شناسهٔ خبر: 52195424 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

گزارش خبری؛

رفع موانع ۱۳ واحد تولیدی در استان همدان | اهلیت سرمایه گذاران سنجیده شود

همدان- استان همدان دارای دو هزار واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی است که در پنجاه و هفتمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان همدان موانع ۱۳ واحد تولیدی بررسی و برای رفع آنها راهکار ارائه شده است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان ها: مجلس سه سال پیش به‌منظور بررسی و اتخاذ تصمیم درخصوص حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی به‌ویژه در موارد مربوط به تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام، تامین مالی، تعیین تکلیف بدهی‌های معوق و همچنین رفع مشکلات مرتبط با محیط‌زیست و منابع طبیعی و معادن و رفع موانع صادراتی به‌دولت اجازه داد نسبت به ایجاد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت اقدام کند.

پس از این اتفاق در راستای وظایف ستاد در هر استان کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به‌ریاست استاندار تشکیل که تحت نظارت و سازماندهی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید انجام وظیفه می‌کند.

البته گذشته از تمام وظایفی که برای این ستاد تعیین شده آن چه مورد تاکید بوده اینکه نباید این ستاد وظیفه خود را صرفاً معطوف به حل کردن موضوعات و مصادیق خاص صنعتی و فنی واحدهای تولیدی کند، بلکه باید فراموضوعی به مشکلات واحدهای تولیدی نگاه کند و در تلاش برای برطرف کردن همه ابعاد یک واحد تولیدی آسیب دار باشد تا بتواند به عرصه تولید کمک کند.

واحد تولیدی دشت کرفس بیش از ۱۲ میلیارد تومان به بانک کشاورزی بدهکار است و پنج میلیارد تومان هم از بانک ملی تهران تسهیلات گرفته و بازپرداخت نداشته که در حال حاضر تعطیل است.

استان همدان نیز این ستاد را تشکیل داده و هر چند هفته یکبار به بررسی مشکلات واحدهای تولیدی می پردازد که امروز نیز پس از استماع مشکلات مطرح شده علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار همدان به مشکل واحد تولیدی دشت کرفس اشاره و عنوان کرد: این شرکت بیش از ۱۲ میلیارد تومان به بانک کشاورزی بدهکار است و پنج میلیارد تومان هم از بانک ملی تهران تسهیلات گرفته و بازپرداخت نداشته و در حال حاضر تعطیل است.

استاندار همدان عنوان کرد: باید اقدامات تملیکی در این راستا انجام و طرح تعیین تکلیف شود چراکه در سال ۱۳۸۰ مبلغ بالایی بالغ بر دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات از بانک های کشاورزی و ملی گرفته شده و طرح نیز پیشرفتی نداشته است.

وی با اشاره به وضعیت واحد ایزوگام هگمتانه غرب و درخواست مبنی بر صدور پروانه بهره برداری نیز گفت: با توجه به اعلام اداره کل محیط زیست همدان مبنی بر آلاینده نبودن این واحد، یکی از مصوبات این جلسه پیش روی پروانه بهره برداری آن خواهد بود.

استاندار همدان در خصوص شرکت آویژه الوند و اجاره مال به غیر نیز گفت: این شرکت از سال ۹۵ تحت تملک بانک صادرات است بدین ترتیب بایستی یا شرکت تخلیه شود و یا اجاره های آن به بانک صادرات داده شود و این موضوع باید به لحاظ حقوقی پیگیری شود.

وی درخصوص واحدهای تولیدی خطاب به مسئولین با بیان اینکه باید حال که با سختی ها تسهیلاتی در اختیار سرمایه گذاران و واحدهای تولیدی قرار داده می شود، اهلیت افراد را در نظر بگیرید؛ گفت: در واگذاری واحدهای تولیدی به درخواست‌کنندگان باید به نوعی عمل کرد که منابع و امکانات اتلاف نشود.

