شناسهٔ خبر: 52215944 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نکته بهداشتی روز:

قند خون طبیعی چقدر است؟

قند خون یا گلوکز شکلی از قند است که به عنوان منبع اصلی انرژی بدن به کار می‌رود.

صاحب‌خبر -

ما گلوکز را از غذایی که می‌خوریم، عمدتا غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند سیب‌زمینی، برنج و نان به دست می‌آوریم. جذب و ذخیره گلوکز در بدن به طور مداوم با فرآیندهای پیچیده‌ای که در دستگاه گوارش ما رخ می‌دهد، انجام می‌پذیرد.

قند خون شما بسته به عوامل گوناگون از جمله سن، بیماری‌های زمینه‌ای، داروهایی که مصرف می‌کنید و بسته به چیزهایی که در آخرین وعده غذایی مصرف کرده‌اید، تغییر می‌کند.

گرچه میزان طبیعی قند خون از شخصی به شخص دیگر متفاوت است، اما طیف طبیعی قند خون یعنی میزان گلوکز خون شما دست کم هشت ساعت پس از یک وعده غذایی بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت ۷۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است.

در اغلب افراد پس از غذا خوردن قند خون افزایش پیدا می‌کند. انجمن دیابت آمریکا می‌گوید میزان طبیعی قند خون دو ساعت پس از غذا خوردن عموما کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم دسی‌لیتر است.

 با این حال در افرادی که مبتلا به دیابت یا پیش‌دیابت نباشند، معمولا میزان قند پایین‌تر از این معیارهای تعیین‌شده است. یک بررسی در سال ۲۰۰۷ که نتایج آن در «ژورنال علوم و فناوری دیابت» منتشر شد، اندازه‌گیری مداوم قند خون نشان داد  که در اغلب افراد قند خون در طول شب در حدود ۸۲ میلی‌گرم در دسی‌لیتر و در در طول روز ۹۳ میلی‌گرم در دسی‌لبیتر است و یک ساعت پس از یک وعده غذایی تا حداکثر ۱۳۲ میلی‌گرم در دسی‌لیتر بالا می‌رود.

نظر شما