شناسهٔ خبر: 52195229 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

در گفت و گوی تلویزیونی با مردم مطرح شد

رئیس‌جمهور: دولت سیزدهم به دنبال توازن در روابط بین‌الملل است/ بنای ما تعامل با همه دنیاست

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بنای ما تعامل با همه دنیاست، گفت: دولت سیزدهم به دنبال توجه به ظرفیت عظیم همسایه ها و توازن در روابط بین الملل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین به نقل از ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی شامگاه سه شنبه در برنامه زنده تلویزیونی درباره سفر رئیس جمهور به روسیه و مباحثی که این سفر که را ناقض شعار قدیمی می دانند، گفت: در سیاست بین المللی در جمهوری اسلامی فعالیت وتلاش بسیار داشتیم و داریم. اما در همه حوزه‌ها این سیاست به صورت متوازن عمل نشده بود.

وی افزود در سیاست تجاری اقتصادی هم همینطور است؛ به میزانی که در دیپلماسی سیاسی پیش رفتیم، در حوزه تجاری و اقتصادی فعالیت نداشتیم و نوعی عقب ماندگی داریم. کسانی که این نکته را بعضا زمزمه می‌کنند و برخی نگاه به شرق و روسیه و چین را می گویند، درحالی که تاکنون باید سیاست متوازن داشته باشیم و نوعی توازن در نوع روابط سیاسی برقرار کنیم،  چرا به همسایگان توجه نکردیم.  ما ۱۵ همسایه داریم که می توانیم با آنها روابط داشته باشیم.

رئیس جمهور افزود: به تاجیکستان رفتم روابط تجاری اقتصادی سه برابر شد یا در ترکمنستان غیر ازسواپ گازی جند برابر شد.

رئیسی میزان مراودات تجاری با روسیه را ۳ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این ظرفیت تجاری می تواند به ۱۰ میلیارد دلار تبدیل شود. ما می توانیم کالاهای استراتژیک که در روسیه وجود دارد را از این کشور وارد کنیم و محصولات کشاورزی ایران می‌تواند بازار روسیه را فرا بگیرد. علاوه بر این حوزه های نفتی و گازی می‌تواند میدان فعالیت دو کشور باشد و رشد اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: در بخش کشاورزی، ترانزیت، حمل ونقل، و هوا فضا زمینه کاملا موجود است و ظرفیت‌ها وجود دارد و تبادل ظرفیت‌ها باید انجام شود. مزیت هایی وجود دارد که می تواند مورد استفاده قراربگیرد.

رئیس دولت سیزدهم در پاسخ به این سوال که سفر اخیر نگاه به شرق را در سیاست دولت تقویت می کند، گفت: بحث مذاکرات را که آغاز کردیم در حوزه‌های مختلف فعال هستیم.  ما همه مسائل را نمی توانیم به مذاکرات وصل کنیم و همه چیز  ما مذاکرات نیست بلکه از جمله کارهای ما است.

رئیسی با تاکید براینکه ما در مذاکرات در دو حوزه خنثی کردن تحریم‌ها و رفع تحریم کار می کنیم، یکی از راه های خنثی کردن تحریم ها را ارتباط با همسایگان دانست و گفت: ما نمی توانیم به عنوان کشور مستقل کشوری را کنار خود نداشته باشیم بنای ما تعامل با همه دنیا است این را در تبلیغات انتخاباتی هم اعلام کردم اما کشورهایی که می‌خواهند با ما تقابل داشته باشند  ما هم متقابلا عمل خواهیم کرد.

رئیس جمهور درباره سفر به روسیه و استقبال پوتین و اقامه نماز در کرملین، گفت: با لبخند در سفر اتفاقی برای مردم نمی‌افتد نتیجه آن باید توسعه در حوزه های انرژی صنعت و زندگی مردم باشد آنچه در روسیه صحت کردیم در نشست سه ساعته از ابتدا تا انتها مسائل دوجانبه و منطقه با محوریت منافع دو کشور  بود. مسائل بین المللی برنامه ریزی شد.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه پرداخت وام ازدواج حتماً متناسب با تورم ادامه می‌یابد، در پاسخ به سوالی درخصوص پرداخت وام ازدواج اطهار کرد:  تشویق جوانان به ازدواج فقط با حرف زدن نمی شود و دولت برای این کار تمهیداتی اندیشیده است.

یکی از تصمیمات جدی دولت ساخت ۴ میلیون‌ مسکن است

وی همچنین گفت: یکی از تصمیمات جدی دولت ساخت ۴ میلیون‌ مسکن است که برای بعضی‌ها باورپذیر نبود اما در عمل‌ به وعده‌هایمان صادق بوده و خواهیم بود. دولت سیزدهم می‌خواهد "دولت صادق الوعد" باشد

رئیس جمهور اضافه کرد: بنای ما بر کنترل تورم است‌ و گزارش مرکز آمار و بانک مرکزی و مراجع اقتصادی هم نشان‌دهنده موفقیت دولت در این زمینه است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ بر اساس پیش‌بینی‌ رشد اقتصادی تنظیم شده است، گفت: کنترل قیمت‌ها مساله‌ای‌ مهم و خواسته‌ به‌حق مردم‌ است که دولت خود را موظف به آن می‌داند. 