سازمان صمت و شرکت‌ شهرک‌های صنعتی با رصد دقیق فعالیت ها به مجموعه‌های صنعتی و تولیدی درگیر چالش، مشاوره‌های جدی و تخصصی در حوزه مدیریت ارائه کنند

استاندار همدان با توجه به وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و یا تملیکی توسط بانک های استان، خواستار سنجیده شدن اهلیت سرمایه گذاران در استان شد و افزود: سازمان صمت و شرکت‌ شهرک‌های صنعتی با رصد دقیق فعالیت ها به مجموعه‌های صنعتی و تولیدی درگیر چالش، مشاوره‌های جدی و تخصصی در حوزه مدیریت ارائه کنند.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال سختگیری از سوی بانک ها نیستیم اما چرا باید فردی در سال ۱۳۸۰ وام گرفته باشد اما به دنبال فرار از بدهی های خود باشد؟ اظهار کرد: اهلیت سرمایه گذاران سنجیده و واحدهای تولیدی بلاتکلیف مورد بررسی قرار گیرند.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه تجربه و توان کار برای ورود به عرصه تولید از سوی تولیدکنندگان و سرمایه گذاران مهم است چراکه مدیریت یک شرکت و کارخانه یک علم است، اظهار کرد: باید اهلیت سنجی به انجام برسد.

باید به محض بروز نخستین نشانه‌های اشکال در روند یک مجموعه تولیدی و صنعتی وارد عمل شد و تعلل یا تعطیل شدن واحدهای تولیدی استان پذیرفته شده نیست

قاسمی فرزاد با بیان اینکه باید زود وارد شویم نه زمانی که سرطان کل بدن شرکت و واحدهای تولیدی را فراگرفته است، گفت: باید به محض بروز نخستین نشانه‌های اشکال در روند یک مجموعه تولیدی و صنعتی وارد عمل شد، تعلل یا تعطیل شدن واحدهای تولیدی استان پذیرفته شده نیست.

استاندار همدان در خصوص وضعیت تامین برق پایدار شهرک های گلخانه ای در استان همدان نیز گفت: با مدیریت خوب و هدایت واحدهای تولیدی، باید منابع و ثروت استان را به سمت بهره‌وری سوق داد و باید شاهد وارد کار شدن بخش خصوصی برای تامین برق پایدار شهرک های گلخانه ای همدان باشیم.

رفع موانع ۱۳ واحد تولیدی در استان همدان | اهلیت سرمایه گذاران سنجیده شود

رفع موانع ۱۳ واحد تولیدی در استان همدان | اهلیت سرمایه گذاران سنجیده شود

دادستان همدان نیز در خصوص وضعیت واحد دشت کرفس در شهرستان درگزین عنوان کرد: یک ماه پیش از این واحد بازدید و جلساتی برای حل مشکلات آن برگزار شد اما در این کارخانه اهمالی صورت گرفته که در سال های ۸۴ تا ۸۸ نیز روال آن به همین طریق بوده است.

اگر اموال این شرکت، در آن سال ها به فروش می رسید، می توانست بخشی از دیون به بانک ها را پرداخت کند اما اقدامی نشده است

حسن خانجانی با اشاره به اینکه هنوز تولیدات این کارخانه در همان جا مانده و در حال نابودی است، اظهار کرد: اگر اموال این شرکت، در آن سال ها به فروش می رسید، می توانست بخشی از دیون به بانک ها را پرداخت کند اما اقدامی نشده است.

وی با بیان اینکه این شرکت با مساحت و مستحدثاتی عظیمی که دارد، ظرفیت خوبی به لحاظ مکانی و اقتصادی است، عنوان کرد: شاید برخی دستگاه های آن فرسوده و نیاز به بروزرسانی داشته باشند اما می توان مسیر را برای احیای آن هموار کرد.

خانجانی ادامه داد: قرار بود برنامه احیای کشت‌ و صنعت‌ دشت‌ کرفس‌ ظرف مدت ۱۰ رو به فرماندار شهرستان درگزین ارائه شود اما مدیریت این پروژه به دنبال اعلام ورشکستگی است چراکه با این روند به جای بازپرداخت ۱۲ میلیارد تومانی، دو میلیارد تومان باید پرداخت کند.

دادستان همدان تصریح کرد: برای این پروژه، سال ۹۴ یکبار ورشکستگی اعلام شده اما در سال ۹۸ دیوان عالی کشور آن حکم را نقض کرده است.

