شناسهٔ خبر: 52215839 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

حذف کرملین از میانه تهران و واشنگتن

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل هدف ایران و آمریکا از طرح موضوع مذاکرات مستقیم را حذف روسیه و اتحادیه اروپا از میانه دو کشور عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی‌راد؛ زنگ‌ها برای شروع مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا به صدا درآمده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران اعلام کرد، اگر در روند مذاکرات برای توافق خوب «مذاکره مستقیم با آمریکا»  لازم باشد آن را نادیده نمی‌گیریم. حتی ابراهیم رییسی، رییس جمهوری ایران در مصاحبه با تلویزیون نیز گفته است: «تحریم‌‌ها را بردارند مستقیم با آمریکا مذاکره می‌کنیم و توافق خواهیم کرد.»

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ ایران گفته است: «آماده مذاکرات مستقیم و فوری با ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای هستیم.»

سفر ابراهیم رییسی به مسکو انتقادات فراوان به همراه داشته است. رفتارهای ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه با ابراهیم رییسی انتقادات جدی در پی داشت. همچنین روسیه در این سفر توافق همکاری بلند مدت با ایران را تمدید نکرده است.

ایران در حالی روسیه و چین را از حامیان اصلی خود در مذاکرات برجامی تلقی می‌کرد که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین نیز در میانه ایران و آمریکا قرار دارد. اما به نظر می‎رسد بعد از سفر رییسی شرایط تغییراتی داشته است.

 علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد دلایل طرح موضوع مذاکره مستقیم ایران و آمریکا با اقتصاد آنلاین به گفت‌وگو پرداخته است.

علی بیگدلی در مورد مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گفت: تنها راه رسیدن به توافق، مذاکره مستقیم با آمریکا است. به این دلیل که آمریکا و ایران نیازمند رسیدن به یک هدف مشخصی هستند که برداشتن تحریم‌ها و محدودیت‌های هسته‌ای ایران است.

وی افزود: طبق اظهارات پیشین، قرار بر این بود که نه مذاکره کنیم و نه جنگ. بر همین اساس با حجم زیادی از انتظارات وارد مذاکره شدیم و به مرور ایران مجبور شد از انتظارات خود عقب‌نشینی کند. هر چه ایران عقب‌نشینی کرد، آمریکا انتظاراتش بیشتر شد و فشار را بر روی ایران افزایش داد.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه تاکید کرد: الان هم به این نتیجه رسیده‌ایم که واسطه‌هایی که میان ما و آمریکا هستند مثل کشورهای اروپایی و اولیانوف باید برداشته شود. زیرا آنها به نفع خودشان گزارش‌ها را منتقل می‎کردند. راه صحیح این است که ما مستقیماً با آمریکا وارد مذاکره شویم.

او در ادامه بیان کرد: تابوی خصومت با آمریکا قبلاً شکسته شده و قبلاً آقای ظریف با آقای جان کری وارد مذاکره شده است و بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات، کشورهای دیگر هم بندهای توافق را اجرا کردند.

بیگدلی تصریح کرد: از طرفی، مشکل ما فقط با آمریکا است و باید مستقیماً با آمریکا وارد مذاکره شویم. از سوی دیگر ایران توانایی ادامه این شرایط سخت اقتصادی را برای مردم خود ندارد. بر همین اساس به مرور از خواسته‌های اولیه خود عقب‌نشینی کردیم و در نتیجه ما طرح مساله احتمال مذاکرات مستقیم ایران با آمریکا را به فال نیک می‌گیرم.

وی با بیان اینکه این اظهار نظر آقای امیرعبداللهیان امری نبوده که تصمیم او به تنهایی باشد، ادامه داد: این روند از کانون‌های تصمیم‌گیر دنبال شده است و به احتمال زیاد مذاکره مستقیم هم تحقق پیدا می‌کند و می‌توانیم نسبت به چشم‌انداز مذاکرات خوشبین باشیم.

بیگدلی در مورد هدف آمریکا از حذف روسیه در میانه رابطه ‌با ایران تاکید کرد: با توجه به شرایطی که بایدن در آمریکا دارد و همچنین مناقشه آمریکا با روسیه بر سر اوکراین، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند واسطه‌ها در مذاکرات مخصوصاً روسیه را کنار بگذارند. مدتی است آمریکایی‌ها سعی دارند مقدار نفوذ اولیانوف را کم کنند تا دیگر روسیه نتواند از طریق مذاکرات برجام از آمریکا امتیاز دریافت کند.

وی توضیح داد:‌ سفر آقای رییسی به روسیه هم نشان داد که روسیه خیلی شریک قابل اعتمادی برای ما نیست. به همین دلیل وقتی این سفر در درون هسته قدرت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، به این نتیجه رسیدند که به سمت مذاکرات مستقیم با آمریکا بروند.

این کارشناس بین‌الملل در پایان عنوان کرد: اگر ما وارد مذاکره مستقیم بشویم، التهاب و خصومت‌ها کاهش پیدا می‌کند و به توافق می‌رسیم. با شرایط کنونی معیشتی مردم، راهی جز برداشته شدن تحریم وجود ندارد و روسیه و چین نمی‌توانند قدمی برای اقتصاد ما بردارند، به خصوص در شرایط کنونی که روسیه وارد تنش جدی با آمریکا شده است. ما باید وارد مذاکره مستقیم با آمریکا شویم تا قدم‌های بلندتری را در جهت رسیدن به یک توافق بر‌داریم.

نظر شما