رئیس جمهور همچنین درباره آخرین تصمیمات درباره ارز ۴۲۰۰تومانی گفت:  ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در یک مقطع بر اساس شرایطی ایجاد شد اما موجب رانت، فساد، ارتباطات ناسالم‌ شد. این ارز باید دو سه سال قبل حذف می‌شد اما به دولت سیزدهم کشیده شد.

وی اضافه کرد: در حذف ارز ترجیحی به سه نکته توجه داریم: اجماع نسبی مجلس و دولت، اقناع نخبگان و افکارعمومی‌ و حفظ قدرت خرید مردم در کالاهایی که قیمت‌شان تغییر می‌یابد.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد:  بهتر است درآمد ناشی از حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به‌صورت کارت اعتباری به مردم داده شود.

رئیس دولت سیزدهم افزود: خط قرمز ما در حذف ارز ترجیحی معیشت مردم است و به هیچ عنوان در اصلاحات اقتصادی راضی به آسیب‌دیدن سفره مردم نمی‌شویم‌.

رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره وصعیت بورس گفت: وضعیت بورس از میراث‌های به‌جا مانده دولت قبل است‌. بورس به هیچ عنوان نباید قلک تأمین مالی دولت باشد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های جدی سازمان برنامه و بودجه‌ کمک به ارتقاء ناوگان حمل و نقل شهری است‌،  اطهار کرد: هوای پاک از حقوق مردم است و از استانداران و دستگاه‌ها خواسته‌ایم وظایف‌ قانونی خود را با جدیت انجام دهند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعاها درخصوص تغییرات در دولت گفت: دولت از انتقاد استقبال می‌کند اما برخی از اظهارنظرها گاهی با واقعیت همخوانی ندارد؛ اگر نگویم غیر منصفانه است.

وی تصریح کرد:  در این دولت کسی را اتوبوسی نیاوردیم و ملاک انتصابات شایسته‌سالاری بوده، نه ارتباطات حزبی و گروهی‌ و نسبت‌های فامیلی.

رئیس دولت سیزدهم یادآور شد: بعد از طرح موضوع انتصابات فامیلی درخواست کردم ۵ نفر را اسم بیاورند که به عنوان مسئول دولت پیگیری کنم اما گفتند رسانه‌ها گفتند، ما هم گفتیم!

وی گفت: انتصابات در دولت سیزدهم بر اساس روابط فامیلی و دوستی نبوده و این از نقاط قوت دولت است‌.

رئیس دولت سیزدهم در ادامه سفرهای استانی را یکی دیگر از نقاط قوت دولت عنوان کرد و گفت: من وقتی بین مردم می روم، از این ارتباط و حضور در دل مردم و شنیدن حرف‌های آنها لذت می‌برم‌ و این که به محض برگشت از مسکو به کرمان رفتم هیچ زحمتی برای من نبود بلکه دیدار مردم برایم لذت‌بخش بود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: یکی دیگر از نقاط قوت دولت هماهنگی تیم اقتصادی است ولی متأسفانه بعضاً با طرح برخی مسائل تلاش می‌شود به عنوان‌ نقطه ضعف جلوه دهند. 

وی، شایسته سالاری در دولت را یادآور شد و افزود: دولت بنا را بر شایسته سالاری گذاشته است. می توانید از وزیران، استانداران و دیگر مقامات دولت بپرسید که رفاقت آنها با رئیس جمهور از چه زمانی بوده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در موضوع انتصابات، حزبی و گروهی عمل نکردیم و خیلی از مقامات در همین دولت با هم آشنا شده اند. از کسانی که بحث وجود انتصابات فامیلی را مطرح می کردند خواستم که پنج نفر از افرادی که براساس فامیلی منصوب شده اند را نام ببرند.

رئیسی خواستار مقایسه انتصابات دوره ریاست جمهوری خود با روسای جمهوری سابق در سه دهه گذشته شد و افزود: مساله سخت و پیچیده ای نیست. وقتی از کسانی که این موضوعات را مطرح می کنند سئوال می کنیم می‌گویند که ما از رسانه ها شنیده ایم.

وی افزود: این حساسیت وجود دارد که انتصابات بر اساس شایستگی باشد نه بر اساس روابط فامیلی و غیره. اگر جایی هم کسی تذکر داده، پیگیری شده است. من حساسیت به انتصابات را خوب می‌دانم اما در این رابطه باید اطلاع رسانی هم درست و دقیق انجام شود.

هدف سفرهای استانی ارتباط با واقعیت زندگی مردم است

رئیس جمهور خطاب به منتقدان سفرهای استانی نیز گفت: آقایان بیایند لذت ارتباط با مردم را تجربه کنند. وقتی از کرملین به کرمان رفتم، زحمت نبود، از بودن با مردم جنوب کرمان لذت بردم.

رئیسی از مدیران دولت خواست با مردم باشند و به خواسته‌های مردم توجه کنند و افزود:  با مردم بودن و حرف دل آنها را شنیدن و ارتباط با مردم بسیار مهم است.

