شناسهٔ خبر: 52216557 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

برای اولین بار در دانشگاه آزاد اسلامی؛

نخستین دوره توان افزایی بدو استخدام اعضای هیئت علمی برگزار شد/ کارگاه تخصصی ۳ ساعته تحول و تعالی دانشگاه با حضور دکتر طهرانچی

مراسم اختتامیه نخستین دوره توان افزایی بدو استخدام اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر طهرانچی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزش خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم اختتامیه نخستین دوره توان افزایی بدو استخدام اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی امروز در استان مازندران برگزار شد.

دوره توان افزایی بدو خدمت اساتید برای نخستین‌بار در دانشگاه آزاد اسلامی به همت مرکز جذب و امور هیئت علمی از روز جمعه اول بهمن ماه آغاز و تا امروز به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران ادامه داشت.

مراسم افتتاحیه نخستین دوره توان افزایی بدواستخدام اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه، عباس اشرفی رئیس مرکز جذب و امور هیئت علمی، حسین کرمانیان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران و اساتید در اردوگاه فرهنگی رفاهی سازمان سما برگزار شد.

رنجبر: وظیفه اصلی اساتید تربیت و شاگردپروری در راستای اخلاق است

بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاحیه این دوره با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اساتید عالی‌ترین رکن دانشگاه هستند و سند تحول و تعالی چراغ راه آموزش و پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی است. وظیفه اصلی اساتید تربیت و شاگرد پروری در راستای اخلاق است.

وی با بیان اینکه دوره توان افزایی بدواستخدام اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی برای نخستین بار در این دانشگاه اجرا می شود، اظهار کرد: قطعاً با حضور اساتید نتیجه این دوره تأثیرگذار خواهد بود، چرا که در مرحله نخست، اساتید جوان با نگاه به آینده می‌توانند از دیدگاه‌های استادان با تجربه بهره مند شوند و این آشنایی می‌تواند به شیوه و نحوه تدریس کمک کند. مباحثی که برای این دوره در نظر گرفته شده، بسیار مؤثر است.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اجتماعی بودن این دانشگاه را مزیت اصلی نظام آموزش کشور دانست و افزود: نخستین دانشگاهی که براساس سند تحول اسلامی با تأثیر ارزش‌های دینی در تولید علم نقش آفرینی کرد، دانشگاه آزاد اسلامی بود. یکی از موضوعات مهم که در نقش ارزش‌ها در توسعه فناوری باید به آن توجه کرد، غایت گرایی در تولید فناوری و نوآوری است.

رنجبر خاطرنشان کرد: اساتید جوان دانشگاه با رعایت اصول اخلاقی در فرایند تحقیق و پژوهش، انگیزه، نحوه و نتیجه پژوهش تأثیرگذار هستند.

در این دوره کارگروه تخصصی علوم انسانی و هنر با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، کارگروه تخصصی فنی و مهندسی با حضور جواد علمایی معاون فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی، کارگروه عمومی فرهنگی با حضور دکتر اکبر اشرفی نماینده معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، کارگاه های آموزشی فنون تدریس با حضور دکتر نیرو، کارگاه مخاطب شناسی با حضور دکتر نوروزیان، کارگاه مهارت‌های ارتباطی با حضور دکتر خلخالی، کارگاه آشنایی با سامانه‌ها (پژوهشیار و آموزشیار) با حضور دکتر محمدعلی اکبری و دکتر مستقل و کارگاه انتقال تجربه با حضور خانم دکتر فراهانی و خانم دکتر سپهریان برگزار شد.

دکتر طهرانچی: قصد داریم به تدریج و با ارتقای کیفیت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی را تا سطح معتبرترین دانشگاه جهان پیش ببریم

همچنین کارگاه آموزشی دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «بررسی سیر تکوین آموزش عالی و سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی» امروز برگزار شد و به‌مدت سه ساعت به طول انجامید.

دکتر طهرانچی در این کارگاه تخصصی به نگاه جامع دانشگاه و معلمی اشاره کرد و خطاب به اساتید، گفت: شما اساتید دانشگاه در امور اداری و مسائل پیش‌رو، با چرخ‌های مربعی شکل مواجه هستید که باید با نیروی محرکه خود آن را به حرکت درآورید و چرخ مربعی را به ۸ وجهی و در نهایت به چرخ دایره‌ای تبدیل کنید.

