شناسهٔ خبر: 52216183 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برگزاری نشست شورای علمی نخستین همایش ملی «حقوق و رسانه»

نشست شورای علمی نخستین همایش ملی «حقوق و رسانه» امروز در سالن مذاکرات مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما و رئیس همایش در این نشست گفت: امیدوارم در گام دوم انقلاب اسلامی این همایش منشأ خیر برای جامعه حقوقی و رسانه‌ای کشور باشد و پیوندی جدید میان این دو رشته که ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و هر دو بر جامعه اثرگذار هستند، ایجاد کند.

دکتر حسن گروسی افزود: دایره موضوعات حقوقی و رسانه‌ای چنان گسترده و در عین حال سیال و متغیر است که در زمان سیاست‌گذاری برای همایش به این نتیجه رسیدیم برگزاری همایش یک دوره‌ای کفاف موضوعات و مسائل مبتلا به جامعه ایرانی را نخواهد کرد به همین خاطر تلاش داریم در بازه‌های ۶ ماهه همایش را پیگیری و موضوعات آن را به مسئله و دغدغه‌ای مهم برای جامعه متخصصان حقوقی و رسانه‌ای کشور تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای برگزاری پنج دوره همایش سیاست‌گذاری لازم انجام شده است، اضهار داشت: نخستین همایش با عنوان اختصاصی «حقوق مخاطب و رسانه» باهدف در نظر داشتن دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در حکم ریاست جدید سازمان صداوسیما، تحقق شعار «هویت‌محوری و عدالت‌گستری» در دوره جدید و همچنین توجه به این امر است که رسانه، بدون مخاطب، مفهوم و هویت ذاتی خود را از دست می‌دهد.

رئیس همایش «حقوق و رسانه» تصریح کرد: از اینکه دانشگاه‌های مطرح کشور همچون دانشگاه تهران، علوم قضایی، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، امام صادق (ع) و دانشگاه صداوسیما پای‌کار این همایش آمده‌اند، بسیار خرسندیم که حتما دلیل این استقبال، بدیع بودن عنوان این همایش میان‌رشته‌ای است. امیدواریم جامعه علمی کشور نیز با این حرکت همراه و موجی عظیم ایجاد شود تا بتوان به ایجاد نظم و نظام حقوقی نوینی در عرصه رسانه‌ای نائل شد، به‌طوری‌که نیاز‌های اساسی رسانه‌ای و مخاطبان در مسیری صحیح و بر بنیانی مستحکم پاسخ داده شود.

دبیر علمی همایش با تبیین اهداف و اهمیت همایش «حقوق و رسانه» تأکید کرد: نکته نخست درباره این همایش آن است که صرفاً حقوقی یا صرفاً رسانه‌ای نیست و عنوان حقوق و رسانه برای این همایش از آن‌جهت انتخاب شد تا بتوانیم تعامل دوسویه بین این دو رشته و برای پل زدن بین دو رشته داشته باشیم که در ایجاد نظم اجتماعی مؤثر هستند.

آقای محسن اسماعیلی افزود: دنبال این هستیم با برگزاری این همایش گرهی از گره‌های کشور باز کنیم و درباره انتخاب عنوان هم گفت: این عنوان را با توجه و دقت انتخاب کرده‌ایم؛ این همایش صرفاً به حقوق و صداوسیما اختصاص نیافته گرچه بار اصلی را صداوسیما متقبل شده است. این همایش قرار است حلال مسائل رسانه‌ای کشور باشد و دانش و حقوق ارتباطات و رسانه را پشتیبانی کند. اگر در مقالات ارسالی به طور خاص به صداوسیما هم پرداخته شود، با استقبال برگزارکنندگان همایش مواجه خواهد شد. واقعاً دغدغه ملی برای برگزاری این همایش وجود داشته است، زیرا با گذشت زمان و تغییر دوران، نیازمند بازسازی ادبیات حقوقی و رسانه‌ای هستیم.

وی تصریح کرد: از اول بنا را بر آن گذاشتیم هر همایشی در هر دو فصلی برگزار و به طور تخصصی روی یک محور متمرکز شود تا کار علمی انجام شود. سوگیری ما استخراج دستورالعمل است. مایلیم از هر مقاله‌ای به صدور دستورالعمل برای کنش کنشگران رسانه‌ای منتهی شود و پس از هر همایش، دفترچه‌ای تحویل مدیران، کارکنان و خبرنگاران رسانه‌ها بدهیم؛ یعنی واقعاً به دنبال خروجی داشتن و کاربردی کردن این همایش هستیم و اگر حرکت عظیم رسانه‌ای در دنیا متوقف نمی‌ماند و آن را مدیریت نکنیم، آن حرکت ما را مدیریت می‌کند.