وی عنوان کرد: بحث رسیدگی به این پروژه مانع از تعیین تکلیف آن نیست و حتی در صورت تملک آن توسط بانک کشاورزی، باید رسیدگی ها در این عرصه ادامه داشته باشد.

خانجانی تاکید کرد: مسئولین مربوطه در این شرکت، به دنبال راه اندازی کار نیستند و باید عملیات تملیک انجام شود.

در ادامه، حمید بهزادی شریف؛ معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در خصوص واحد ایزوگام هگمتانه غرب، استقرار آن در شهرک صنعتی بهاران و درخواست مربوط به صدور پروانه بهره برداری عنوان کرد: طی استعلام هایی که در این راستا داشته ایم، آلاینده نبودن این طرح مطرح شده اما به سبب این که ممکن است به مرور زمان به سبب وجود قیر و مواد آتش زاد مسائلی ایجاد کند، باز هم استعلام هایی را از اداره کل محیط زیست همدان گرفته ایم.

در این خصوص، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان عنوان کرد: به منظور صدور پروانه بهره برداری برای شرکت ایزوگام هگمتانه غرب و با توجه به استقرار آن در روستای چشمه قصابان و شهرک صنعتی بهاران، چند مرتبه موضوع در کمیسیون ماده ۱۱ مورد بررسی قرار گرفته است.

محسن جعفری نژاد با بیان اینکه این واحد جز رده چهار فعالیتی قرار دارد در حالی که واحدهای رده سه می‌تواند در این شهرک صنعتی فعالیت داشته باشند، گفت: این واحد مشکل آلایندگی ندارد و موافق این طرح هستیم اما مجوز مربوطه باید از سوی سازمان صمت داده شود و چشمه قصابان ساماندهی شود.

شرکت کامکاران به مستاجر آن و شرک شیرواژه به خود مالک مربوطه واگذار شده است

مدیر بانک صادرات استان همدان نیز با اشاره به طرح هایی که در اختیار این بانک است، عنوان کرد: شرکت کامکاران به مستاجر آن و شریک شیرواژه به خود مالک مربوطه واگذار شده است.

رفع موانع ۱۳ واحد تولیدی در استان همدان | اهلیت سرمایه گذاران سنجیده شود

رفع موانع ۱۳ واحد تولیدی در استان همدان | اهلیت سرمایه گذاران سنجیده شود

احمد صفی خانی با بیان اینکه درخواست مربوط به شرکت الکترو تابش به منظور احاله به تهران ارسال شده است و واحد الوند گستر رزن نیز هم اکنون غیر فعال است، اظهار کرد: این شرکت در شعبه حدود ۶ میلیارد تومان بدهکار است؛ در این زمینه نیز آگهی مزایده گذاشته ایم و آماده واگذاری آن هستیم.

وی ادامه داد: شرکت سهندگام در قهاوند نیز غیرفعال است، آگهی مزایده آن گذاشته، خریداری ندارد و آماده واگذاری آن نیز هستیم.

صفی خانی، در خصوص شرکت آویژه الوند نیز گفت: این شرکت سال ۹۵ به بانک صادرات واگذار شده اما نه تنها تخلیه آن صورت نگرفته بلکه دو سال است که آن را به صورت ۱۰ ساله به فردی دیگر اجاره داده و علی رغم اینکه ما به عنوان بانک، محکوم به بنگاه داری می شویم اما همین اجاره هم به ما داده نمی شود که در این زمینه نیز به لحاظ حقوقی موضوع را پیگیری می کنیم.

مدیر بانک صادرات استان همدان با بیان اینکه واحد تولیدی مبل در حاجی بابا نیز دو ماه پیش به خود مالک واگذار شد، گفت: یک ماه پیش نیز برای واحد ریخته گری شمش شوشاب به دادگستری ملایر نامه زده و پیگیر آن هستیم.

صفی خانی در ادامه صحبت های خود خواستار راه اندازی سامانه ای جامع از لیست واحدهای تولیدی و صنعتی در تملک بانک ها شد و گفت: با این روند می توان سرمایه گذاران را نسبت به این واحدها آگاه و تولید را در کشور رونق بخشید.

نظر شما