شناسهٔ خبر: 52195937 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

پاسخ رئیسی به انتقادها از حاشیه های دیدار با پوتین : با لبخند در سفر اتفاقی برای مردم نمی‌افتد / تاجیکستان رفتم روابط تجاری اقتصادی سه برابر شد

ایرنا نوشت: رئیس‌جمهور با بیان اینکه بنای ما تعامل با همه دنیاست، گفت: دولت سیزدهم به دنبال توجه به ظرفیت عظیم همسایه ها و توازن در روابط بین الملل است.

صاحب‌خبر -

سید ابراهیم رییسی شامگاه سه شنبه در برنامه زنده تلویزیونی درباره سفر رئیس جمهور به روسیه و مباحثی که این سفر که را ناقض شعار قدیمی می دانند، گفت: در سیاست بین المللی در جمهوری اسلامی فعالیت وتلاش بسیار داشتیم و داریم. اما در همه حوزه‌ها این سیاست به صورت متوازن عمل نشده بود.

وی افزود در سیاست تجاری اقتصادی هم همینطور است؛ به میزانی که در دیپلماسی سیاسی پیش رفتیم، در حوزه تجاری و اقتصادی فعالیت نداشتیم و نوعی عقب ماندگی داریم. کسانی که این نکته را بعضا زمزمه می‌کنند و برخی نگاه به شرق و روسیه و چین را می گویند، درحالی که تاکنون باید سیاست متوازن داشته باشیم و نوعی توازن در نوع روابط سیاسی برقرار کنیم،  چرا به همسایگان توجه نکردیم.  ما ۱۵ همسایه داریم که می توانیم با آنها روابط داشته باشیم.

رئیس جمهور افزود: به تاجیکستان رفتم روابط تجاری اقتصادی سه برابر شد یا در ترکمنستان غیر ازسواپ گازی چند برابر شد.

پاسخ رئیسی به انتقادها از دیدار با پوتین : با لبخند در سفر اتفاقی برای مردم نمی‌افتد / نتیجه سفر باید توسعه در حوزه های انرژی صنعت و زندگی مردم باشد

رئیسی میزان مراودات تجاری با روسیه را ۳ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این ظرفیت تجاری می تواند به ۱۰ میلیارد دلار تبدیل شود. ما می توانیم کالاهای استراتژیک که در روسیه وجود دارد را از این کشور وارد کنیم و محصولات کشاورزی ایران می‌تواند بازار روسیه را فرا بگیرد. علاوه بر این حوزه های نفتی و گازی می‌تواند میدان فعالیت دو کشور باشد و رشد اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: در بخش کشاورزی، ترانزیت، حمل ونقل، هوا فضا زمینه کاملا موجود است و ظرفیت‌ها وجود دارد و تبادل ظرفیت‌ها باید انجام شود. مزیت هایی وجود دارد که می تواند مورد استفاده قراربگیرد.

رئیس دولت سیزدهم در پاسخ به این سوال که سفر  اخیر نگاه به شرق را در سیاست دولت تقویت می کند، گفت: بحث مذاکرات را که آغاز کردیم در حوزه‌های مختلف فعال هستیم.  ما همه مسائل را نمی توانیم به مذاکرات وصل کنیم و همه چیز  ما مذاکرات نیست بلکه از جمله کارهای ما است.

رئیسی با تاکید براینکه ما در مذاکرات در دو حوزه خنثی کردن تحریم‌ها و رفع تحریم کار می کنیم، یکی از راه های خنثی کردن تحریم ها را ارتباط با همسایگان دانست و گفت: ما نمی توانیم به عنوان کشور مستقل کشوری را کنار خود نداشته باشیم بنای ما تعامل با همه دنیا است این را در تبلیغات انتخاباتی هم اعلام کردم اما کشورهایی که می‌خواهند با ما تقابل داشته باشند  ما هم متقابلا عمل خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

رئیس جمهور درباره سفر به روسیه و استقبال پوتین و اقامه نماز در کرملین، گفت: با لبخند در سفر اتفاقی برای مردم نمی‌افتد نتیجه آن باید توسعه در حوزه های انرژی صنعت و زندگی مردم باشد آنچه در روسیه صحبت کردیم در نشست سه ساعته از ابتدا تا انتها مسائل دوجانبه و منطقه با محوریت منافع دو کشور  بود. مسائل بین المللی برنامه ریزی شد.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه پرداخت وام ازدواج حتماً متناسب با تورم ادامه می‌یابد، در پاسخ به سوالی درخصوص پرداخت وام ازدواج اطهار کرد:  تشویق جوانان به ازدواج فقط با حرف زدن نمی شود و دولت برای این کار تمهیداتی اندیشیده است. 

وی همچنین گفت: یکی از تصمیمات جدی دولت ساخت ۴ میلیون‌ مسکن است که برای بعضی‌ها باورپذیر نبود اما در عمل‌ به وعده‌هایمان صادق بوده و خواهیم بود. دولت سیزدهم می‌خواهد "دولت صادق الوعد" باشد. 

رئیس جمهور اضافه کرد: بنای ما بر کنترل تورم است‌ و گزارش مرکز آمار و بانک مرکزی و مراجع اقتصادی هم نشان‌دهنده موفقیت دولت در این زمینه است.

 رئیسی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ بر اساس پیش‌بینی‌ رشد اقتصادی تنظیم شده است، گفت: کنترل قیمت‌ها مساله‌ای‌ مهم و خواسته‌ به‌حق مردم‌ است که دولت خود را موظف به آن می‌داند.

21219

برچسب‌ها:

نظر شما