شناسهٔ خبر: 52222618 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

نشست هم‌اندیشی ترویج پیام مباهله برگزار شد؛

مباهله این مباهات شیعه را باید جشن گرفت/ اعلام حمایت وزیر فرهنگ از برنامه‌های ستاد مباهله

با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه دین و مسئولان ستاد مردمی مباهله، راه‌‌های ترویج پیام مباهله بررسی و تاکید شد که جشن عید غدیر تا روز مباهله ادامه داشته باشد

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی ستاد مردمی مباهله نشست هم‌اندیشی اساتید و پژوهشگران حوزه دین، سخنرانان مذهبی با اعضای ستاد مردمی و موسسه قرآن و عترت «مباهله» با هدف «هم‌اندیشی برای ترویج پیام مباهله» برگزار شد.

علی انسانی مسئول ستاد مردمی مباهله با انتقاد از مورد غفلت قرار گرفتن مباهله گفت: هر چند عید غدیر تاج سر است و باید به آن توجه کرد اما در رویداد مباهله بود که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و السلم با این عظمت حضرت علی علیه‌السلام را معرفی کرد، پس باید به این رخداد مهم توجه شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی از اقدامات برای معرفی هر چه بیشتر مباهله به عموم مردم از جمله تولید برنامه‌های تلویزیونی با همکاری شبکه‌های سیما به خصوص شبکه دو، برگزاری آیین‌های مختلف، فعالیت‌های ادبی شعرا و نویسندگان انجام شده است خاطر نشان کرد: «کفاف کی دهد این باده‌ها به مستی ما».

این پیر غلام اهل بیت از سخنرانان مذهبی دعوت کرد تا در مجالس خود بیش از پیش درباره نفس رویداد بزرگ مباهله که مباهات شیعه و رفعت و رأفت اسلامی است روشنگری کنند.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام سیدحسین هاشمی‌نژاد از وعاظ مذهبی کشور در سخنانی بر اهمیت مباهله تاکید کرد و گفت: آیات زیادی در قرآن کریم در شأن امام علی (ع) مطرح شده است اما زمانی که مأمون از امام رضا (ع) پرسید دلیل بر ولایت جد تو چیست؟ امام رضا (ع) فرمود؛ آیه مباهله. و این استناد نشان از اهمیت والای مباهله دارد.

همچنین حجت‌الاسلام خدامی در نشست هم‌اندیشی ترویج پیام مباهله پیشنهاد کرد: حد فاصل عید غدیر تا روز مباهله به عنوان روزهای جشن و سرور در کشور ترویج شود و در این روزها سخنرانان مذهبی در خصوص نفس مباهله برای مردم روشنگری کنند. 

وی با اشاره به اینکه مباهله برخلاف تصور عمومی، واقعه‌ای یک یا چند روزه نیست گفت: رخدادهای این واقعه بیش از سه ماه به طول انجامید.

حجت‌الاسلام فاضل طباطبایی نیز در ادامه این نشست با اشاره به اسناد بسیار زیادی که در خصوص واقعه مباهله وجود دارد اما از آنها غفلت شده ، گفت: خداناباوران به شدت در شبکه‌های اجتماعی بستر فضای مجازی برای ترویج وهن دین در حال فعالیت ‌هستند و نشست‌های طولانی با حضور تعداد زیادی از افراد برگزار می‌کنند؛ ما به همه مباحث آنها تنها با مباهله می‌توانیم پاسخ دهیم. ریشه اسلام در یهودیت و مسیحیت را می‌توان از طریق مباهله تحلیل کرد.

در بخش دیگری از نشست هم‌اندیشی ترویج پیام مباهله حجت‌الاسلام ادیب یزدی با تأکید بر اینکه مباهله جنبه مادری نسبت به سایر فضائل اهل بیت (ع)، دارد گفت: مباهله راهکاری برای علمای حق است، وقتی در مقابل دشمنانی قرار می‌گیرند که عناد دارند و با مباحثه و منطق، حق را نمی‌پذیرند. 

وی بر لزوم حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشور به خصوص آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و گردشگری در جلسه ستاد مباهله تاکید و تصریح کرد: هر وزارتخانه‌ای باید بخش ترویج فضایل اهل بیت (ع) داشته باشد تا بتوان مسئله مباهله را برای عموم مردم تبیین کرد.

در این باره علی انسانی به اعلام حمایت محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از علما از برنامه‌های ستاد مباهله اشاره کرد.

