شناسهٔ خبر: 52197198 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

گشت مشترک سراسری به منظور جلوگیری از اشتغال اتباع غیرمجاز در یزد انجام شد/ پلمپ 2 مغازه متخلف

موج نیوز

گشت یک روزه به منظور جلوگیری از اشتغال اتباع غیر مجار در یزد انجام شد و 2 واحد متخلف پلمپ شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج یزد، همزمان با آغاز طرح یک روزه برگزاری گشت مشترک سراسری اشتغال اتباع غیرمجاز، این گشت با همکاری این اداره کل و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری یزد، فرمانداریها و نیروی انتظامی در سراسر استان برگزار شد.

محمدرضا فلاحتی سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در رابطه با وظیفه این اداره کل در ارتباط با اشتغال اتباع خارجی گفت: برمبنای مواد 120 و 121 قانون کار، اتباع خارجی نمی توانند در کشور مشغول به کار شوند مگر اینکه دارای مجوز اشتغال معتبر باشند و پیش نیاز مجوز اشتغال هم اقامت قانونی است. لذا این اداره کل براساس وظایف پیش بینی شده، اقدام به بازرسی از کارگاه ها و واحد ها نموده تا در مواردی که اتباع خارجی بدون مجوز به اشتغال مشغول هستند از اشتغال غیرمجاز آنها با اعمال قانون جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه اتباع افغانستانی در 56 رشته شغلی در گروه کوره پز خانه، کارهای ساختمانی، گروه کارهای کشاورزی و سایر گروههای شغلی سخت از جمله تولید کود شیمیایی، کارگر کوره ریخته گری، تخلیه و بارگیری مصالح ساختمانی می توانند مشغول به کار شوند گفت: اتباع عراقی غیر از رانندگی، مشاغل حساس دولتی، پزشکی و پیراپزشکی و سایر اتباع در کارهای تخصصی که نیروی کار ایرانی مهارت لازم در آن شغل را نداشته باشد می توانند به کار گرفته شوند.

سرپرست تعاون کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه اتباعی که دارای اقامت مجاز باشند مشمول دریافت پروانه کار یا کارت کار می شوند خاطرنشان کرد: اتباع افغانستانی دارای کارت آمایش معتبر یا گذرنامه خانواری یا تبدیل وضعیتی براساس دستورالعمل ابلاغی از وزارت می توانند کارت کار دریافت کنند. سایر اتباع که متخصصین هستند در جلسه هیئت فنی اشتغال مطرح و در صورت تایید با ویزای کار وارد کشور می شوند. اتباع عراقی دارنده کارت هویت معتبر یا گذرنامه تبدیل وضعیتی، مجوز کار برایشان صادر می شود.

وی افزود: تبعه خارجی براساس شغل درج شده در مجوز اشتغال و اعتبار مجوز اشتغال می تواند فعالیت کند. بطور مثال چنانچه در کارت کار یا مجوز اشتغال کارگر ساختمانی قید شده باشد نمی تواند در واحد تولیدی یا شغل دیگری فعالیت نماید.

فلاحتی با تاکید بر اینکه طبق بند ج ماده 11 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به منظور جلوگیری از حضور نیروی کار غیرمجاز خارجی در بازار کار کشور، وزارت تعاون، کار مکلف است کارفرمایانی که اتباع خارجی فاقد پروانه کار را بکار می گیرند، بابت هر روز اشتغال غیرمجاز کارگر خارجی معادل 5 برابر حداقل دستمزد روزانه 5/88 (442 هزار تومان) جریمه نماید گفت: در صورت تکرار تخلف توسط کارفرما این جریمه دو برابر شده و برمبنای ماده 181 قانون کار کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقد پروانه کار را بپذیرند به مجازات حبس از 91روز تا 180روز محکوم می شوند.

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: بیشترین اتباع خارجی شاغل در استان، اتباع افغانستانی هستند که بالغ بر 96 درصد اتباع شاغل استان را تشکیل می دهند. بیشترین شغل اتباع خارجی در امور ساختمانی است.

وی در پایان گفت: 8 دفتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع در استان فعال هستند که 6 دفتر در شهرستان یزد و 1 دفتر در شهرستان اشکذر و 1 دفتر در شهرستان میبد می باشد.

لازم به ذکر است در این گشت مشترک دو باب مغازه میوه فروشی به علت به کارگیری اتباع غیرمجاز با دستور قضایی پلمپ شدند.

نظر شما