شناسهٔ خبر: 52232375 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

دورنمای نگران کننده بازگشایی کامل مدارس:

یک چهارم دانش آموزان پایه هفتم تا دوازدهم واکسینه نشده‌اند/ اوضاع بسیار وخیم واکسیناسیون در «قم» و وخیم در تهران و چند استان دیگر

نرخ تکمیل واکسیناسیون در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در کل کشور کمی بیش از ۷۵ درصد است که معنایش، جاماندن یک چهارم این گروه سنی از تکمیل واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ است. گروه سنی‌ای که البته احتمال ابتلایشان کمتر است و همچنین در صورت ابتلا، به ندرت بدحال می‌شوند و در معرض خطر جانی قرار می‌گیرند، اما سهم به سزایی در انتقال ویروس و سرایت آن به دیگران دارند.

صاحب‌خبر -
تابناک اجتماعی
احتمالا شنیده‌اید که قم در پایین‌ترین و بدترین وضعیت واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در میان استان‌های کشورمان قرار دارد، اما بعید است که بدانید اوضاع واکسیناسیون دانش آموزان این استان وخیم‌تر از اوضاع واکسیناسیون گروه‌های بالای ۱۸ سال در قم است!

به گزارش «تابناک»، به فاصله دو هفته از تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه ها، آمار‌های کرونایی کشورمان با سرعت زیاد در حال افزایش است و نگرانی‌های زیادی به دنبال داشته که از جمله آنها، بروز بحران در مدارس و دانشگاه‌ها است. مراکزی که با شیوع کرونا زودتر از بسیاری از فعالیت‌ها تعطیل شدند و در بازگشایی‌ها هم در انتهای صف قرار گرفتند.

این اتفاقی بود که البته در اغلب کشور‌های جهان رخ داد چراکه مدارس و دانشگاه‌ها جمعیت بزرگی از شهروندان هر کشور را شامل می‌شوند که توقف فعالیت شان، به معاش جامعه لطمه نمی‌زد و از آن مهم تر، می‌شد با اتخاذ روش‌هایی مانند آموزش آنلاین، تا جای ممکن مانع از تعطیلی کامل این بخش‌ها شد. نکاتی که با اتکا به آنها، مدارس و دانشگاه‌های کشورمان هم تعطیل شدند تا آموزش مجازی جایگزین حضور در این بخش شود.

البته آموزش مجازی شیوه بی اشکال و ایرادی نیست و هیچ روشی نمی‌تواند جایگزین حضور دانش آموزان و دانشجویان در کلاس‌های درس و محیط‌های آموزشی شود و از این رو، ابتدا بازگشت کسری از اولیای مدارس و کارمندان دانشگاه‌ها و بعد معلمان و اساتید به محل کار تصویب شد و بعد، بازگشایی محدود در این مدارس در دستور کار قرار گرفت تا همه چیز مهیای بازگشایی این بخش شود.

در ادامه این روند، تولید واکسن به مدد دولت‌ها آمد تا بازگشایی پلکانی مدارس و دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گیرد و در کشورمان هم شاهد بازگشایی‌های وسیع تری باشیم. بازگشایی‌هایی که به تصویب بازگشت همه دانش آموزان و دانشجویان به کلاس‌های درس هم رسید چراکه اوضاع کرونایی کشورمان بسیار خوب پیش رفته بود و حتی شیوع سویه اومیکرون در جهان هم تا همین اواخر گزندی متوجه کشورمان نکرد.
 
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید

روندی که حالا تغییر کرده و شاهد آن هستیم که شمار بیماران شناسایی شده در هر روز با شیب زیاد در حال افزایش است و بعد از مدت ها، رنگ نارنجی و حتی قرمز به نقشه رنگ بندی کرونایی کشورمان بازگشته است. تغییراتی که نسبت به آینده نگران مان می‌کند، به ویژه اگر به آمار واکسیناسیون دانش آموزان توجه کنیم.

بر اساس آمار واکسیناسیون دانش آموزان پایه‌های هفتم تا دوزادهم تا روز گذشته، نرخ تزریق دوز اول واکسن در این گروه سنی کمی کمتر از ۸۷ درصد است که معنای آن، مراجعه نکردن حدود یک میلیون نفر از ۶.۵ میلیون دانش آموز این پایه‌های تحصیلی برای دریافت واکسن است. عددی قابل توجه که توزیع متفاوتی در استان‌های مختلف کشورمان دارد.
 
یک چهارم دانش آموزان پایه هفتم تا دوازدهم واکسینه نشده‌اند/ اوضاع بسیار وخیم واکسیناسیون در «قم» و وخیم در تهران و چند استان دیگر

نیم نگاهی به نمودار فوق کافی است تا دریابیم که استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و مازندران با ۹۳ درصد، مشارکت بسیار بالایی در دریافت دوز اول واکسن در این گروه سنی به ثبت رسانده اند، اما در آن سوی نمودار، وضعیت واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در استان قم چیزی از «فاجعه» کم ندارد و حتی اوضاع در استان‌های پرجمعیتی مانند تهران، خراسان رضوی و اصفهان، اصلا مطلوب پیش نرفته و شمار جاماندگان از واکسیناسیون زیاد است.

این نگرانی‌ها زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم نرخ تکمیل واکسیناسیون (دریافت هر دو دوز واکسن) در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در کل کشور کمی بیش از ۷۵ درصد است که معنایش، جاماندن یک چهارم این گروه سنی از تکمیل واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ است. گروه سنی‌ای که البته احتمال ابتلایشان کمتر است و همچنین در صورت ابتلا، به ندرت بدحال می‌شوند و در معرض خطر جانی قرار می‌گیرند، اما سهم به سزایی در انتقال ویروس و سرایت آن به دیگران دارند.
 
یک چهارم دانش آموزان پایه هفتم تا دوازدهم واکسینه نشده‌اند/ اوضاع بسیار وخیم واکسیناسیون در «قم» و وخیم در تهران و چند استان دیگر

البته برای پی بردن به وضعیت تکمیل واکسیناسیون در این گروه هم می‌بایست به سراغ نمودار استانی رفت که باز دو استان مازندران و کهگیلویه و بویراحمد در صدر آن قرار دارند و در انتهایش، قم با اختلافی به شدت فاحش، قعرنشین نمودار است. استانی که بحرانی‌ترین وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشورمان را در همه گروه‌های سنی دارد و جز مدارس و دانشگاه ها، در واکسیناسیون طلاب حوزه‌های علمیه هم وضعیتش نامطلوب است.

وضعیتی که موجب می‌شود به شدت نگران عواقب بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باشیم، به ویژه اکنون که موج ششم کرونا در کشورمان آغاز شده و اومیکرون، با سرعت زیاد در حال تکثیر است و به سویه غالب کرونا در ایران تبدیل شده است. ویروسی که اگرچه در مرگ و میر به قوت و قدرت سویه دلتا عمل نمی‌کند، اما هنوز مرگ آور است و از آن مهمتر، توانایی ابتلای خیل بزرگی در زمان کوتاه را دارد که نتیجه اش، اشتغال همه تخت‌های بیمارستانی در زمان کوتاه و کمبود‌های شدید در رسیدگی به بیماران است.
 
 
تابناک اجتماعی

نظر شما