وی ادامه داد: یأس و ناامیدی از رحمت الهی از بزرگترین گناهان کبیره است. انسان ناامید نمی‌تواند به جوان امید دهد، بنابراین نشاط و امید و خوش‌رویی ویژگی اول یک معلم است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه نیازمند تولید دانش در عرصه تعلیم و تربیت هستیم، اظهار کرد: اگر با دقت به جایگاه استاد دانشگاه و تربیت کننده دانشجو و جوان توجه شود به راحتی قابل قبول است که استاد دانشگاه از جایگاه رفیع کم نظیری برخوردار باشد که این موضوع اقتضا می‌کند با دقت بیشتری حرکت کنید، اما نکته حائز اهمیت این است که باید توجه داشته باشیم که در زمینه پژوهش، دانشجوی مسئله محور و نظریه پرداز تربیت کنیم نه مقلد.

دکتر طهرانچی در کارگاه آموزشی دوره توان افزایی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به تشریح و توضیح مواردی از جمله دانشگاه اجتماعی، تولید علم و فناوری، الگوگیری از جریان خلقت، مسئله‌یابی، مسئله‌سازی، نهادینه کردن شکرگذاری در تربیت جوانان پرداخت و گفت: باید شکرگذاری را در جوانان نهادینه کنیم. جوانان باید بدانند با چه نعمت های بی شماری در زندگی روبه‌رو هستند و قدردان آنان باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه باید یک محیط کاملاً تحقیقی باشد، اظهار کرد: قصد داریم به تدریج و نه دفعتاً و با ارتقای کیفیت علمی این دانشگاه را تا سطح بهترین و معتبرترین دانشگاه جهان پیش ببریم.

دکتر طهرانچی خطاب به اعضای هیئت علمی حاضر در جلسه گفت: از سال ۱۳۹۸ که جمعیت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به کمتر از یک میلیون دانشجو رسید، تا امروز هر سال ۳۰ هزار دانشجوی جدید جذب دانشگاه شده اند. یکی از دلایل این افزایش اقبال عمومی، شما اعضای هیئت علمی دانشگاه هستید. ما در دانشگاه آزاد اسلامی یک اجتماع فرهنگی تربیتی از اعضای هیئت علمی که مولد است و تربیت می کند، تشکیل داده‌ایم.

در ادامه، دکتر محمد علی‌اکبری مشاور رئیس دانشگاه و مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه توضیحاتی درخصوص برنامه علمی دانشگاه و همچنین سامانه پژوهشیار پرداخت و تأکید کرد که این سامانه زنده است و به صورت هفتگی بروز شده و امکانات مورد نیاز به آن اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ برنامه علمی در حوزه های مختلف علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پایه و... تعریف شده و در اختیار دانشجویان و استادان قرار گرفته است، گفت: در آینده نزدیک سطح حمایت ها از برنامه‌های علمی دانشگاه بالاتر خواهد رفت، چون هم دانشگاه به آن نیاز دارد و هم صنعت و جامعه به آن اقبال نشان می دهد؛ بنابراین پیگیری و اجرای این برنامه‌ها در دانشگاه جدی‌تر نیز خواهد شد.

دکتر علی‌اکبری همچنین به سؤالات برخی از اعضای هیئت علمی حاضر در جلسه درخصوص مسائلی ازجمله تطابق و عدم تطابق پروپوزال ها با برنامه علمی دانشگاه، ثبت پروپوزال‌ها در ایرانداک، پایان‌نامه‌ها، شورای حوزه دانشی مستقر در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، انعقاد تفاهم نامه و قرارداد با صنایع به‌منظور حمایت از رساله‌ها و پایان نامه ها و... پاسخ گفت.

همچنین نظرات اعضای هیئت علمی شرکت کننده در این دوره، در قالب کلیپ در سالن به‌نمایش درآمد.

این دوره در راستای تحقق ارتقا و کارآمدی دوره‌های تحصیلی در سند تحول و تعالی مبنی بر برگزاری دوره های مستمر و توجیهی و ارزیابی استادان در جهت انطباق فکری و روشی با مبنای تربیتی توحیدی و شیوه‌های آموزش نوین تحول آفرین انجام شده است.

اساتید شرکت کننده در این دوره که به تازگی احکام آنها صادر شده، ضمن آشنایی با اسناد بالادستی به‌ویژه سند تحول و تعالی دانشگاه، ساختارها، آیین نامه‌ها و فرآیندهای مرتبط، آموزش های اولیه و عمومی مورد نیاز را در دو حوزه مهارت افزایی و معرفت افزایی به مدت ۳۲ ساعت دریافت کردند.

همچنین مراسم تقدیر از برگزیدگان مسابقه کتابخوانی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت آثار آیت‌الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره)، با حضور دکتر طهرانچی برگزار شد.

لازم به ذکر است؛ نخستین دوره توان‌افزایی بدو استخدام اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور خانواده های اساتید شرکت کننده برگزار شد، با قرائت گروهیِ سوگندنامه توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر قانونی به‌همراه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به پایان رسید.

انتهای پیام/۴۱۲۷

نظر شما