شناسهٔ خبر: 52216381 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

وزارت راه برای تأمین نیازهای مادران و کودکان در فضاهای شهری آیین‌نامه نوشت

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در پی طرح مطالبات فعالان حقوق کودک، متخصصان و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مبنی بر لزوم اتخاذ سیاست‌ها و ضوابط اجرایی مؤثر به‌منظور ایجاد فضاهای مناسب جهت رفع نیازهای کودکان و مادران در بناها و فضاهای شهری، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مرداد ماه سال جاری ضوابط مربوط به «اتاق کودک» و «خانه کودک» را تدوین کرد.

این ضوابط تحت عنوان «الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک» و «سند پشتیبان الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک» تصویب و برای اجرا به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و همچنین استانداران ابلاغ شد.

به موجب مصوبه مذکور، در تمامی مکان‌های مورد استفاده مادران و کودکان، مانند فضاهای شهری (پارک‌ها، بوستان‌ها، پیاده‌روها)، مراکز خرید، پایانه‌ها و ایستگاه‌های مترو، فرودگاه‌ها، میادین میوه و تره‌بار، ساختمان‌های پزشکان، آرامستان‌ها و بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های شهروند و... باید اتاق‌های مادر و کودک ایجاد شود.

همچنین در بندهای دیگری از این مصوبه، موارد دیگری در خصوص ایجاد فضای پاسخگوی نیازهای مادر و کودک مورد تأکید قرار گرفته است.

در این راستا، وزارت راه و شهرسازی با توجه به اهداف مشترک مصوبه فوق با تبصره یک ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مصوبه یاد شده را به عنوان سند اخیرالتصویب، تحت عنوان آیین‌نامه پیشنهادی جهت طرح و تصویب در هیأت وزیران ارائه کرد که پیشنهاد مذکور در کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت مراحل بررسی کارشناسی را طی می‌کند.



نظر شما