شناسهٔ خبر: 52197399 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پس از ۳ دهه صورت گرفت؛

توافق عربستان و تایلند برای از سرگیری روابط بین دو کشور

پس از نزدیک به ۳۰ سال وخامت روابط عربستان و تایلند ، دو کشور توافق کردند صفحه جدیدی در روابط خود باز کنند، روابط دیپلماتیک کامل را بازگردانند و در آینده نزدیک تبادل سفرا کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، پس از نزدیک به ۳۰ سال وخامت روابط عربستان و تایلند، دو کشور توافق کردند صفحه جدیدی در روابط خود باز کنند، روابط دیپلماتیک کامل را بازگردانند و در آینده نزدیک تبادل سفرا کنند.

بر اساس بیانیه مشترک عربستان و تایلند که توسط وزارت امور خارجه عربستان منتشر شد، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «چان او چا» نخست وزیر تایلند که در ریاض به سر می‌برد، روز سه شنبه توافق کردند به طور کامل روابط دیپلماتیک بین دو کشور بازگردانده شود و صفحه جدیدی در روابط پادشاهی عربستان و پادشاهی تایلند باز شود.

بر این اساس دو طرف در مورد گام‌های مهمی که روابط دوجانبه را تقویت می‌کند، از جمله تعیین سفرا در دو پایتخت در آینده نزدیک و ایجاد مکانیسم مشورتی برای تقویت همکاری‌های دوجانبه با یکدیگر توافق کردند.

نخست وزیر تایلند در این دیدار تأسف صمیمانه خود را نسبت به حوادث غم انگیزی که در دوره زمانی بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۰ میلادی در این کشور رخ داده است، ابراز کرد و تاکید نمود که دولت تایلند تلاش زیادی برای حل و فصل پرونده‌های قبلی انجام داده و آماده است تا در صورت پیدا کردن شواهد جدید مربوط به آن مسائل ناگوار، موارد را با مقامات ذی صلاح مطرح کند.

در این جلسه فیصل بن فرحان وزیر خارجه، عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور و عبدالله بن بندر بن عبدالعزیز، وزیر گارد ملی حضور داشتند.

در راستای بهبود روابط دو کشور، خطوط هوایی عربستان اعلام کرد که قصد دارد پروازهای مستقیم خود به پادشاهی تایلند را در اوایل ماه مه ۲۰۲۲ از سر بگیرد.

گفتنی است دیدار چان او چا پس از سه دهه نزاع دیپلماتیک صورت می‌گیرد که در سال ۱۹۸۹ در پی دزدی جواهرات از خانه یکی از امیران سعودی درگرفت. در آن سال «کریانکرای تچامونگ» کارگر تایلندی، مقدار زیادی معادل با ۲۰ میلیون دلار، جواهرات و سنگ‌های قیمتی از قصر امیر فیصل بن فهد، پسر پادشاه وقت عربستان، دزدید. در نتیجه، نزاعی درگرفت که تا امروز هنوز حل نشده است.

نظر شما