در این همایش آقایان مسلم ملکی، دبیر اجرایی و علی کربلائی حسینی، مسئول روابط عمومی هستند و در محور‌های «حق دسترسی به اطلاعات و اخبار و الزامات آن»، «حق بر پاسخگویی در رسانه‌ها»، «مبانی و الزامات اسلامی سیاستگذاری حقوق مخاطب در رسانه»، «رسانه و تامین نظم اجتماعی»، «سواد رسانه‌ای» و «حق مخاطب در فضای مجازی» برگزار می‌شود و با توجه به اینکه مهم‌ترین مسئله حقوقی کشور در سال‌های اخیر تحریم‌هاست، بخش ویژه‌ای هم با عنوان «تحریم و رسانه» در نظر گرفته شده است و مقالات ناظر به مسائل حقوقی رسانه ملی و دارای جنبه اسلامی و تطبیقی، دارای امتیاز ویژه خواهند بود.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده، دومین همایش با عنوان اختصاصی «تنظیمگری و نظارت رسانه‌ای» در آذر ۱۴۰۱، همایش سوم با عنوان «آینده پژوهی حقوق و رسانه» در اردیبهشت ۱۴۰۲، همایش چهارم با عنوان «عدالت رسانه‌ای» در آذر ۱۴۰۲ و همایش پنجم با عنوان «رسانه و خانواده و سبک زندگی اسلامی– ایرانی» در اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

رئیس سازمان صداوسیما اول دی ۱۴۰۰ در حکمی دکتر گروسی را به ریاست «اولین همایش ملی حقوق و رسانه» منصوب کرد. در بخشی از این حکم آمده است: «این همایش در برهه حساس کنونی که رسانه ملی با تحریم‌های خصمانه و یک جانبه آمریکا، ددمنشی شبکه‌های معاند نظام و از طرفی هجمه بنگاه‌های سخن‌پراکنی کذاب در فضای مجازی مواجه شده است، می‌تواند ضمن تبیین جایگاه حقوقی سازمان و همچنین دستیابی به آخرین یافته‌های پژوهشی حقوقی حوزه رسانه، دستاورد‌های بزرگی در عرصه حقوق داخلی و بین‌المللی برای رسانه ملی به ارمغان آورد».

دقت به حق رسانه‌ها ازجمله برنامه‌سازان و خبرنگاران، استقبال از محور‌های جامع در سلسله همایش‌های حقوق و رسانه، رسیدگی به ابرچالش‌های رسانه‌های کشور، استفاده از ظرفیت‌های مختلف در کشور ازجمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری با این همایش، بومی کردن مباحث حقوق و رسانه، توجه به مباحث حقوق بشری در مسائل رسانه‌ای، توجه به مسائل نوپدید در حوزه رسانه و حقوق، ازجمله محور‌های مطرح‌ِ اعضای شورای علمی در این نشست بود.

دکتر حسن خجسته، عضو هیئت‌علمی دانشگاه صداوسیما، دکتر حسین میرمحمدصادقی، حقوقدان و استاد دانشگاه، دکتر علی دارابی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه صداوسیما و معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دکتر محمود حکمت‌نیا، حقوقدان و معاون وزیر دادگستری، دکتر حسین رضی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه صداوسیما، دکتر توکل حبیب‌زاده، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع) و رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری، دکتر علی رجب‌زاده طهماسبی، معاون پژوهشی دانشگاه صداوسیما و دکتر هدی غفاری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی به‌عنوان اعضای شورای علمی که در این نشست حضور داشتند، دیدگاه‌های خود را برای کمک به غنای علمی این همایش مطرح کردند.

معاونت حقوقی و امور مجلس صداوسیما نخستین همایش ملی «حقوق و رسانه» را با همکاری مرکز تحقیقات صداوسیما، دانشگاه صداوسیما و تعدادی دیگر از دانشگاه‌های کشور اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار می‌کند. مقالات ارائه شده در این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه خواهد شد. فرصت ارائه چکیده مقالات تا ۱۵ اسفند امسال و ارائه اصل مقالات تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۱ تعیین شده است.

نظر شما