شناسهٔ خبر: 52196878 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شمارش معکوس برای انقراض خرس قهوه‌ای کوه "نیر" آغاز شده است + عکس

گروه استان‌ها- با افزایش شکار خرس قهوه‌ای و کبک در «کوه نیر» کهگیلویه و بویراحمد نسل این دو گونه جانوری در خطر جدی انقراض قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   یاسوج ، در حالی این روزها و با انتشار خبری مبنی بر آتش زدن لاشه یک قلاده خرس قهوه‌ای کوه نیر، قلب دوست‌داران محیط زیست به درد آمد، موضوعی که سبب شد تا به ابعادی از این موضوع و مخاطراتی که محیط زیست و حیات وحش کوه نیر  را تهدید می‌کند، بپردازیم.

کوه نیر با ارتفاع 3500 متر و 2 میلیون هکتار وسعت و دارا بودن بیش از 170 گونه جانوری  و دو هزار گونه گیاهی  واقع شدن بین  مناطق لوداب و سرفاریاب بعد از کوه دنا به عنوان وسیع‌ترین و بلندترین کوه استان شناخته می‌شود، کوهی که از  سالیان دور تا کنون به عنوان یکی از زیستگاه‌های اصلی خرس  قهوه‌ای، پلنگ، بزکوهی و  کبک شناخته می‌شد که متاسفانه نسل پلنگ و بزکوهی عملاً در این کوه از بین رفته جز خاطراتی گنگ و آثاری کمرنگ و مبهم چیزی از آنها  باقی نمانده است.

این درحالی است که در دهه اخیر نیز با افزایش شکار خرس قهوه‌ای و کبک در این کوه، نیز نسل این دو گونه جانوری در خطر جدی انقراض قرار گرفته است.

ادریس پوش از طبیعت دوستان سرفاریاب با اشاره به اینکه نسل خرس قهوه‌ای در کوه نیر رو به انقراض است، گفت: تردد شکارچیان خرس در کوه نیر به راحتی صورت می‌گیرد و این کوه به میدان تیر  شکارچیان خرس قهوه ای تبدیل شده است.

موسی انوشا از  کوهنوردان  استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: تا اوایل دهه نود  آثار حضور خرس قهوه‌ای به‌راحتی در  نقاط مختلف کوه نیر به وضوح مشاهده می‌شود و طبیعت دوستان و دامداران خبر از مشاهده این گونه مهم جانوری بودند.

انوشا عنوان کرد: در سه سال اخیر آثار وجود خرس قهوه‌ای به دلیل شکار بی رویه و حضور شکارچیان از نقاط مختلف استان به مخاطره افتاده و به جرات می‌توان گفت تعداد  خرس‌های کوه نیر به عدد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: تنها راه احیاء نسل خرس قهوه در این کوه تبدیل آن به منطقه شکار ممنوع یا حفاظت شده تا به صورت مداوم مورد حفاظت قرار گیرد.

سیدجواد هادی اصل مستندساز حیات وحش نیز در این باره می‌گوید: با توجه به وسعت بالای مناطق کوهستانی شهرستان چرام حفاظت از  حیات وحش این شهرستان و کوه وسیع نیر و نبود نیروی محیط بان غیرممکن است.

هادی‌اصل یادآور شد: تنها انتظار ما از مسئولان کشوری این است که این کوه را به منطقه شکار ممنوع یا حفاظت شده تبدیل کنند تا  نسل جانورانی مانند خرس، انوع مختلف چرنده شکاری  و  تعداد انگشت شمار گربه وحشی و پلنگی که در این کوه وجود دارد حفظ شود.

وی گفت: گزارشات و مشاهداتی  مبنی بر  وجود پلنگ در این کوه و احیای نسل پلنگ در کوه نیر وجود دارد که به نوبه خود امیدوار کننده است ولی با توجه به نبود شرایط و نیروی لازم برای حفاظت از  این کوه خطر جدی گونه خرس و پلنگ را تهدید می‌کند.

علی مراد آخش رئیس اداره محیط زیست شهرستان چرام نیز با اشاره به اینکه وسعت بالای مناطق تحت کنترل این اداره گفت: حفاظت کامل از  حیات وحش کوه نیر با توجه به وسعت بالای  این  کوه  کمبود  امکارنات و نیرو غیرممکن است.

آخش افزود: در سالیان اخیر برنامه فرهنگی و آموزشی مختلفی برای آشنایی مردم بومی حاشیه کوه نیر با اهمیت اکوسیستم این کوه برگزار شده ولی در نهایت مشارکت مردم در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود.

با شرایط موجود و با وضعیت حاکم بر کوه نیر بدون شک شمارش معکوس برای انقراض نسل این گونه جانوری آغاز شده و اگر چاره‌ای در این زمینه اندیشیده نشود این گونه جانوری  نیز به سرنوشت شوم  پلنگ و بزکوهی  نیز مبتلا خواهد شد و وجود  خرس قهوه‌ای در این کوه به خاطرات می پیوندد.

  شکار یک قلاده خرس قهوه‌ای در مناطق آزاد شهرستان چرام  

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک قلاده خرس قهوه‌ای در کوه نور شهرستان چرام شکار و لاشه آن به آتش کشیده شده که تا اولین منطقه حفاظت شده 40 کیلومتر فاصله دارد.

سید اسدالله هاشمی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده این خرس چند روز پیش توسط فرد یا افرادی شکار شده که با منطقه حفاظت شده خامین و خائیز 40 کیلومتر فاصله دارد و در واقع کوه نیز به دلیل مسافت زیاد کوه نور با مناطق تحت مدیریت محیط زیست در حفاظت از این مناطق مشکل داریم.

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد خرس شکار شده داری جنسیت ماده و نزدیک به 5 سال سن دارد ،  در 3 الی 4 روز گذشته شکار شده و لاشه آن نیز به آتش کشیده شده  است.

هاشمی با اشاره به اینکه موضوع به مراجع قضایی و امنیتی شهرستان گزارش شد، ادامه داد: موضوع از ظریق دستگاه‌های امنیتی و قضایی در دست پیگیری است

به گزارش تسنیم، کوه نور زیستگاه خرس قهوه‌ای، پلنگ،گرگ، روباه،کبک و سایر وحوش بوده که بارهای بار توسط افراد محلی مشاهده شده است.

آلودگی های زیست محیطی , آلودگی های زیست محیطی ,

انتهای پیام/541/ی

نظر شما