شناسهٔ خبر: 52197582 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

سایه اُمیکرون بر سر ایـرانیان

اشاره: حرکت خزنده و زیر پوست شهری امیکرون در کشور از حدود سه هفته پیش آغاز شد و اکنون تعداد مبتلایان با روند صعودی در حال افزایش است. بر اساس آمار وزارت بهداشت در هفته آخر دی‌ماه تعداد مبتلایان روزانه به کرونا حدود 1000 نفر بود اما این هفته تعداد مبتلایان در طول 24 ساعت به مرز 10 هزار نفر رسیده است. متخصصان معتقدند همان‌طور که در اروپا و امریکا شاهد شیوع دوباره امیکرون هستیم موج ششم کرونا نیز در ایران آغازشده است. در این شرایط روز گذشته وزیر کشور اعلام کرد اگر تعداد مبتلایان افزایش یابد محدودیت‌ها اعمال می‌شود. این در حالی است که متخصصان هشدارمی دهند و می گویند تا آمار به‌شدت بالا نرفته است قرنطینه و محدودیت‌ها را اجرا کنند. در ادامه نظر چهار متخصص بهداشت و درمان را در این زمینه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اعلام آخرین آمار موارد شناسایی‌شده ابتلا به امیکرون در کشور، گفت: بیش‌ترین موارد ابتلا به اُمیکرون تاکنون مربوط به چهار استان بوده است.
به گزارش ایسنا، محمد هاشمی در صفحه توییتر خود نوشت: با شناسایی ۲۹۷ مورد جدید در چهارم بهمن‌ماه، آخرین آمار موارد مثبت امیکرون به ۳۴۶۶ نفر و متأسفانه در این روز با ثبت یک مورد فوتی در البرز مجموع فوتی‌ها به عدد ۱۰ رسید. بیش‌ترین موارد ابتلا در این روز نیز مربوط به ایلام با ۸۵، اصفهان ۵۳، ارومیه ۳۵ و گیلان با ۳۴ مورد مثبت بود.

آماده‌باش مراکز درمانی
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا بابیان اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته، کشور در آستانه آغاز پیک ششم کرونا با سویه امیکرون است؛ درعین‌حال بر ضرورت اصلاح معیارهای رنگ‌بندی کرونایی شهرها، اهمیت تزریق دز سوم واکسن کرونا و الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده صحیح از ماسک، تأکید کرد. دکتر حمیدرضا جماعتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: امیکرون تبدیل به سویه غالب در برخی استان‌ها شده است. ما در آستانه آغاز پیک ششم کرونا با سویه امیکرون هستیم.

معیار رنگ‌بندی کرونایی شهرها
؛ نیازمند اصلاح
وی با اشاره به اینکه معیارهای اعلام رنگ‌بندی‌های کرونایی شهرها هنوز اصلاح‌نشده است، تصریح کرد: رنگ‌بندی‌ها با معیار موارد بستری بیمارستانی مشخص می‌شود. بر اساس مطالعات اپیدمی‌ها لازم است که طرح جدیدی برای ارائه رنگ‌بندی شهرها ارائه شود که این موضوع هنوز به جمع‌بندی نرسیده است. جماعتی ادامه داد: به نظر می‌رسد در استان‌هایی که تغییر رنگ از آبی به زرد و از زرد به نارنجی داشتند،‌ سویه غالب به اُمیکرون تبدیل‌شده است که علاوه‌ برافزایش تعداد موارد سرپایی، تعداد موارد بستری را هم افزایش می‌دهد. وی افزود: اگر ماسک مناسب استفاده شود و به‌طور کامل روی صورت قرار گیرد می‌تواند تا ۳۰ درصد جلوی ابتلای بیماری را بگیرد؛ همچنین در افرادی که بیمار هستند یا با افراد مبتلا مواجهه دارند باید از ماسک‌های N۹۵ استفاده شود که جلوی گسترش بیماری گرفته شود.

