شناسهٔ خبر: 52223939 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رأی الیوم:

نگرانی سران رژیم صهیونیستی از تحولات حساس غرب آسیا/ تل‌آویو در برابر ایران هسته‌ای ناتوان است

مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی اسرائیل، سال جاری میلادی را برای این رژیم «سال بسیار حساس» توصیف کرد و نگرانی سران صهیونیست را دو موضوع ایران هسته‌ای و حزب‌الله برشمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در گزارشی نوشت: برخلاف ارزیابی‌های راهبردی که سالانه به‌وسیله مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی اسرائیل در زمینه تهدیدات علیه این رژیم منتشر می‌شود، سال ۲۰۲۲ ارزیابی متفاوتی با عنوان «سال بسیار حساس» منتشر شد که تأکید می‌کند، اسرائیل فاقد ارزیابی جامع، منسجم، بلندمدت و دیدگاه راهبردی درقبال تهدیدات ایران، موضوع فلسطین و فضاسازی‌های اجتماعی است.

حساسیت گزارش آنجایی خود را نشان می‌دهد که در مراسمی رسمی از اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل قدردانی شد و او در اظهاراتی، شدت تهدیدات کنونی را برابر با گذشته می‌داند، اما اعتراف کرد حزب‌الله لبنان جایگاه مرکزی و تأثیرگذار خود را در نظام داخلی و سیاسی این کشور حفظ کرده است.

نگرانی سران رژیم صهیونیستی از تحولات حساس غرب آسیا/ تل‌آویو در برابر ایران هسته‌ای ناتوان است اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل

این ارزیابی نشان می‌دهد ایران در خط مقدم تهدید رژیم صهیونیستی قرار دارد و پژوهشگران مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی اسرائیل گفتند، تهران در کانون چالش‌های تل‌آویو قرار دارد، زیرا به تلاش‌هایش برای تبدیل شدن به کشوری هسته‌ای ادامه می‌دهد و در عین حال مصمم است قدرت متحدان خود را در منطقه تقویت کند و اسرائیل را در امتداد مرزهایش تهدید کند.

رأی الیوم نوشت: تحلیلگران اسرائیلی معتقدند چالش مهم دیگری وجود دارد و آن، موضوع فلسطین است که چشم‌انداز تشکیل کشوری یهودی را تضعیف می‌کند.

با نفوذ اجتماعی حزب‌الله، احتمال تغییر عمده در نظام سیاسی لبنان پس از انتخابات پارلمانی این کشور ناچیز است

در عرصه بین‌الملل، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی باید با کاهش حمایت‌های دولت آمریکا از تل‌آویو دست و پنجه نرم کند. علاوه بر این، تحلیلگران هشدار می‌دهند درگیری‌ها و آشوب‌های داخلی، فقدان حکومت و از بین رفتن اعتماد مردم به نهادهای دولتی تهدیدی واقعی برای موجودیت اسرائیل است.

ایران هسته‌ای، تهدید شماره یک رژیم صهیونیستی

در گزارش این روزنامه عرب‌زبان آمده است: در ارزیابی‌های مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی اسرائیل، ایران همچنان تهدید شماره یک این رژیم معرفی شده است، به‌ویژه اینکه پس از چالش اقتصادی و سیاسی آمریکا با چین و بی‌میلی فزاینده واشنگتن به اقدامات نظامی در خاورمیانه، اکنون تهدیدات ایران خطرناک‌تر از گذشته علیه اسرائیل احساس می‌شود. تحلیلگران اسرائیلی معتقدند، منافع و نگرانی‌های تل‌آویو درقبال تهران باید در اولویت قرار بگیرد، زیرا ایران به تلاش‌هایش در منطقه ادامه می‌دهد و بیش از هر زمان دیگری آماده حمله به دشمنان خود است که همه این موارد، اسرائیل را در معرض خطری قریب‌الوقوع و جدی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

لبنانی‌ها غذای خود را روی گاز سرقتی صهیونیست‌ها نمی‌پزند/ امکان شکست حصر سوخت با انتقال گاز توسط حزب‌الله

درخواست آمریکا برای گفت‌وگو با مقامات حزب‌الله لبنان

در ادامه این ارزیابی آمده است: مذاکرات هسته‌ای که میان ایران و قدرت‌های بزرگ در حال انجام است، اسرائیل را با چالشی راهبردی و دشوار مواجه کرده است و حتی آمریکا که بهترین دوست تل‌آویو به‌شمار می‌رود، خود به مشکلات این رژیم می‌افزاید. در سال جاری میلادی خاورمیانه نه در رأس، بلکه در انتهای اولویت‌های واشنگتن در جهان قرار دارد و این، ناشی از درگیر شدن ایالات متحده با مشکلات و بحران‌های داخلی است.