وی، سفرهای استانی را مانع از توجه به مسائل کلان کشور ندانست و گفت: ۶ روز سطح کلان ملی را دنبال می کنیم و یک روز را هم در میان مردم استان ها باشیم تا با واقعیت های زندگی مردم هم ارتباط داشته باشیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه معاون اول و وزیر کشور و دیگر مقامات هم قبل از وی در میان سیل زدگان حضور پیدا کرده بودند، گفت: وقتی می گوییم دولت ما دولت مردم است باید با خواست مردم در ارتباط باشد. این نقطه قوت دولت در سطح رسانه به عنوان یک نقطه ضعف مطرح شد.

رئیسی با اشاره به این موضوع که چندبار تیم اقتصادی دولت اطلاع‌رسانی به هنگامی در برخی موضوعات اقتصادی نداشت، افزود: برعکس آنچه برخی در رسانه ها مطرح کرده و تیم اقتصادی دولت را ناهماهنگ جلوه داده اند، تیم اقتصادی دولت هماهنگ است و گرچه ممکن است در موضوعاتی نظرات متفاوتی داشته باشند اما وقتی تصمیم گرفته شد همه هماهنگ هستند.

مبنای انتصابات در دولت، حزب و گرایش نیست

وی، انتقاد به کندی انتصابات دولت را قابل پذیرش عنوان کرد و افزود: در دولت هم تاکید کردم که حتماً باید انتصابات با سرعت بیشتری صورت بگیرد اما این موضوع شاید به این دلیل است که مدیران دولت نگاهشان این نیست که باید افراد دولت قبل حتما کنار گذاشته شوند.

رئیس جمهور گفت: هر کس شایسته و کارآمد است باید به کار گرفته شود و هر کس هم بانی وضع موجود است نباید مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از اعضای یک حزب یا جریان و گرایش خاص مطرح نیست. در دولت ما کسانی هستند که از دولت قبل بوده اند و به خاطر کارآمدی در این دولت هم حضور دارند.

رئیسی با بیان اینکه بعضی از انتقادات، گاهی با واقعیت تفاوت دارد، خطاب به منتقدان گفت: حتما باید به شرایطی که دولت کارش را آغاز کرد توجه کنید و اگر از بخشی نام می برید ببینید که ما چگونه وارد میدان شویم. البته در گفتمان و منطق من نیست که صحبت از شرایط کنم و مردم را نگران کنم و ما آمده ایم که به مردم امید بدهیم.

پروتکل‌ها رعایت شود تا محدودیت‌ها برنگردند

وی با اشاره به کاهش فوتی های کرونا از ۷۰۰ نفر در ابتدای دولت به ۲۰ نفر در روزهای اخیر خاطرنشان کرد: امروز به لطف خدا و مشارکت مردم و اعتمادی که مردم به دولت داشتند شاهدیم که فوتی ها بسیار کاهش پیدا کرده که از این بابت واقعا شکرگزار خداوند تعالی هستیم. اخیرا در سفر به مسکو، متوجه وخامت اوضاع کرونا در این کشور شدم و کاهش فوتی‌ها در کشور موفقیت بزرگی برای مردم و دولت است.

رئیس جمهور از مردم خواست که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا جلوی فراگیر شدن اومیکرون در کشور گرفته شود و افزود: شکرگزاری وضعیت خوب کشور در حوزه مبارزه با کرونا این است که پروتکل ها را رعایت کنیم.

روزنه‌های امید بسیار زیاد است؛ و آینده بسیار روشن

رئیسی با یادآوری بازگشایی مدارس، دانشگاه ها و کسب‌ وکارها تاکید کرد: اگر مردم پروتکل ها را رعایت نکنند ممکن است مجبور به اعمال محدودیت‌ها شویم زیرا جان مردم بسیار اهمیت دارد.

وی گفت: روزنه‌های امید بسیار است و هر جا که نگاه می‌کنم گشایش های جدی وجود دارد و آینده را بسیار روشن می‌بینم.

رئیس جمهور درباره مسابقه فوتبال پیش رو بین تیم ایران و عراق نیز گفت: امیدواریم که ورزشکاران ما در بازی پیش رو پیروز شوند و به خانم های جوان ورزشکار هم برای درخشش در میادین ورزشی بین المللی تبریک می‌گویم. همین که رعایت شئون و حجاب را کردند و توانستند در میدان های ورزشی بین المللی بسیار خوب ظاهر شدند جای تبریک دارد.

رئیسی گفت: دولت همچنان با قوت به تلاش برای حل مشکلات معیشتی مردم ادامه خواهد داد. هیچ مانعی را پیش روی خود به رسمیت نمی‌شناسیم و این همان حرکت جهادی است که حاج قاسم سلیمانی در عرصه دفاع داشت و ما هم سعی داریم که این راه را ادامه دهیم و مشکلات مردم را حل کنیم.

بیشتر بخوانید:

در سفر رئیس جمهور به روسیه چه گذشت/ حاشیه‌سازی برای غلبه بر متن

برچسب‌ها:

نظر شما