شناسهٔ خبر: 52210905 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

نویسنده کتاب "تاریخ شفاهی انقلاب" مطرح کرد؛

انقلاب ایران، بزرگترین حکومت شیعی در جهان را رقم زد

عبدالوهاب فراتی گفت: انقلاب ایران، بزرگترین حکومت شیعی در جهان را رقم زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام والمسلمین فراتی پژوهشگر و نویسنده کتاب "تاریخ شفاهی انقلاب" در گفتگو با صبح زاگرس بیان کرد: با وجود مشکلات و سختی هایی که امروز عموم مردم در زندگی خود مشاهده می‌کنند با تمام وجود با آن درگیر هستند. انقلاب اسلامی بی تردید بزرگترین حادثه دوره معاصر ماست که تاریخ سیاسی ایرانیان را به دو دوره بزرگ یعنی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب تبدیل کرده و ما ایرانیان را وارد عصر جدید کرده که محصول پیروزی چنین انقلابی است.

وی بیان کرد: نقش پیروزی این انقلاب که بر مبانی اندیشه سیاسی شیعه استوار است، این می‌تواند بزرگترین دستاورد این انقلاب باشد که ما در میان این همه حکومت اسلامی سنی، حکومتی به عنوان حکومت شیعی نداشتیم که به نام اهل بیت تشکیل حکومت و دولت دهد و شیعیان جهان را امیدوار کند بخشی از کره زمین تحت عنوان اداره و مدیریت شیعیان باشد.

این پژوهشگر و نویسنده اظهار داشت: در سفری که به سن پترزبورگ روسیه داشتم، برخی از افرادی که به عنوان مبلغ در مناطق سردسیر روسیه فعالیت می‌کردند بیان داشتند که ما در دمای ۵۰ درجه زیر صفر و با وجود مشکلات مالی همین که میبینم چراغ اهل بیت در کشوری مثل ایران روشن است و نور آن به ما می‌رسد برای ما امیدوارکننده و دلگرم کننده است.

دکتر فراتی در ادامه گفت: این می‌تواند از لحاظ تاریخی و از لحاظ تمدنی بزرگترین دستاورد این انقلاب باشد، طبیعتاً در حوزه‌های استقلال و اینکه دیگران در سرنوشت کشور ما تصمیم گیری نمی کنند و حاکمیت سیاسی ما مستقل به رسمیت شناخته شده است، به ویژه در منطقه جغرافیایی آن که جغرافیایی تنش یعنی خاورمیانه است توانستیم خودمان را از درون بحران‌ها به سلامت بیرون آوریم، به جای آن که دیگران ما را محدود کنند و برای ما تصمیم گیرند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب ۷۵ ایران جغرافیای قدرت در جهان و در منطقه را تغییر داد، افزود: این ابعادی است که نباید در تحلیل دستاوردهای انقلاب از آن غافل ماند البته معتقد هستم مشکلاتی در اداره کشور وجود دارد و ساختار نیاز به اصلاحات اساسی در گزینش کارگزاران و جزب افراد مصلح و از این حیث صورت بگیرد که این نظام و این ساختار تنومند تر و قدرتمند تر از گذشته شود که بتوان حافظ این دستاوردهای تاریخی و تمدنی در ایران باشد.

این پژوهشگر که کتاب های زیادی در حوزه انقلاب اسلامی از وی به چاپ رسیده است با اشاره با این که انقلاب اسلام ایران بازی را در منطقه تغییر داد گفت: افزون بر خود انقلاب که حکومتی اسلامی را سرکار آورد، مردمی بودن این انقلاب و نقش بی بدیل جمهوریت در آن از نقاط عطف این انقلاب و تفاوت آن با انقلاب های موجود در جهان بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما