شناسهٔ خبر: 52196210 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

درخواست فوری دبیر کل سازمان ملل از ارتش بورکینافاسو

اقتصادنیوز: آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل با ابراز نگرانی عمیق خود از کودتای اخیر در بورکینافاسو، خواستار آزادی رئیس‌جمهور این کشور از ارتش بورکینافاسو شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دبیر کل سازمان ملل از ارتش بورکینافاسو خواست رییس جمهوری این کشور را هرچه زودتر آزاد کند.

آنتونیو گوترش روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: عمیقا نگران  کودتای اخیر در بورکینافاسو هستم. نقش ارتش باید دفاع از کشور و مردم باشد نه حمله به دولت و جنگ برای کسب قدرت.

دبیرکل سازمان ملل افزود: خواسته من از ارتش این کشور ایفای نقش حرفه ای خود، دفاع از کشور خود و احیای نهادهای مردمی و دموکراتیک است.

وی تاکید کرد در قرن بیست و یکم، کودتای نظامی غیر قابل قبول است.

دبیر کل سازمان ملل روز گذشته نیز با ابراز نگرانی درباره تحولات بورکینافاسو خواستار خویشتنداری تمام طرف ها در این کشور و گفت و گوی آنها با یکدیگر شد.

گوترش هر گونه تلاش برای تسلط  بر دولت را با زور اسلحه به شدت محکوم کرد و از رهبران کودتا خواست سلاح های خود را زمین بگذارند و حفاظت از جان رئیس جمهوری و نهادهای این کشور را تضمین کنند.

به گزارش ایرنا، رادیو بین المللی فرانسه به نقل از چند منبع امنیتی گزارش کرد «راک ماک کریستین کابوره - Roch Marc Christian Kaboré» رئیس جمهوری بورکینافاسو یک روز پس از شورش در پادگان‌های این کشور دستگیر شد.

رسانه ها در حالی از وقوع کودتا در این کشور خبر دادند که دولت بورکینافاسو وقوع تیراندازی در پادگان‌های این کشور را تایید اما تسلط ارتش بر قدرت را رد کرده بود.

 فرانس ۲۴ هم گزارش داد  که رئیس جمهوری بورکینافاسو توسط سربازان شورشی در یک اردوگاه نظامی نگهداری می شود.

 در پی خشونت گروه های تروریستی در بورکینافاسو طی حدود هفت سال گذشته بیش از  دو هزار نفر کشته شده و ۱.۵ میلیون نفر نیز مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

نظر شما