شناسهٔ خبر: 52214716 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

رایزنی عربستان سعودی و چین درباره مسائل نظامی

«خالد بن سلمان بن عبدالعزیز»، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی و وزیر دفاع چین درباره همکاری‌های نظامی دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

صاحب‌خبر -

پس از ادعای شبکه «سی‌ان‌ان» درباره همکاری ریاض و پکن در زمینه ساخت موشک‌های بالستیک، «خالد بن سلمان بن عبدالعزیز» معاون وزیر دفاع عربستان سعودی، امروز (چهارشنبه)، با «وی فونگخه» وزیر دفاع جمهوری خلق چین به صورت ویدئو کنفرانسی در زمینه مسائل نظامی گفت‌و‌گو کرد.

بنابر گزارش امروز خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، دو طرف در این گفت‌و‌گوی تصویری روابط دوجانبه به‌ویژه در زمینه دفاعی و نظامی و راه‌های توسعه آن را به همراه مسائل مورد اهتمام مشترک مورد بحث و بررسی قرار دادند. «فیاض بن حامد الرویلی» رئیس ستاد کل، «خالد بن حسین البیاری» دستیار امور اجرایی وزیر دفاع، «مسفر بن سویلم آل غانم» رئیس سازمان عملیات‌ نیروهای مسلح، ‌«هشام بن عبدالعزیز بن سیف» مدیرکل دفتر معاون وزیر دفاع و همچنین «سعد بن محمد الشهری» مدیر اداره همکاری‌‌‌های بین‌المللی عربستان سعودی در این دیدار مشارکت کردند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی در ادامه اضافه کرد که رئیس دفتر همکاری‌ بین‌المللی وزارت دفاع ملی و معاون رئیس دفتر همکاری‌ بین‌المللی وزارت ملی چین نیز در این گفت‌و‌گو شرکت کرده‌اند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که  شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» دی ماه ادعا کرد، گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که عربستان سعودی با کمک چین در حال ساختن موشک‌های بالستیک است.سی‌ان‌ان مدعی شده بود که تصاویر ماهواره‌ای به‌دست‌آمده توسط این شبکه نشان می‌دهد که پادشاهی (عربستان سعودی) در حال حاضر سلاح‌ها را حداقل در یک مکان تولید می‌کند.

رایزنی عربستان سعودی و چین درباره مسائل نظامی

دو منبع مطلع از تازه‌ترین ارزیابی‌های اطلاعاتی به این رسانه خبر داده بودند، مقام‌های ایالات متحده در سازمان‌های متعدد از جمله شورای امنیت ملی در کاخ سفید، در ماه‌های اخیر در مورد اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای (محرمانه‌ای) که از انتقال چندگانه فناوری موشک‌های بالستیک در مقیاس بزرگ بین چین و عربستان سعودی خبر می‌داد، مطلع شدند.

وال استریت ژورنال: عربستان با همکاری چین در حال توسعه برنامه اتمی خود است

از سوی دیگر، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال»، سال گذشته، به نقل از یک مقام غربی از تحرکات عربستان سعودی در زمینه‌ فعالیت‌های اتمی با همکاری چین خبر داده بود. این روزنامه آمریکایی گزارش داده بود که که محل تهیه کیک زرد در منطقه دورافتاده «العلا» در شمال غرب عربستان سعودی واقع شده است. وال استریت ژورنال به نقل چند مقام غربی فاش کرده بودکه عربستان سعودی با کمک چین تأسیساتی برای تولید کیک زرد اورانیوم تأسیس کرده است؛ تأسیساتی که از آن برای سوخت رآکتورهای هسته‌ای استفاده می‌شود.

در گزارش مذکور همچنین اشاره شده بود که این اقدام عربستان باعث شده است که مقامات آمریکایی درباره فعال بودن گزینه توسعه سلاح‌های هسته‌ای در عربستان سعودی ابراز نگرانی کنند. چند روز پس از انتشار این گزارش، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نوشت: «سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی موشکافانه تلاش‌های عربستان سعودی برای ایجاد زیرساخت لازم برای تولید سوخت هسته‌ای هستند؛ زیرساختی که می‌تواند پادشاهی (عربستان سعودی) را در مسیر ساختن سلاح‌های هسته‌ای قرار دهد».

نیویورک تایمز همچنین خبر داده بود: «سازمان‌های اطلاعاتی (آمریکا) در هفته‌های اخیر تحلیلی محرمانه را منتشر کردند که موضوع آن تلاش‌های جاری در داخل عربستان سعودی با همکاری چین به منظور ایجاد ظرفیت صنعتی مورد نیاز برای تولید سوخت هسته‌ای است. این تحلیل هشدارهایی را برانگیخته مبنی بر اینکه شاید تلاش‌های محرمانه‌ای بین سعودی-چین به منظور فراوری کردن اورانیوم خام به شکلی که بعدا امکان غنی کردن آن برای سوخت بمب اتمی وجود دارد، در جریان است».

«ترکی الفیصل» رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی و سفیر اسبق این کشور در آمریکا چند ماه قبل در مصاحبه با شبکه آمریکایی «ام‌اس ان‌بی‌سی» ضمن طرح این ادعا که ایران به دنبال بمب هسته‌ای است، گفته بود: «پیشتر هم علنا گفتم که ما حتما باید هر آنچه لازم است، انجام دهیم از جمله توسعه یک بمب هسته‌ای تا از خودمان در برابر احتمال ایران هسته‌ای دفاع کنیم».

 

نظر شما