 بنا بر این گزارش حجت‌الاسلام حامد کاشانی نیز در سخنانی با بیان اینکه در تفسیر آیات مباهله و جمع‌آوری اسناد مربوط به آن خلأ وجود دارد و باید کار پژوهشی گسترده در این خصوص انجام شود خاطر نشان کرد: هر چند غدیر از نظر تعداد افراد حاضر و شرایط زمانی و مکانی مهم‌ترین واقعه مربوط به بیان فضائل حضرت علی (ع) است اما مباهله عمیق‌ترین فضیلتی است که حضرت علی (ع) دارد و لازم نیست در قیاس با کسی مطرح شود.

وی افزود: مباهله دفاع از اسلام است اما چون امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه (س) محور این واقعه تاریخی هستند، با بی‌مهری‌های عجیبی از سوی مفسران و شعرا و ... مواجه و تفاسیر روایی بسیار کمی در خصوص آن مطرح شده. یعنی با اینکه مباهله اتحاد اسلام در مقابل جبهه غیرمسلمانان است، متأسفانه جبهه‌گیری شدیدی علیه آن از سوی عده‌ای از مسلمانان صورت گرفته. مباهله حتما راهکار است اما هر کسی نباید در مباهله شرکت کند. اگر هر کسی می‌توانست مباهله کند لازم نبود اهل بیت(ع) وارد آن شوند.

این پژوهشگر حوزه دین ادامه داد: کتب درسی ما نیز مشکلات فراوانی دارند که بهتر است اول دیده شوند و سپس با کارشناسان کتاب‌های درسی در خصوص ورود مباهله به این کتاب‌‌ها صحبت شود.

همچنین حجت‌الاسلام محمدمهدی معماریان نیز در این نشست گفت: در سیره حضرت رسول (ص) به غیر از مباهله هیچ موردی نیست که منکران دین با پیامبر (ص) مناظره کرده باشند و پیامبر آنها را به مباهله دعوت کرده باشد. حتی وقتی وارد مدینه شدند نیز با دشمنان قرارداد صلح امضا کردند. مباهله معرفی شرکای رسول خدا در امر رسالت است. مباهله فقط فضیلت امام علی(ع) نیست؛ بلکه فضیلت حضرت فاطمه(س) امام حسن و امام حسین(ع) نیز است. از ۱۸ تا ۲۵ ذی‌الحجه از عید بزرگ غدیر تا روز مباهله ایام شادی است و باید به کمک فضای مجازی به ترویج عید مباهله بپردازیم.

در این نشست مهدی دقیقی، عضو ستاد مباهله نیز به ارائه گزارش عملکرد این ستاد از بدو فعالیت پرداخت و گفت: آنچه در شش سال گذشته در ستاد مردمی مباهله انجام شده است، دغدغه‌ای بوده ‌که جمعی از فعالان فرهنگی در زمینه ترویج مباهله داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه نخستین مراسم ویژه مربوط به عید مباهله در تهران برگزار و سپس در شهرستان‌ها نیز به این امر توجه شد و مورد استقبال قرار گرفت، ایشان گفت: تولید آثار هنری مثل سرود، کلیپ و انیمیشن فعالیت‌هایی است که ستاد مباهله به عنوان وظیفه خود تعریف کرده است. 

مهدی دقیقی ضمن بیان نگاه مستشرقین به شیعه در دایره المعارف اسلام در لیدن هلند با تأکید بر اینکه مباهله رخدادی است که می‌تواند از مرزها و ادیان عبور کرده و به تشریح تشیع برای جهان بپردازد، گفت: به نظر می‌رسد برای معرفی تشیع به خارج از مرزها کم کاری کرده‌ایم و باید بیش از پیش برای ترویج این تفکر ارزشمند با ابزار مباهله تلاش کنیم.

در این نشست همچنین اساتید دین‌پژوه و حجج اسلام مهدی باقری‌ساری، محمد صادق وحیدی‌گلپایگانی، محسن دریابیگی، مهدی قاسمی، حامد دماوندی، عباس ابوالحسنی، محمدسعید خوش‌نما، سیدمحمود خراسانی، محمد طباطبایی، مهدی خدامی، فاضل طباطبایی، وحید شاه‌محمدی، مهدی توکلی، محمدسجاد باقی، سیدعبدالحمید شهاب، سیدمحمد جواد جلالی، وحید حجم، سعید قرنی، میثم ناسخیان، شهاب مرادی، محسن اسماعیلی، محمدعلی منتظری، سیدعلی غروی، مصطفی کرمی، محمدرضا طحّان، قادری و سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نیز حضور داشتند.

نظر شما