ضرورت تزریق دُز سوم واکسن کرونا
وی با تأکید بر اهمیت واکسیناسیون کرونا به ایسنا گفت: تزریق دز سوم واکسن سطح آنتی‌بادی‌های ضد ویروس را افزایش می‌دهد و حتی می‌تواند در برابر امیکرون هم اثر خوبی داشته باشد. در مطالعات مشخص‌شده ۸۰ درصد کسانی که سه دز واکسن تزریق کردند، اگرچه بیمار شدند اما در بیمارستان بستری نشدند و این یعنی سه دز واکسن تا ۸۰ درصد جلوی بستری شدن در بیمارستان را می‌گیرد؛ بنابراین توصیه ما به مردم تزریق واکسن به ویژه دز سوم است.

واکسیناسیون کودکان؛ 
مورد تأیید کمیته علمی
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا درباره واکسیناسیون کرونا برای کودکان کمتر از ۱۲ سال نیز تصریح کرد: در مطالعاتی که در آمریکا و چین انجام‌شده است واکسیناسیون سنین ۵ تا ۱۱ سال انجام‌گرفته و اثبات کردند تزریق واکسن کارا بوده و عوارض جانبی نداشته است. سازمان غذا و داروی آمریکا هم این امر را تأیید کرده است. کشور چین نیز اجازه واکسیناسیون سه سال به بالا را صادر کرده است و خیلی از کشورها واکسیناسیون این سن را آغاز کردند، به‌عنوان‌مثال در آمریکا بیش از ۱۰ میلیون کودک واکسینه شدند و عارضه جدی نداشتند و تنها عارضه موضعی درد محل تزریق یا یکی دو روز تب و لرز بوده است که خیلی وقت‌ها بدون درمان یا با درمان معمولی بهبودیافته‌اند. واکسیناسیون کودکان ایرانی هم مورد تأیید کمیته علمی است ولی زمان اجرای این کار به عهده وزارت بهداشت است.
وی همچنین گفت: تزریق واکسن می‌تواند الزامی بوده و به کاهش ابتلای کودکان کمک کند. بر اساس مطالعات صورت گرفته در کشور واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک در کودکان مؤثر خواهد بود. خود کشور چین مطالعات انجام‌شده از تزریق واکسن سینوفارم به کودکان را منتشر کرده است.

مانع بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها شوید
دکتر حمید عمادی کوچک، عضو کمیته علمی ستاد کرونا و رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی هشدار داد: اومیکرون در حال زیادشدن است و خواهش عاجزانه ما از اصحاب رسانه این است که مانع از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها شوید. روزی نیست که در مطب ما عده زیادی بیمار مراجعه نکنند.
 دکتر حمید عمادی در گفت‌وگو با شفقنا در پاسخ به این سؤال که اومیکرون به سویه غالب کرونا در ایران تبدیل‌شده است و از طرفی مدارس بازشده و به عید نوروز نیز نزدیک شده‌ایم آیا به زودی شاهد پیک جدید کرونا خواهیم بود؟ گفت: ما با اصرار بر بازگرداندن مدارس و دانشگاه‌ها به شرایط عادی اشتباه بزرگی مرتکب می‌شویم. در دنیا شرایط بحرانی است، چرا فکر می‌کنیم وضعیت ما مثل دیگر کشورها نخواهد شد؟! چرا وقتی وضعیت ما امروز خوب است و می‌توانیم وضعیت را در این شرایط نگه‌داریم به سرعت خودمان را به گرفتاری می‌کشانیم؟ درست است که اومیکرون بیماری خفیفی است ولی از هر صد نفر حتی اگر یک نفر دچار بیماری شدید شود و کار او به بیمارستان بکشد ما دچار مشکل خواهیم شد. در تهرانی که ده میلیون جمعیت دارد ابتلای حتی یک درصد از این جمعیت به معنای بیمار شدن صد هزار نفر است. صد هزار مریض بدحال مجدداً دستگاه فرسوده درمان ما را که تازه از پیک شدید و بزرگی بیرون آمده‌اند زیر بار شدیدی قرار می‌دهد و این مجموعه واقعاً کشش این حجم از کار را ندارد.
وی افزود: اومیکرون به سرعت در حال زیادشدن است و خواهش عاجزانه ما از اصحاب رسانه این است که مانع از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها شوید. روزی نیست که در مطب ما عده زیادی بیمار مراجعه نکنند و وقتی از بیماران مسن می‌پرسیم چطور بیمار شده‌اید می گویند من از این و از آن گرفتم و نهایتاً به کودکی می‌رسیم که به مدرسه رفته و از همکلاسی‌هایش بیماری را گرفته و به خانه آورده است. مدرسه جای شایعی برای انتقال بیماری است. شب عید نزدیک است و نباید کسب‌وکار مردم را بیهوده تعطیل کرد اگر به‌یک‌باره قرنطینه را اجرا کرد مسائل اقتصادی در نظر گرفته نمی‌شود. اما سؤال این است آیا باز شدن دانشگاه و مدرسه ضرورتی دارد؟ با حضور یا غیرحضوری شدن کلاس‌ها کسب‌وکاری تعطیل نمی‌شود. درست است که آموزش بچه‌ها لطمه خورده ولی یک سال و نیم است که این وضعیت طی می‌شود حال شش ماه هم روی آن. در شرایط امروز دنیا نباید مجدداً بابی فکری خود را گرفتار این وضعیت کنیم.