طبق این گزارش، تقابل با چین و پرداختن به امور داخلی و خارج از برنامه‌های پیش‌بینی شده ازجمله مقابله با شیوع کرونا بر کاهش تمایل آمریکا برای ادامه دادن «توافق‌های ابراهیمی» میان رژیم صهیونیستی و «کشورهای عربی میانه‌رو» تأثیر گذاشته است.

وضعیت شکننده امنیتی در کرانه باختری

ارزیابی راهبردی مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی اسرائیل نشان می‌دهد موضوع فلسطین در سال جاری میلادی بار دیگر به کانون توجه جهانیان تبدیل می‌شود و این، درحالی است که کرانه باختری وضعیت شکننده‌ای دارد و ممکن است هر لحظه به‌دلیل ضعف جدی تشکیلات خودگردان فلسطین، اوضاع متشنج شود.

این گزارش می‌افزاید: فقدان راه‌حل برای مناقشه اسرائیل و فلسطین تهدیدی جدی برای تل‌آویو است و موجودیت آن را به عنوان رژیمی یهودی به خطر می‌اندازد.

خطر حزب‌الله و آشوب‌های داخلی در اسرائیل

در گزارش رأی الیوم آمده است: ارزیابی راهبردی مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی اسرائیل تهدید سوم موجودیت رژیم را اختلافات و تنش‌های داخلی معرفی می‌کند و تحلیلگران این مرکز معتقدند، تفرقه‌ و تنش‌های فزاینده در میان اسرائیلی‌ها همبستگی اجتماعی را تضعیف و مصونیت اسرائیل را از خطر خدشه‌دار می‌کند. این روند به اصطکاک و تنش میان نهادهای داخلی و مردم منجر می‌شود.

طبق این گزارش، نوار مرزی شمال برای صهیونیست‌ها تهدید و چالشی جدی است، زیرا ارزیابی‌های راهبردی نشان می‌دهند حزب‌الله توانسته است جایگاه محوری و تأثیرگذار خود را در نظام داخلی و سیاسی لبنان و منطقه حفظ کند.

تحلیلگران صهیونیست معتقدند، حزب‌الله در سال‌های اخیر تلاش‌های خود را با کمک ایران بر ادامه پروژه تولید موشک‌های نقطه زن و تجهیز به سامانه های پدافند هوایی و حفظ معادله بازدارندگی با ارتش رژیم صهیونیستی متمرکز کرده است.

کشورهای عربی باید با بشار اسد تعاملات خود را حفظ کنند و بدانند هیچ جایگزینی برای وی وجود ندارد

پژوهشگران مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی اسرائیل بر این باورند که ایران با انتقال سلاح به حزب‌الله لبنان، اصرار بر انتقال ادوات ساخت موشک‌های نقطه زن به سوریه و لبنان و تقویت پدافند هوایی لبنان، به تلاش‌های خود برای متمرکز کردن چند وجهی و حفظ نفوذ خود در منطقه ادامه خواهد داد.

نگرانی سران رژیم صهیونیستی از تحولات حساس غرب آسیا/ تل‌آویو در برابر ایران هسته‌ای ناتوان است ارزیابی‌های راهبردی اسرائیل نشان می‌دهد حزب‌الله توانسته است جایگاه محوری و تأثیرگذار خود را در نظام سیاسی لبنان و منطقه حفظ کند.

صهیونیست‌ها به این نتیجه دست یافته‌اند، حزب‌الله با وجود فشارهای فزاینده از درون و بیرون بر لبنان، نفوذ فزاینده خود را در همه سطوح سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی حفظ خواهد کرد و با این روند، احتمال تغییر عمده در نظام سیاسی لبنان پس از انتخابات پارلمانی که قرار است در سال جاری میلادی برگزار شود، ناچیز است.

در پایان این گزارش آمده است: ارزیابی‌ اسرائیلی‌ها درباره سوریه این‌گونه است که تغییر قابل توجهی در وضعیت منطقه‌ای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به‌وجود نخواهد آمد دارد و باید وی را به‌عنوان رهبر مطلق سوری‌ها به رسمیت شناخت.

تحلیلگران رژیم صهیونیستی معتقدند، کشورهای عربی هم‌زمان با تأکید بر اینکه باید با اسد تعاملات خود را حفظ کنند، بدانند هیچ جایگزینی برای وی وجود ندارد.

انتهای پیام/۴۰۳۳/

نظر شما