شناسهٔ خبر: 52196632 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی:

مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی مواظب بودند که اصل نظام ضربه‌ نخورد

حوزه / حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با اشاره به خرد و اندیشه و بصیرت سیاسی بالای آیت الله العظمی گلپایگانی در اداره امور گفت: یک بار در زمان ایشان و بعد از ایشان تنش سیاسی ایجاد نکردند و ایشان مواظب بودند که اصل نظام ضربه‌ای نخورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در مراسم بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد ارتحال مرجع عظیم‌الشأن آیت الله العظمی سید محمدرضا موسوی گلپایگانی که امشب در مسجد امام حسن عسکری علیه السلام شهر مقدس قم برگزار شد، با اشاره به بیان آیت الله شبیری زنجانی در توصیف ۴ ویژگی از آیت الله العظمی موسوی گلپایگانی، گفت: چهار ویژگی تقوا، علم، اخلاق و خرد و اندیشه در بیان این مرجع بزرگوار آمده است.

وی اولین ویژگی آیت الله گلپایگانی را علمیت دانست و با بیان روایتی از امام سجاد (ع) گفت: از امام (ع) سوال شد که دلیل این عظمت عالم که تالی تلو فرشتگان است چیست؟ امام با اشاره به آیه «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِکةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ» فرمود: اولین شاهد خدا است و دوم ملائکه و سوم اولی العلم هستند؛ علما قرین فرشتگانند؛ اولین مصداق اولی العلم پیامبر (ص) است و دوم امیرالمؤمنین است و سوم أهل بیت (ع) هستند و پس از آن علما قرین ما اهل بیت و فرشتگان هستند.

استاد حوزه علمیه در بیان اهمیت و جایگاه بالای علما در کلام امام سجاد (ع) بیان کرد: کار علما این است که جلوی معاندین و مخالفین و شیاطین را بگیرند و دین را حفظ کنند.

وی با اشاره به ۸۵ سال کوشش این مرجع تقلید در جهت تحصیل و تعلیم و تدریس و مرجعیت، تصریح کرد: ایشان از مستشکلین درس آقا ضیا بود و معروف است که کسی جرأت اشکال به درس این مرجع بزرگ را نداشت ولی ایشان به آقا ضیا اشکال گرفته بود؛ مرحوم محقق داماد می‌فرمود تا مطلبی از نظر علمی برای آقای گلپایگانی حل نمی‌شد خوابشان نمی‌برد.

این کارشناس دینی، آیت الله العظمی موسوی گلپایگانی را مصداق «ذوالطریقة المستقیمة و القویة» دانست و ادامه داد: آیت الله شبیری زنجانی می‌گفتند: مرحوم آیت الله موسوی گلپایگانی را از حواشی فقهی‌اش باید شناخت، زواید ندارد، تنزل ندارد، احتیاطی که در نقل مسائل دارد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی، خاطرنشان کرد: جزوه محوری، شب امتحان خواندن، نمره پاس کردن، طی سطوح و مدرک گرایی از اتفاقات کنونی است؛ من مخالف مدرک در حوزه نیستم، اما آن عمق در حوزه در حال کم شدن است.

این خطیب توانا طلاب را توصیه به دور شدن از تنبلی کردند و افزودند: با کفایه و با ان قلت و قلت های آخوند خراسانی انسان فاضل می‌شود؛ کسی نگوید اینها زواید است؛ اینها فهم است، تشخیص است، قدرت استدلال و استنباط است؛ ممکن است اجتماع امر و نهی را در دو کلمه بگویید، اما «ان قلت و قلت و اللهم انا ان یقال»، اینها ذهن را جوال می‌کند و قدرت استنباط می‌دهد.

وی با بیان اینکه اصولی قوی در کلام خود نیز قوی است، گفت: تفسیر مرحوم آقا سید سبزواری با تفسیرهای دیگر فرق می‌کند و معلوم است که یک مرجع و فقیه نوشته است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان اینکه علمیت آیت الله گلپایگانی این درس را برای ما دارد که حوزه باید عمق و ژرف‌نگری را حفظ کنند گفت: هیچ متنی هنوز نمی‌تواند جای کفایه آخوند خراسانی را بگیرد؛ آخوند عالم و ملأ پرورش می‌دهد.

وی ویژگی دوم این مرجع بزرگ را تقوا دانست و تصریح کرد: تقوا خیلی مهم و رئیس اخلاق است؛ اصل و مبنا این است که یک طلبه، عالم و فاضل حتی فکر گناه هم نکند.

این مبلغ دینی با اشاره به آیه «اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ» بیان کرد: وجود مقدس امام صادق (ع) فرمود: این به این معنا است که سه کار را انجام دهید، اطاعت محض خدا کنید و گناه نکنید، همیشه به یاد خدا باشید و هیچ وقت خدا را فراموش نکنید، همیشه شاکر باشید و کفران نکنید.

وی با اشاره به آیه «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ» ادامه داد: مفسرین گویند که این آیه نسخ آیه اول نیست، بلکه تخفیف آیه اول است، یعنی اگر تقوای کامل را نتوانستید مراعات کنید، هر چه در توان دارید.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با اشاره به تقوای این مرجع عالیقدر گفت: آیت الله العظمی موسوی گلپایگانی می‌گفتند: یک قدم برای مرجعیت بر نداشتم؛ واقعاً همین است و مرجعیت به سراغ ایشان آمد، تقوا و تقید ایشان به زیارت، قرآن، نماز، ترک مکروهات و مراعات مستحبات از ویژگی‌های ایشان بود.

وی سومین ویژگی این مرجع در کلام آیت الله شبیری زنجانی را اخلاق برشمرد و افزود: در کتاب جرعه‌ای از دریا آمده است: مهم تراز از تقوا اخلاق ایشان بود؛» اخلاق و ادب خیلی مهم است؛ آن چیزی که جذب می‌کند دل‌ها را خلق و ادب و برخورد است.

این کارشناس مسائل دینی چهارمین ویژگی این مرجع عالیقدر را عقل دانست و افزود: تعبیر جرعه‌ای از دریا این است: «ایشان از نظر علمی در سطح خیلی بالایی بود، مهمتر از علم ایشان تقوای ایشان، مهم تراز تقوا اخلاق و مهم تراز اخلاق عقل و خرد ایشان بود».

وی با بیان اینکه روایت هشام بن حکم باید متن درسی حوزه و دانشگاه قرار بگیرد، گفت: امام (ره) همه سخنش این است که تمام ارزش یک انسان به خردش است؛ خیلی‌ها می‌خواستند در مواضع سیاسی ایشان جهت بدهند ولی ایشان فرمودند حفظ جمهوری اسلامی و نظام را لازم می‌دانم.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در پایان با اشاره به خرد و اندیشه و بصیرت سیاسی بالای ایشان در اداره امور گفت: یک بار در زمان ایشان و بعد از ایشان تنش سیاسی ایجاد نکردند و ایشان مواظب بودند که اصل نظام ضربه‌ای نخورد.

خبرنگار: علیرضا جمالی

نظر شما