پیک ششم شروع‌شده است اوایل اسفند به قله موج می‌رسیم
دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: با توجه به موارد افزایش مبتلایان در این دو هفته موج ششم شروع‌شده است و احتمالاً تا آخر بهمن‌ماه و اوایل اسفند به قله این موج خواهیم رسید. آمیتیس رمضانی، دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری در ارتباط با وضعیت شیوع کرونا در کشور به خبرنگار ایلنا گفت: ما ۱۴ روز است که به صورت پی‌درپی با افزایش موارد ابتلا مواجه هستیم و حتی موارد ابتلا از موارد بهبودیافته‌مان بیشتر است. این مسئله باعث شده که به نظر برسد احتمالاً در شروع موج ششم باشیم. او تصریح کرد: اگر این مسئله به پیک ششم مربوط نبود، پشت سر هم و پی‌درپی اتفاق نمی‌افتاد. بعید به نظر می‌رسد که این افزایش موارد ابتلا نسبت به موارد بهبودیافته اتفاقی باشد و به نظر می‌رسد از الگویی تبعیت می‌کند. البته این افزایش نه با شیبی تند بلکه با شیبی ملایم در حال رخ دادن است. رمضانی در ادامه گفت: قطعاً در هفته آینده همه چیز روشن‌کننده خواهد بود. با توجه به موارد افزایش در این دو هفته موج ششم شروع‌شده است و احتمالاً تا آخر بهمن‌ماه و اوایل اسفند به قله این موج خواهیم رسید. ورود به پیک ششم اجتناب‌ناپذیر است و حتی کشورهایی مانند نیوزیلند که موارد اومیکرون در آن‌ها صفر است هم درنهایت با توجه به سرایت فوق‌العاده زیادی که این سویه دارد، وارد این پیک خواهند شد. دبیر انجمن بیماری‌های عفونی افزود: البته این را باید در نظر گرفت که ۸۰ درصد موارد ابتلا به امیکرون بدون علامت هستند و در ده درصد باقی‌مانده ابتلا بسیار خفیف و در حد سرماخوردگی است، به همین دلیل تنها موارد شدید بیماری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. ازاین‌رو موارد مثبت بیماری می‌تواند بسیار بیش از آمارهای فعلی باشد. وی افزود: آخرین مطالعاتی که در کشورهای دیگر صورت گرفته نشان می‌دهد از نوامبر امسال که اولین موارد ابتلا به اومیکرون شناسایی شد تا آخر ماه مارچ که برابر با فروردین‌ماه است، نصف کره زمین به امیکرون مبتلا می‌شوند و این عدد بسیار بزرگی است، بنابراین احتمالاً تعداد بسیار بالایی از افراد جامعه‌مان بستری می‌شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما