شناسهٔ خبر: 52197704 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ابراز نگرانی سازمان ملل از تشدید خشونت ها در یمن

نیویورک- ایرنا- نمایندگان سازمان ملل در امور یمن، از تشدید خشونت ها در این کشور به سرکردگی ائتلاف سعودی که به غیرنظامیان آسیب می زند، ابراز نگرانی کردند.

صاحب‌خبر -

هانس گراندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن و دیوید گرسلی هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه در یمن روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت اعلام کردند  که از تشدید خشونت‌ها در این کشور که همچنان به غیرنظامیان آسیب می‌زند و درحال سرایت به سایر مناطق است، نگران هستند.

نمایندگان سازمان ملل هشدار دادند که ماه جاری میلادی ( ژانویه) احتمالا کشته شدن بی سابقه غیر نظامیان در یمن را به دنبال خواهد داشت.

گراندبرگ و گرسلی  یادآوری کردند که جنگ طرفین را از تعهداتشان بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه مبرا نمی کند. این قوانین حملات نامتناسب را  قاطعانه ممنوع و طرف ها را مستلزم به اتخاذ تمام اقدامات احتیاطی ممکن برای جلوگیری از آسیب  به غیرنظامیان می کند.

آنها همچنین بر اهمیت پاسخگویی  برای نقض قوانین بین المللی بشردوستانه تاکید کردند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

به نوشته رسانه های یمن، امارات به تازگی حملات خود به یمن را تشدید کرده است و نیروهای تحت امر خود را که گردان‌های «العمالقه» (غول) می‌نامند و از گروه‌های سلفی، تکفیری و داعش تشکیل شده برای حمله به استان شبوه اعزام کرده است.

به نوشته این رسانه ها، امارات همچنین با انتقال سلاح و تجهیزات نظامی از طریق آب‌های سرزمینی یمن برای شبه نظامیان وابسته به خود تجاوزات خود را تشدید کرده است.

همچنین طی روزهای اخیر حملات هوایی ائتلاف سعودی به مناطق مختلف یمن از جمله صنعا پایتخت این کشور و صعده افزایش یافته است.

وزیر بهداشت یمن آمار نهایی کشته شدگان بمباران بازداشتگاه صعده که توسط جنگنده های متجاوز ائتلاف انجام شد را ۹۱ نفر و تعداد زخمی های این حمله هوایی را ۲۳۶ نفر اعلام کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه ۲۶ سپتامبر یمن، «طه المتوکل» وزیر بهداشت یمن امروز (سه شنبه) گفت: پس از پایان عملیات امداد و نجات و جمع آوری اجساد، مشخص شد که بر اثر این جنایت که نیروهای متجاوز ائتلاف مرتکب شدند، ۹۱ نفر جان خود را از دست دادند و ۲۳۶ نفر زخمی و در بیمارستان بستری شدند. 

وی خاطرنشان کرد که بر اثر حملات هوایی نیروهای متجاوز ائتلاف از ابتدای ماه ژانویه تاکنون ۱۵۰ شهروند یمنی جان خود را از دست داده‌اند و ۳۵۰ نفر نیز به دلیل جراحت ناشی از این حملات در بیمارستان‌ها تحت درمان قرار گرفته اند.

نظر شما