شناسهٔ خبر: 52230093 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

مدیرعامل یوتیوب خبر داد

یوتیوب احتمالا قابلیتی مبتنی بر فناوری NFT عرضه خواهد کرد

دی جی کالا مگ

مدیرعامل یوتیوب خبر داد بزرگ‌ترین سرویس اشتراک‌گذاری ویدیو در دنیا فناوری توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) را هم در برنامه‌های آتی خود در نظر دارد.

صاحب‌خبر -

گروه IT: «سوزان وویچیکی» مدیرعامل یوتیوب، پلتفرم‌‌های پخش ویدیو را یکی از اولویت‌های سال ۲۰۲۲ تلقی کرده که کاربران می‌توانند بسیار پررنگ‌تر از قبل در آن‌ها به کسب درآمد بپردازند. او اعلام کرده که بزرگ‌ترین سرویس اشتراک‌گذاری ویدیو در دنیا همواره به دنبال ایجاد روش‌های جدید برای درآمدزایی محتواسازان است و فناوری توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) را هم در برنامه‌های آتی خود در نظر دارد.

یوتیوب احتمالا قابلیتی مبتنی بر فناوری NFT عرضه خواهد کرد

به گزارش بولتن نیوز به نقل از دیجیکالا مگ، مدیرعامل یوتیوب در نامه‌ای به انجمن یوتیوب، داده‌های جالبی را در مورد این سرویس پخش ویدیو به اشتراک گذاشته است. وی در مورد ویدیو‌های کوتاه سبک اپلیکیشن تیک‌تاک در یوتیوب که Short نامیده می‌شود صحبت کرده و گفته که این ویدیو‌ها با استقبال خوب کاربران روبرو شده به طوری که تا کنون بیش از ۵ تریلیون بازدید داشته‌اند. ویدیوهای Short در این پلتفرم احتمالاً رقیب بزرگی برای تیک‌تاک و روند افزایشی کاربران آن باشند، که برای مدت کوتاهی از گوگل به عنوان محبوب‌ترین پلتفرم جهان در اواخر سال ۲۰۲۱ پیشی گرفته بود.

یوتیوب احتمالا قابلیتی مبتنی بر فناوری NFT عرضه خواهد کرد

سوزان وویچیکی همچنین تأیید کرد که کسب درآمد در یوتیوب افزایش پیدا کرده و کاربران زیادی از این راه به امرار معاش می‌پردازند. او در این راستا افزود که تعداد کانال‌ها و سازندگان محتوایی که ۱۰۰۰۰ دلار یا مبالغ بالاتری درآمد دارند ۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. به‌عنوان بخشی از ابزارهای مداومی که سازندگان محتوا را قادر می‌سازد در پلتفرم یوتیوب درآمد کسب کنند، به‌زودی شاهد ورود پشتیبانی توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) به این پلتفرم خواهیم بود. او در توضیحات خود آورده:

«در سال گذشته دنیای رمزارزها، توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) و حتی سازمان‌های غیرمتمرکز خودگردان (DAO) فرصتی غیرقابل تصور را برای توسعه‌ی ارتباط بین سازندگان محتوا و طرفداران آن‌ها فراهم کردند. ما همیشه بر گسترش اکوسیستم یوتیوب تمرکز کرده‌ایم تا به سازندگان محتوا کمک کنیم در فناوری‌های نوظهور از جمله مواردی مانند NFT سرمایه‌گذاری کنند و در عین حال به تقویت و بهبود تجربیاتی که سازندگان محتوا و طرفداران در یوتیوب دارند، ادامه خواهیم داد.»

باید خاطر نشان کنیم که تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب پیش از این نیز از فناوری NFT کسب درآمد می‌کردند. برای مثال برخی از سازندگان یوتیوب قبلاً با فروش ویدیوی بسیار محبوب «چارلی من را گاز گرفت» با قیمت حدود ۷۵۰ هزار دلار، از طریق فناوری NFT کسب درآمد کردند. پس از فروش، این ویدیو دیگر در دسترس عموم قرار ندارد. یوتیوب اطلاعات بیشتری درباره قابلیت‌های احتمالی NFT برای این پلتفرم منتشر نکرده است. مدیر عامل این شرکت همچنین در مورد حذف گزینه‌ی Dislike توضیح داد: «در این پلتفرم گاهی اوقات ما شاهد این قضیه بودیم که تعداد دیسلایک‌های یک ویدیو بسیار بیشتر از لایک‌های آن بوده و این گاهی اوقات به تولیدکنندگان محتوا آسیب می‌زند. این قضیه اغلب تولیدکنندگان کوچک‌تر و کسانی که تازه شروع به کار کرده‌اند را هدف قرار می‌دهند. ما می‌خواهیم هر سازنده محتوا احساس کند می‌تواند بدون آزار و اذیت محتوای دلخواه خود را به دیگر کاربران ارائه کند. بنابراین تصمیم داریم که گزینه‌ی دیسلایک را از این پلتفرم حذف کنیم.»

جدا از این‌ها، سوزان وویچیکی تأیید کرد که ابزارهای خرید در این پلتفرم قرار است بیشتر گسترش یابد. تبلیغات پیرامون NFTها به وضوح باعث می‌شود که بسیاری از برندها و پلتفرم‌ها تلاش کنند تا از این فناوری مبتنی بر بلاک‌چین در محصولات خود بهره ببرند. در حالی که فرصت‌های محدودی برای NFT‌ها وجود دارد تا به ابزار مکمل قدرتمندی برای سازندگان و هنرمندان تبدیل شوند، باید ببینیم ارزش بلندمدت کالاسازی هنر دیجیتال در بستری که برای اشتراک‌گذاری محتوا طراحی شده در چه جایگاهی قرار می‌گیرد. یک نگرانی عمده در این موضوع این است که مانند ویدیوی «چارلی من را گاز گرفت» می‌توانیم شاهد ناپدید شدن محتوای محبوب یا محدود شدن آن توسط کسانی باشیم که می‌خواهند به طور مؤثر حقوق محتوای یوتیوب را خریداری کرده یا آن را آفلاین کنند.

مدیرعامل یوتیوب با انتشار پستی ادعا کرده که یوتیوب متعهد به حمایت از سازندگان محتوای محیط‌ زیست برای تقویت محتوای‌های مثبت است. با توجه به تاثیرات زیست محیطی احتمالی NFT‌ها به نظر می‌رسد این تصمیم بالقوه در تضاد با هر تعهد زیست محیطی دیگری باشد. باید به این نکته نیز توجه کنیم از آنجایی که هنرهای رمزنگاری مانند NFTها بسیار جدید هستند، ارزیابی دقیق تأثیر ایجاد توکن غیرقابل معاوضه در بازارها امر دشواری است. اگر تأثیر مثبت این موارد مذکور ثابت شود، گوگل باید مردم را متقاعد کند که NFT‌ها صرفا یک جریان زودگذر نیستند و باید به مزایایی که برای سازندگان و محیط زیست خواهند داشت نیز بپردازد.

برچسب‌ها:

نظر شما