شناسهٔ خبر: 52195992 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خامنه‌ای.آی‌آر | لینک خبر

به رسم آیه‌ها | فضائل حضرت زهرا(س)

صاحب‌خبر -

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام (۱۴۰۰/۱۱/۰۳)، به آیاتی از قرآن، درباره‌ی فضائل حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) اشاره کردند که پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR این آیات و بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی آنها را در جدول زیر مرور میکند.
عنوان بیانات ترجمه آیات
نازل شدن جبرئیل بر غیرپیغمبر بنا به نقل قرآن، جبرئیل یک بار در طول تاریخ بر غیر پیغمبری نازل شده: اَرسَلنا اِلَیها روحَنا ‌فَتَمَثَّلَ‌ لَها بَشَراً سَوِیّا؛(۱) اگر مراد از روح -که البتّه این هم محلّ اختلاف است- در ماجرای حضرت مریم، جناب جبرئیل (علیه ‌السّلام) باشد... امّا برای حضرت زهرا جبرئیل مرتّب می‌آمد و شرفیاب میشد خدمت حضرت زهرا (سلام ‌الله ‌علیها). ۱) سوره‌ی مریم، آیه‌ی ۱۷؛
پس روح خود را به سوی او [حضرت مریم] فرستادیم تا به [شکل] بشری خوش‌اندام بر او نمایان شد.
کار برای خدا و خدمت بی‌منت اینکه در سوره‌ی «هل أتیٰ» خدای متعال میپردازد به کار فاطمه‌ی زهرا (سلام ‌الله‌ علیها) و خانواده‌اش... یک پرچمی است که قرآن برافراشته میکند بر سر درِ خانه‌ی فاطمه‌ی زهرا (سلام‌ الله ‌علیها): اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللَهِ لا نُرِیدُ مِنکُم جَزاءً وَ لا شُکورا؛(۲) کار برای خدا، اخلاص،‌ خدمت بی‌منّت؛ به یتیم و فقیر و اسیر؛ این اسیر، بعید است آن وقت اسیر مسلمان [بوده باشد]. ۲) سوره‌ی انسان، آیه‌ی ۹؛
ما برای خشنودی خداست که به شما میخورانیم و پاداش و سپاسی از شما نمیخواهیم.
مواجهه جبهه حق با جبهه باطل در آیه‌ی مباهله: وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُم؛(۳) در حالی که اطراف پیغمبر زنان زیادی بودند امّا «نِساءنا» فقط فاطمه‌ی زهرا (سلام ‌الله‌ علیها) است؛ برای مواجهه‌ی جبهه‌ی حق با جبهه‌ی باطل؛ این [طور] است. ۳) سوره‌ی آل‌عمران، آیه‌ی ۶۱؛ ترجمه کامل:
پس هر که در این‌باره [حقانیت عیسی] پس از دانشى که تو را [حاصل] آمده، با تو محاجه کند، بگو: «بیایید پسرانمان و پسرانتان، و زنانمان و زنانتان، و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم؛ سپس مباهله کنیم، و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهیم.»
 

نظر شما