شناسهٔ خبر: 52232546 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

شکست رکورد درآمدی اینتل در گزارش مالی سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱

اقتصاد ایران: گزارش مالی سه‌ماهه‌ی چهارم اینتل نشان می‌دهد که درآمد غول تراشه‌سازی جهان ۱٫۲ میلیارد دلار از بهترین برآوردهای پیشین فراتر رفته و همین امر به شکستن رکود درآمدی سلانه‌ی این شرکت منجر شده است.

صاحب‌خبر -

مدتی است که تولیدات جهانی به‌واسطه‌ی مشکلات لجستیکی و به‌موجب آن کاهش ظرفیت تولید تراشه‌ و قطعات نیمه‌هادی با اختلال نسبتاً حادی مواجه شده است‌. این در حالی است که با شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی مردم، لوازم الکترونیکی همچون تلویزیون‌ها و لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها با تقاضای بی‌سابقه خریداران مواجه بوده‌اند.

همه‌گیری ویروس کرونا باعث رونق تقاضا برای وسایل الکترونیکی خانگی و خدمات ابری شد و روند کُند اقتصادی نیز سبب شد که برخی از صنایع درباره‌ی نحوه‌ی کاهش تقاضا پیش‌بینی درستی نداشته باشند. این تأثیرات فراتر از فناوری سنتی نیز احساس شده است؛ به‌ویژه خودروسازان پس از اشتباه محاسباتی فروش کمتر، بسیاری از سفارش‌های اجزای نیمه‌هادی را لغو کردند و پس از کمبود جهانی تراشه، بسیاری از آن‌ها مجبورشدند تولید را متوقف کنند.

دراین‌میان، اختلالات گسترده در زنجیره‌ی تأمین نیز مزید بر علت شده‌اند. طبیعتاً اینتل نیز به‌عنوان یکی از غول‌های تراشه‌سازی جهان تحت‌تأثیر این مشکلات قرار گرفته است؛ اما به‌نظر می‌رسد تیم آبی یکی از سال‌های مالی‌ برترش را تجربه کرده است. این شرکت امروز در گزارش آخرین فصل مالی ۲۰۲۱ اعلام کرد که بیشترین درآمد سه‌ماهه و سالانه‌اش را به‌ترتیب با ۱۹٫۵ و ۷۴٫۷ میلیارد دلار ثبت کرده و چهار رکورد درآمدی دیگر را نیز شکسته است.

بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که شرکت پت گلسینگر نتوانسته است سوددهی سال‌های گذشته را حفظ کند. از قرار معلوم، درآمد خالص این شرکت درمقایسه‌با سه‌ماهه مشابه سال گذشته ۲۱ درصد و در مقیاس سالانه ۵ درصد کاهش یافته و به‌ترتیب به ۴٫۶ و ۱۹٫۹ میلیارد دلار رسیده است. حاشیه‌ی سود ناخالص نیز در سه‌ماهه‌ی یادش۶ به ۵۵٫۴ درصد رسیده است که کاهش ۰٫۶ درصدی را درمقایسه‌با سه‌ماهه‌ی سوم نشان می‌دهد. این در حالی است که پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱ اعلام کرده بود که مشکلات لجستیکی ممکن است بر سوددهی آخرین فصل مالی ۲۰۲۱ تأثیر بگذارد.

گزارش مالی جدید اینتل حاکی از آن است که واحد تجاری Client Computing Group اینتل (موسوم به CCG) کاهش درآمد سالانه‌ی ۷ درصدی را تجربه می‌کند که عمدتاً به‌دلیل مشکلات لجستیکی در بخش تراشه‌های موبایلی (تراشه‌های ساخته‌شده برای دستگاه‌های قابل‌حمل) است. این آمار نشان می‌دهد که درآمد بخش نوت‌بوک‌ها در مقیاس سالانه ۱۶ درصد کاهش و میانگین قیمت فروش قطعات این محصولات ۱۴ درصد افزایش یافته است.

با گذر از بخش لپ‌تاپ‌ها، ظاهراً سایر بخش‌ها عملکرد مناسبی داشته‌اند. برای مثال، درآمد بخش مرکز داده‌ی اینتل با رشد ۲۰ درصدی درمقایسه‌با سال گذشته به ۷٫۳ میلیارد دلار رسیده است. علاوه‌براین، اینتل می‌گوید فروش این بخش درمقایسه‌با سه‌ماهه‌ی سوم سال ۸ درصد افزایش یافته است. کسب‌وکارهای کوچک‌تری مانند گروه اینترنت اشیاء (IOTG) و Mobileye (شرکت فناوری خودروهای خودران آن) نیز به‌ترتیب ۳۶ و ۷ درصد رشد کرده‌اند. بخشی از سخنان گلسینگر دراین‌باره به شرح زیر است:

این سه‌ماهه نشان‌دهنده‌ی پایانی مناسب برای یک سال عالی بود. اینتل بیش از یک‌میلیارد دلار از بهترین پیش‌بینی‌های درآمدی فراتر رفت و بهترین درآمد سه‌ماهه و کل سال را در تاریخ شرکت ثبت کرد. تمرکز منظم ما بر اجرا در توسعه‌ی فناوری و تولید و کسب‌وکارهای سنتی و نوظهور در نتایج ما منعکس شده است. همچنان به پیشبرد رشد پایدار و بلندمدت با اجرای مستمر استراتژی IDM 2.0 خود متعهد هستیم.

این نتایج بی‌سابقه با کمک گروه مرکز داده‌ی ما (DCG) و بازیابی قوی در شرکت‌ها و دولت‌ها محقق شد. گروه اینترنت اشیاء رکورد سه‌ماهه‌ی خود را شکست که منعکس‌کننده تقاضای قوی ناشی از همه‌گیری COVID-19 است. دراین‌بین، گروه محاسبات مشتری (CCG) نیز ۱۰ میلیارد دلار را روانه‌ی شرکت و ثابت کرد که رایانه‌های شخصی با تقاضای زیادی مواجه هستند.

به‌طورکلی، شواهد نشان می‌دهد که در سال جاری نیز کمبود جهانی تراشه‌ها را شاهد خواهیم بود و اینتل رقبای سرسختی همچون اپل و AMD را درمقابل خود دارد. بااین‌حال، اینتل نیز در تراشه‌های خانواده آلدرلیک نشان داده است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و درکنار آن، تراشه‌های و کارت‌های گرافیکی Intel Arc Alchemist نیز قصد دارند وارد میدان رقابت با بهترین دستاوردهای گرافیکی ای‌ام‌دی و انویدیا شوند. بنابراین، اینتل می‌تواند در سال جاری میلادی نیز روند رشد درآمدی خود را حفظ و سوددهی‌اش را افزایش دهد.

نظر شما