شناسهٔ خبر: 52196817 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مطالبات مردم گیلان از دولت- ۵

صنعت گیلان چشم انتظار معجزه در سفر دولت

رشت- حدود ۶۰ درصد واحدهای صنعتی و تولیدی گیلان تعطیل و یا نیمه تعطیل بوده و وجود بروکراسی پیچیده اداری نیز سرمایه گذاران را بی انگیزه کرده و رسیدگی به این موضوع مطالبه مردم در سفر دولت است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: قرعه پانزدهمین سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت به نام استان گیلان افتاده و این استان خود را آمادگی پذیرایی از هیئت دولت می‌کند. خبرگزاری مهر در استان گیلان طی روزهای اخیر تلاش کرده تا با انتشار گزارش‌هایی مطالبات مردم را در حوزه‌های مختلف به گوش هیئت دولت برساند.

اگر چه گیلان را به عنوان یک استان کشاورزی و گردشگری می‌شناسند، اما نباید از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های حوزه صنعت در این استان غافل شد. این استان از دیرباز خاستگاه صنایع مادر و اثرگذار در کشور بوده و صنایع ریشه داری در این استان فعالیت می‌کردند اما رفته رفته با سو مدیریت‌ها، نبود وجدان کاری و همچنین نبود اراده جهادی در بین برخی مسئولان بویژه در حوزه صنعت، سبب شد تا جایگاه صنعت در استان رنگ ببازد.

مسئولان استان بویژه در یک دهه اخیر چندان رمق و انگیزه‌ای برای سرپا نگهداشتن صنایع و احیای واحدهای منفعل از خود نشان ندادند و صنعت و تولید در این استان مظلوم واقع شد و موج عظیمی از بیکاری و مهاجرت را به راه انداخت.

صنعت گیلان چشم انتظار معجزه در سفر دولت

سرمایه گذاران را سرگرم کاغذبازی‌های اداری نکنید

عدم حمایت از تولید و تولیدکنندگان در استان روی گنج خوابیده گیلان سبب بی رغبتی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این استان شده است. مدیرانی که باید فرش قرمز برای سرمایه گذاران پهن می‌کردند یا به میز و صندلی خود چسبیدند و یا اینکه به قدری سرمایه گذاران را سرگرم کاغذبازی‌های اداری کردند که دیگر انگیزه و توانی برای فعالیت تولیدی در استان نماند.

بی تدبیری‌های مدیریتی در استان گیلان سبب شده تا سرمایه گذاری که باید دغدغه تولید و ایجاد اشتغال داشته باشد بیشتر وقت خود را در راهروهای ادارات صرف می‌کنند و این نگاه غیرمسئولانه که با منویات رهبری در بخش حمایت از تولید کاملاً منافات دارد به تولید و صنعت گیلان لطمه وارد کرد.

خاک مرده بر سر صنعت گیلان

اگر چرخی کوتاه به نقاط مختلف استان گیلان بزنید خواهید دید که صنایع بزرگی در گیلان کرکره‌هایشان را پایین کشیده و خاک مرده بر سرشان پاشیده شده است، صنایعی چون کاشی گیلانا، کفش و چرم گنجه، رشت الکتریک، ایران پوپلین، صنایع پوشش، معدن سنگرود و بسیاری از شرکت‌های ریز و درشت گیلان که بر اثر برخی ناملایمات، بی مهری‌ها و سو مدیریت‌ها به این حال و روز بد دچار شدند.

آنطور که آمارها نشان می‌دهد بیش از ۵۰ الی ۶۰ درصد صنایع گیلان در حالت تعطیل و نیمه تعطیل قرار دارند بیش از ۵۰ الی ۶۰ درصد صنایع گیلان در حالت تعطیل و نیمه تعطیل قرار دارند که اگر این آمار درست باشد باید به زبان ساده‌تر گفت که فاتحه صنعت و تولید گیلان خوانده شده است.

