دیپلماسی و فشار واشنگتن

سفیر آمریکا خواستار نشست علنی هفته آینده شورای امنیت درباره اوکراین شد

نیویورک- ایرنا- لیندا توماس گرینفیلد نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که خواستار نشست علنی شورای امنیت برای دوشنبه آینده درباره اوکراین شده است.

صاحب‌خبر -

 سفیر آمریکا در سازمان ملل شامگاه پنجشنبه وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد پس از هفته‌ها مشورت دقیق با اوکراین و شرکا در شورای امنیت، ایالات متحده خواستار برگزاری نشست علنی شورای امنیت به منظور گفت و گو درباره یک موضوع با اهمیت حیاتی برای صلح و امنیت بین‌المللی شد.

 وی مدعی رفتار تهدیدآمیز روسیه علیه کی یف و افزایش نیروهای روسی در مرزهای اوکراین و بلاروس شد.

گرینفیلد با تکرار ادعاهای واشنگتن علیه مسکو مدعی شد بیش از صد هزار نیروی نظامی روسیه در مرز اوکراین مستقر شده و مسکو در حال انجام دیگر اقدامات بی ثبات کننده علیه اوکراین است که تهدیدی علنی برای صلح و امنیت بین‌المللی و منشور سازمان ملل است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل ادعا کرد همانطور که ما در واکنش به تهدید جدی که امنیت و صلح اروپا و جهان را تهدید می‌کند، مسیر دیپلماسی برای تنش‌زدایی را پیگیری می‌کنیم، شورای امنیت نیز مسیری حیاتی برای دیپلماسی است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد اعضای شورای امنیت باید با دقت حقایق را بررسی کرده و در صورت تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین، آنچه را برای کی یف، مسکو، اروپا و تعهدات اصلی و اصول نظم بین المللی در خطر است، در نظر بگیرند.

گرینفیلد ادعا کرد اکنون زمان صبر کردن و نظاره ‌گر بودن نیست. توجه کامل شورای امنیت نیاز است و منتظر گفت و گویی هدفمند در روز دوشنبه هستیم.

منابع دیپلماتیک به خبرنگار ایرنا گفتند که واشنگتن برای همسو کردن مواضع سایر کشورها علیه روسیه خواستار برگزاری این جلسه علنی شورای امنیت سازمان ملل برای دوشنبه آینده شده است.

  جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز همزمان با افزایش تنش ها با روسیه بر سر اوکراین، در گفت و گو با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود وعده حمایت های بیشتر اقتصادی را از کی یف داد.

 کاخ سفید شامگاه پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد بایدن با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفت و گو و بار دیگر بر آمادگی آمریکا و متحدان و شرکای آن برای پاسخ قاطع به حمله احتمالی روسیه به کی یف تاکید کرد.

بر اساس این بیانیه، رئیس جمهوری آمریکا مدعی آمادگی ایالات متحده، متحدان و شرکای خود برای پاسخ قاطع در صورت تجاوز بیشتر احتمالی مسکو به کی یف و نیز تاکید بر تعهد واشنگتن بر حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین شد.

به گزارش ایرنا، روسیه بارها ادعاها در مورد حمله به اوکراین را رد کرده و اعلام کرده که قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد. روسیه همچنین هشدار داده است که اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهایش تهدیدی برای امنیت ملی است و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که نیروها را به دلخواه در قلمرو مستقل خود جابجا کند.

نظر شما