شناسهٔ خبر: 52204892 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)؛

ویژه برنامه «من از مادرم خواندن آموختم» در مشهد برگزار شد

ویژه برنامه «من از مادرم خواندن آموختم» به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور جمعی از مادران و بانوان کتابخوان عضو کتابخانه های عمومی در مشهد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، ویژه برنامه «من از مادرم خواندن آموختم» به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ فاطمه سلیمی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهرستان مشهد و رئیس کمیسیون شورای بانوان؛ مریم قربان زاده، نویسنده و جمعی از مادران و بانوان کتابخوان عضو کتابخانه های عمومی برگزار شد.

ویژه برنامه «من از مادرم خواندن آموختم» در مشهد برگزار شد

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن خیر مقدم و تبریک ولادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهر(س)، روز زن و گرامیداشت مقام مادر گفت: با توجه به عنوان برنامه «من از مادرم خواندن آموختم» می توان به این مهم دست پیدا کرد که مادر قبل از هر آموزش آکادمیک به عنوان اولین آموزگار در زندگی انسان شناخته می شود. مادران کسانی هستند که در زندگی ما نقش مثمر ثمر و مفیدی در حوزه های تربیتی اعم از  احساسی، مسئولیت پذیری، وظیفه شناسی و ... ایفا می کنند.

وی اظهار داشت: مادران کسانی هستند که خداوند مسئولیت مدیریت نهاد اجتماعی کوچک را بر عهده آنان گذاشته است. حال اگر مدیر خانواده به مسئله علم آموزی، کسب معرفت و کتابخوانی توجه ویژه داشته باشد به طور قطع بدانید آن جامعه با پیشرفت و تحول بزرگی رو به رو خواهد شد. به عبارت ساده تر میزان رضایتمندی، امیدواری، نشاط، پیشرفت و ... در هر جامعه ای در گرو خانواده های آن جامعه است. در واقع می توان اینگونه گفت که جامعه سالم در گرو خانواده سالم و خانواده سالم در گرو مادرانی آگاه، دانا و با بصیرت است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تجربیات و گفته های مادران حاضر در جلسه بسیار شنیدنی و آموختنی است، اظهار داشت: نکته مهم در رابطه با حضور زنان در عرصه های کتاب و کتابخوانی این است که به واقع زنان بیشتر از آحاد دیگر جامعه کتاب می خوانند و این مسئله در قالب یک شعار باید توسط خود مادران و بانوان تبلیغ و ترویج شود.

وی ضمن تشکر از فعالیت های کتابداران کتابخانه های عمومی استان و روسای شهرستان ها، برگزاری جلسات و گروه های کتابخوانی، نقد و بررسی و معرفی کتاب با حضور بانوان و مادران کتابخوان در کتابخانه های عمومی را پیشنهاد داد.

علی اکبر سبزیان در ادامه گفت: کودکان و بانوان وفادارترین مخاطبین کتابخانه های عمومی هستند.

وی از رونمایی طرح «کتاب خاتون» با محوریت ارائه بسته های مطالعاتی و سیر خواندن ویژه بانوان و مادران خراسان رضوی خبر داد.

سبزیان در پایان اظهار امیدواری کرد در آینده شاهد «ایران کتابخوان» در سراسر جهان به واسطه مادران و بانوان کتابخوان ایران زمین باشیم.

ویژه برنامه «من از مادرم خواندن آموختم» در مشهد برگزار شد

در ادامه فاطمه سلیمی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهرستان مشهد ضمن گرامیداشت مقام مادر و زن در جوامع بشری، گفت: مادران و بانوان با انجام فعالیت های موثر در حوزه کتاب و کتابخوانی باعث پرورش و تربیت نسلی دانا و آگاه می شوند. در واقع مادران کتابخوان، کودکانی کتابخوان نیز تربیت می کنند و یکی از راه های موثر در این مسیر، سهولت دسترسی کودکان به کتاب در منازل و اماکن عمومی همچون کتابخانه های عمومی و استفاده از عوامل تشویقی برای کودکان است.

وی برای استفاده از تجرییات و اطلاعات مادران کتابخوان پیشنهاد راه اندازی گروه های حقیقی و مجازی در راستای به اشتراک گذاری کتاب های خوانده  شده، معرفی کتاب، ارائه خلاصه کتاب ها و ... را داد.

فاطمه سلیمی با بیان اینکه انسان خلقتی است که خداوند پس از آفرینش آن به خود «فتبارک الله احسن الخالقین» گفت، عنوان کرد: مادران غنی بچه های بهتر و موثرتری تربیت می کنند و جهانی بهتر به نسل های آینده تحویل می دهند. به عبارتی فرزندان ما، آینده سازان عصر بعد خواهند بود، به همین خاطر باید به پرورش و تربیت آنان توجه ویژه داشت.

ویژه برنامه «من از مادرم خواندن آموختم» در مشهد برگزار شد

مریم قربان زاده، نویسنده ضمن تشکر از برگزاری برنامه هایی با محوریت زنان گفت: هدف امروز ما به عنوان متولیان و مسئولین دستگاه های اجرایی، کتابخوان کردن مادران و بانوان به ویژه مادران خانه دار است.

وی با اشاره به راه اندازی گروه کتابخوانی با حضور مادران و بانوان، افزود: هدف از برگزاری این قبیل گروه ها و برنامه ها، استفاده از تجربیات مادرانی از جنس سرزمین ایران و با درنظر گرفتن آداب و سنن ایرانی برای انتقال به مادران نسل جدید است.