اما نباید ناامیدانه به این موضوع نگاه کرد درست است وضعیت صنعت استان گیلان در برخی بخش‌ها حالت بیمارگونه دارد اما در بسیاری از موارد نظیر صنعت سلولزی و دارویی و حتی صنعت سیمان گیلان می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

ورود قاطعانه دستگاه قضائی به کارخانجات تعطیل و مسئله دار گیلان نظیر صنایع پوشش بارقه امیدی برای مردم استان ایجاد کرد که این زنجیره می‌تواند با کمک دولت و مجلس شکل جدی تری به خود بگیرد که امید است با سفر رئیس جمهور به گیلان اولویت‌ها برای حل مشکلات صنایع استان مد نظر باشد.

صنعت گیلان چشم انتظار معجزه در سفر دولت

اراده قوی و جهادی در حوزه تولید و صنعت استان وجود ندارد

«غفار علیزاده» یکی از فعالان صنعتی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به دغدغه‌های مهم در بخش تولید و صنعت استان، اظهار کرد: مهم‌ترین دغدغه صنعت و تولید گیلان بی رغبت مسئولان و نبود نگاه دلسوزانه به تولید است.

وی سلیقه محوری را یکی دیگر از چالش‌های تولید عنوان کرد و افزود: متولیان امر به تولید نگاه سلیقه‌ای دارند و کارشناسانه و علمی مسائل را بررسی نمی‌کنند.

این فعال صنعتی گیلان با بیان اینکه بیشترین وقت صاحبان صنایع و تولید در راهروهای ادارات و سازمان‌ها صرف می‌شود بیشترین وقت صاحبان صنایع و تولید در راهروهای ادارات و سازمان‌ها صرف می‌شود، گفت: ظرفیت‌های ارزشمندی در حوزه تولید و صنعت گیلان وجود دارد که مغفول مانده و یا به سبب بروکراسی‌های شدید اداری، سو مدیریت‌ها و نبود نگاه دلسوزانه و کارشناسانه از ادامه فعالیت باز مانده است.

علیزاده تسهیل گری در امور اداری و ارائه مجوزها را مهم‌ترین مطالبه تولیدگران دانست و بیان کرد: شرایط پرداخت بیمه، مالیات و دارایی می‌بایست برای صاحبان صنایع مرتفع شود و نباید به گونه‌ای باشد که سدِ راه تولید شود.

وی همچنین گفت: اراده قوی و جهادی در حوزه تولید و صنعت استان وجود ندارد و یا اگر هست بسیار ضعیف و کم سو بوده و برای ظرفیت عظیمی صنعتی و تولیدی گیلان کافی نیست.

برخی بانک‌ها خود عامل تعطیلی صنایع هستند

احمد پیرزاده یکی دیگر از فعالان صنعتی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: صنعت و تولید گیلان دچار آشفتگی عجیبی است و به علت عدم حمایت از سرمایه گذاران و تولیدگران، کسی حاضر نیست در این استان سرمایه گذاری کند.

وی عدم تعامل بانک‌ها با واحدهای تولیدی را یکی از چالش‌های مهم تولید برشمرد و افزود: در بسیاری از موارد بانک‌ها خود عامل ورشکستگی و تعطیلی صنایع هستند و مانع جان گرفتن تولید می‌شوند این رویه اگر تغییر نکند هیچ اتفاق مثبتی برای تولید نمی‌افتد.

این فعال صنعتی گیلان با بیان اینکه صنعت و تولید افراد دغدغه مند و دلسوز می‌خواهد، گفت: وقتی تفکر مدیران بانک و برخی مسئولان نسبت به صنعت و تولید، تولید محورانه نیست چطور باید انتظار داشت که جهش تولید اتفاق بیافتد.

پیرزاده اضافه کرد: گیلان با توجه به ظرفیت‌هایی که در بخش‌های مختلف دارد اگر با تفکر جهادی و انقلابی اداره شود بسیاری از چالش‌ها و مسائل رفع می‌شود.

گیلانیان منتظر معجزه هیئت دولت در حوزه صنعت و تولید هستند، چرا که تولید اساسی‌ترین مشکل گیلان و کشور است با حل مسئله تولید و اشتغال بسیاری از بن بست‌ها گشوده می‌شود.

نظر شما