شناسهٔ خبر: 52196574 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد؛

ترویج سنت قرض‌الحسنه در دانشگاه آزاد اسلامی/ دانشجویان برای تحصیل، وام کم‌بهره دریافت کنند

دانشگاه آزاد اسلامی برای فراهم کردن فرصت تحصیل برای آحاد جامعه استفاده از سنت قرض‌الحسنه را در دستور کار قرار داده است.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا – پروین طالبیان؛ از آنجایی که دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی شهریه محور است، قصد دارد که از طریق ترویج سنت قرض‌الحسنه امکان تحصیل برای آحاد جامعه را فراهم کند. هم‌اکنون بیش از نیمی از دانشجویان کشور در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، تقریبا تمام این دانشجویان می‌توانند از تسهیلات متنوعی که در نظر گرفته شده استفاده کنند.

یکی از تسهیلات در نظر گرفته شده وام‌های کم‌بهره‌ای است که از سوی بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران، رسالت، ملی و صادرات به دانشجویان پرداخت می‌شود. دانشجویان می‌توانند با دریافت یک نوع وام از این بانک‌ها تا پایان مدت تحصیل از آن استفاده کنند.

بنابراین دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی اعم از کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و... می‌توانند تنها با دریافت یک نوع تسهیلات کل طول دوره تحصیل در یک مقطع را به‌صورت اقساطی از بدو دوره تحصیلی تا فارغ‌التحصیلی طی کنند.

سیدهادی سید فصلی رئیس صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به آنا می‌گوید: «از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۰ هزار نفر از دانشجویان دانشگاه برای دریافت تسهیلات شهریه دانشجویی به بانک‌های عامل (مهر ایران، رسالت و ملی) معرفی شده‌اند.»

برای دانشجویان هر یک مقاطع مختلف تحصیلی سقفی برای تسهیلات در نظر گرفته شده که به شرح جدول زیر است:

اعطای تسهیلات از طریق بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت

ردیف

مقطع تحصیلی

مبلغ تسهیلات

مدت بازپرداخت

نرخ

۱

دکتری

تا سقف ۳۰ میلیون تومان

حداکثر ۳۶ ماهه

۲ الی ۳ درصد

۲

کارشناسی ارشد

تا سقف ۲۰ میلیون تومان

حداکثر ۳۶ ماهه

۲ الی ۳ درصد

۳

کارشناسی

تا سقف ۱۵ میلیون تومان

حداکثر ۳۶ ماهه

۲ الی ۳ درصد

۴

کاردانی

تا سقف ۱۰ میلیون تومان

حداکثر ۲۴ ماهه

۲ الی ۳ درصد

اعطای تسهیلات از طریق بانک‌های ملی و صادرات ایران

ردیف

مقطع تحصیلی

مبلغ تسهیلات

مدت بازپرداخت

نرخ

۱

دکتری

تا سقف ۴۰ میلیون تومان

حداکثر ۶۰ ماهه

۱۰ درصد

۲

کارشناسی ارشد

تا سقف ۱۵ میلیون تومان

حداکثر ۲۴ ماهه

۱۰ درصد

۳

کارشناسی

تا سقف ۱۰ میلیون تومان

حداکثر ۴۸ ماهه

۱۰ درصد

۴

کاردانی

تا سقف ۵ میلیون تومان

حداکثر ۲۴ ماهه

۱۰ درصد

اعطای تسهیلات شهریه بعد از فراغت از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی

علاوه بر این دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند از دو محل (بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و اعتبارات مصوب صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، تسهیلات شهریه قرض‌الحسنه بعد از فراغت از تحصیل، دریافت کنند.

دانشجویان متقاضی می‌توانند با مراجعه به صندوق رفاه دانشجویان واحد دانشگاهی و پورتال صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به آدرس http://bp.swf.ir نسبت به ثبت درخواست و تکمیل فرآیند وام خود اقدام کنند.

تمامی فرایندهای مربوط به اخذ تسهیلات بانکی به‌صورت غیرحضوری در بستر وب از طریق سامانه آموزشیار به نشانی اینترنتی www.edu.iau.ac.ir دانشگاه و سامانه ساجد به آدرس www.sajed.iau.ir صورت می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید:

از طرفی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی این امکان را دارند که از منابع صندوق رفاه دانشجویان در وزارت علوم استفاده کنند. سرپرست مدیریت صندوق رفاه دانشجویان و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح می‌کند: «دانشجویان جدیدالورود مقاطع مختلف دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند از انواع وام‌های قرض‌الحسنه شهریه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت از محل منابع داخلی صندوق رفاه و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد، وام‌های بلندمدت قرض‌الحسنه شهریه وزارتین علوم و بهداشت استفاده کنند.»

بر این اساس دانشجویان می‌توانند در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در مقطع کاردانی تا سقف دو و نیم میلیون تومان، کارشناسی تا سقف هفت و نیم میلیون تومان، کارشناسی ارشد تا سقف ۱۰ میلیون تومان و دکتری تا سقف ۲۰ میلیون تومان وام دریافت کنند.

وام ضروری از دیگر وام‌هایی است که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند از آن استفاده کنند، وام ضروری صرفاً برای عمل جراحی، بستری در بیمارستان، هزینه دارو بیماری‌های خاص و زایمان است که در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ترویج سنت ازدواج بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه، وام ازدواج ۲۰۰ میلیون ریالی برای دانشجویان در نظر گرفته است. نرخ سود این وام ۲ درصد و مدت بازپرداخت آن ۳۶ ماهه است. دانشجویانی که تاریخ عقد آن‌ها بعد از اول مهرماه ۱۴۰۰ باشد می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. این وام از سوی بانک قرض‌الحسنه رسالت به دانشجویان پرداخت می‌شود.

به گفته سیدفضلی سرپرست مدیریت صندوق رفاه دانشجویان و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی؛ اعطای این وام هیچ‌گونه ارتباطی به تسهیلات ازدواج بانک مرکزی ندارد و دانشجویان علاوه بر امکان دریافت تسهیلات ازدواج از بانک مرکزی می‌توانند از این تسهیلات نیز بهره‌مند شوند و در صورتی که زوجین هر دو دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی باشند به ازای به هر دانشجو ۲۰ میلیون تومان قابل پرداخت است.

دبیر هیئت‌امنای صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می‌کند: «بخشنامه اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه کمک‌هزینه ازدواج دانشجویی از طریق بانک قرض‌الحسنه رسالت در تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۰ به واحدهای دانشگاهی ابلاغ شده است و تاکنون حدود ۲ هزار نفر در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده‌اند.»

سیدفضلی خاطرنشان می‌کند: «علاوه بر تسهیلات مذکور، بر اساس توافقات حاصله با بانک عامل قرض‌الحسنه مهر ایران، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه تأمین جهیزیه در قالب کالاکارت تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال با نرخ ۳ درصد نیز امکان‌پذیر شده است که به‌زودی با ابلاغ بخشنامه جزئیات آنان اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

وام ازدواج صرفاً یک بار در طول دوران تحصیل به دانشجو اختصاص می‌یابد و دانشجویان متقاضی این تسهیلات می‌توانند درخواست خود را از طریق سامانه ساجد به نشانی (sajed.iau.ir) ثبت کنند.

انتهای پیام/۴۰۴۰/

نظر شما