مریم قربان زاده در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ زبان فارسی گفت: مادران به عنوان اولین آموزگاران می توانند با خوانش کتاب های فاخر ایرانی همچون گلستان و بوستان سعدی، حافظ، فردوسی و ... علاوه بر انتقال نسل به نسل ادبیات کهن فارسی، به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی اهتمام ورزیده و کلمات زیبا و رسای فارسی را در محاورات روزانه خانواده به کودکان خود آموزش دهند.

این مسئله با توجه به رسوخ برخی کلمات غیرفارسی و یا استفاده از کلمات نامعتبر چه از لحاظ لغوی و چه از لحاظ معنایی یک وظیفه ملی محسوب می شود.

وی در ادامه از تجربیات خود در رابطه با ثبت شیرین کاری های فرزندانش و نقش قصه گویی در پرورش کودکان به ایراد سخن پرداخت.

ویژه برنامه «من از مادرم خواندن آموختم» در مشهد برگزار شد

سپس آرزو نصیری، شاعر به خوانش دو غزل در وصف مقام مادر و حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت:

پیراهنی از جنس دریا بر تن تو

گل پروری بوده است دست دامان تو

چون هاله نوری که شبها می توان دید

اندیشه های ماه را، از سوسنی تو

وقتی نسیمی آهسته می آید سراغت

گل می تکاند هر دم از پیراهن تو

بر قلب من خورشید را تصویر کردی

دیگر ندارم هیچ حق بر گردن تو

ای آنکه در زیر قدمهایت بهشت است

شاید بگیرد دست ما را دامن تو

 پاک و پر شکوفه بود دامنت برای من

رفتی و خزان گرفت رنگ لحظه های من

قلقل سماورت گر چه بی صدا شده

خانه در عزای تو مأمن دعا شده

یادمان نمی رود فصل کشت و کار بود

وقت رفتنت هنوز قالیت به یاد بود

آسمان چه بی صدا بی تو گریه می کند

هر غریب آشنا بی تو گریه می کند

رفته ای ولی هنوز باورم نمی شود

هیچکس برای من مادرم نمی شود

چرخی زد آسمان و شد آوار بر سرم

تاریک شد زمین و زمان در برابرم

تب آنچنان گرفت وجود مرا که سوخت

این چشمهای بی تو در آتش شناور است

تو آن پرنده ای که از این بام پر کشید

من سوگوار و خسته و بی بال و بی پرم

برگرد سمت خانه مرا با خودت ببر

یا از خدا بخواه که طاقت بیاورم

من قطره قطره خون دلم را گریستم

وقتی خبر رسید که وای مادرت

ویژه برنامه «من از مادرم خواندن آموختم» در مشهد برگزار شد

منیره فارغی از بانوان کتابخوان حاضر در  جلسه با اشاره به اهمیت مطالعه در کشف دنیاهای دیگر، گفت: در مقام یک زن و مادر با اختصاص ساعتی از روز به مطالعه، می توان این امر را به یک عادت در خانواده تبدیل کرد. به طور مثال من همراه با همسرم به خوانش کتابی مشترک پرداخته و در پایان به نقد و به اشتراک گذاری دریافت های خود از موضوع کتاب می پردازیم.

وی با اشاره به کتاب «دختر شینا» اثر بهناز ضرابی زاده افزود: پس از خواندن این کتاب به ادبیات حوزه دفاع مقدس علاقمند شدم، به طوری که هر وقت کسی به سراغ رمان های عاشقانه می رود، پیشنهاد می دهم کتاب زندگی نامه همسران شهیدان را مطالعه کنند تا به صورت عینی و واقعی با عشق و فداکاری زنان جامعه آشنا شوند.

ویژه برنامه «من از مادرم خواندن آموختم» در مشهد برگزار شد

در ادامه فرحناز موحدان، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش گفت: فلسفه برگزاری جشن بزرگداشت روز زن تنها هدیه دادن و تشکر از زحمات زنان نیست، بلکه فرصتی برای ارج نهادن به مقام و رسالت انسانی یک زن است. حضور مادران و زنان کتابخوان در هر خانواده ای باعث نهادینه شدن عادت مطالعه در کودکان آن خانواده می شود.

وی با اشاره به راه اندازی گروه های کتابخوانی بانوان در کتابخانه شهید باهنر مشهد، این قبیل اقدامات را گامی ارزشمند در راستای معرفی کتاب های خوانده شده و ترویج عادت مطالعه در خانواده ها دانست.

ویژه برنامه «من از مادرم خواندن آموختم» در مشهد برگزار شد

در پایان نیز سیمین صواب کار، بانوی دیگر کتابخوان حاضر در جلسه گفت: من از کودکی به خواندن کتاب علاقمند بوده ام به گونه ای که حتی بخشی از پول تو جیبی خود را به خرید کتاب اختصاص می دادم.

وی ضمن معرفی کتاب «ناسخ التواریخ» اثر محمدتقی سپهر، از این کتاب به عنوان راهکاری برای حل بسیاری از معضلات و مشکلات خانوادگی با الگو گرفتن از زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) یاد کرد.

گفتنی است، در پایان برنامه رونمایی و امضای پوستر برنامه و تقدیر از بانوان و مادران کتابخوان حاضر در جلسه نیز برگزار شد. مداحی توسط مداح اهل بیت(ع) و اجرای گروه سرود با محوریت حضرت فاطمه زهر(س)، از دیگر برنامه های این نشست بود.

ویژه برنامه «من از مادرم خواندن آموختم» در مشهد برگزار شد

ویژه برنامه «من از مادرم خواندن آموختم» در مشهد برگزار شد

ویژه برنامه «من از مادرم خواندن آموختم» در مشهد برگزار شد

ویژه برنامه «من از مادرم خواندن آموختم» در مشهد برگزار شد

ویژه برنامه «من از مادرم خواندن آموختم» در مشهد برگزار شد

نظر شما