شناسهٔ خبر: 52194860 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

رئیس جمهوری در گفتگوی تلویزیونی:

بنای ما تعامل با همه کشورهای جهان است

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: بنای ما تعامل با همه کشورهای جهان است اما کشورهایی که با ما تقابل داشته باشند ما هم با آنها مقابله خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
سید ابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه در برنامه زنده تلویزیونی درباره سفر خود به روسیه و اظهارات افرادی که این سفر که را ناقض شعار قدیمی «نه شرقی، نه غربی» می‌دانند، گفت: در سیاست بین المللی در جمهوری اسلامی فعالیت وتلاش بسیار داشتیم و داریم. اما در همه حوزه‌ها این سیاست به صورت متوازن عمل نشده بود.

وی افزود: در سیاست تجاری اقتصادی هم همینطور است؛ به میزانی که در دیپلماسی سیاسی پیش رفتیم، در حوزه تجاری و اقتصادی فعالیت نداشتیم و نوعی عقب ماندگی داریم. کسانی که این نکته را بعضاً زمزمه می‌کنند و برخی نگاه به شرق و روسیه و چین را می‌گویند، درحالی که تاکنون باید سیاست متوازن داشته باشیم و نوعی توازن در نوع روابط سیاسی برقرار کنیم، چرا به همسایگان توجه نکردیم. ما ۱۵ همسایه داریم که می‌توانیم با آن‌ها روابط داشته باشیم.

رئیس جمهور ادامه داد: به تاجیکستان رفتم روابط تجاری اقتصادی سه برابر شده، یا در ترکمنستان غیر از قرارداد سوآپ گازی روابط اقتصادی چند برابر شده است.

رئیسی، میزان مراودات تجاری با روسیه را ۳ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این ظرفیت تجاری می‌تواند به ۱۰ میلیارد دلار تبدیل شود. ما می‌توانیم کالا‌های استراتژیک که در روسیه وجود دارد را از این کشور وارد کنیم و محصولات کشاورزی ایران می‌تواند بازار روسیه را فرا بگیرد. علاوه بر این حوزه‌های نفتی و گازی می‌تواند میدان فعالیت دو کشور باشد و رشد اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: در بخش کشاورزی، ترانزیت، حمل و نقل، هوا فضا زمینه کاملا موجود است و ظرفیت‌ها وجود دارد و تبادل ظرفیت‌ها باید انجام شود. مزیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده قراربگیرد.

رئیس دولت سیزدهم در پاسخ به این سوال که سفر اخیر نگاه به شرق را در سیاست دولت تقویت می‌کند، گفت: بحث مذاکرات را که آغاز کردیم در حوزه‌های مختلف فعال هستیم. ما همه مسائل را نمی‌توانیم به مذاکرات وصل کنیم و همه چیز ما مذاکرات نیست بلکه از جمله کار‌های ما است.

رئیسی با تاکید براینکه ما در مذاکرات در دو حوزه خنثی کردن تحریم‌ها و رفع تحریم کار می‌کنیم، یکی از راه‌های خنثی کردن تحریم‌ها را ارتباط با همسایگان دانست و گفت: ما نمی‌توانیم به عنوان کشور مستقل کشوری را کنار خود نداشته باشیم بنای ما تعامل با همه دنیا است این را در تبلیغات انتخاباتی هم اعلام کردم، اما کشور‌هایی که می‌خواهند با ما تقابل داشته باشند ما هم متقابلاً عمل خواهیم کرد.

رئیس جمهور درباره سفر به روسیه و استقبال پوتین و اقامه نماز در کرملین، گفت: با لبخند در سفر اتفاقی برای مردم نمی‌افتد نتیجه آن باید توسعه در حوزه‌های انرژی و صنعت و زندگی مردم باشد. آنچه در روسیه در نشست سه ساعته با آقای پوتین صحبت کردیم، از ابتدا تا انتها مسائل دوجانبه و منطقه با محوریت منافع دو کشور بود.

رئیسی با بیان اینکه نتیجه سفر رییس جمهوری به روسیه باید توسعه حوزه‌های انرژی و کشاوزی و صنعت باشد، خاطرنشان کرد: مساله ما منافع مردم است. مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی با محوریت منافع مردم ایران در جلسه سه ساعته با پوتین بررسی شد.

رئیس جمهور گفت: آنجا که مواضع مشترکی در مسائل بین المللی داشتیم برنامه‌ریزی شد که چگونه کار کنیم. در مورد مسائل داخلی، هم بعد از دیدار من، آقای لاوروف به آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه گفته بود که آقای پوتین به وزرا ماموریت دادند که سریع تصمیماتی که با رئیس جمهور ایران گرفته شده اجرایی شود.

وی افزود: من هم به وزیر خارجه و وزیر نفت و دیگر وزیران مربوطه ماموریت دادم که سریع، بحث‌هایی که داشتیم را اجرایی کنند تا آثار آن در اقتصاد و دیگر حوزه‌ها به زودی روشن شود.

سلطه دلار در مسائل مالی و پولی شکسته شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در مسائل مالی و پولی، هم ما و هم روسیه اتفاق نظر داریم که سلطه دلار در مسائل مالی و پولی ما باید شکسته شود، گفت: ما باید بتوانیم با ارز ملی خودمان مبادلات تجاری را انجام دهیم.

دکتر رئیسی افزود: در حوزه‌های مختلف دفاعی، امنیتی و هوافضا در حوزه‌های مختلف با مقامات ارشد روسیه گفت‌و شد. تکمیل سریع‌تر فاز‌های دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر از مسائلی بود که بر آن تاکید شد. صادرات محصولات کشاورزی از ایران به روسیه و واردات کالا‌های استراتژیک مورد نیاز کشور از روسیه می‌تواند در تامین کالا‌های اساسی موثر باشد.

وی با بیان اینکه حذف تعرفه صادرات بین تهران و مسکو می‌تواند قیمت‌ها را خیلی متفاوت کند، افزود: نگاه مثبت روسیه در حوزه حذف تعرفه می‌تواند باعث شود که در حوزه کالا‌های اساسی تجارت داشته باشیم.

رئیس جمهوری گفت: درباره پروژه‌های مختلفی که در حوزه ترانزیت وجود دارد مثل ایجاد دالان شمال به جنوب که می‌تواند ارتباطات تجاری دو کشور را تسهیل کند، تصمیم گرفتیم. همه تصمیمات در جهت منافع مردم و در جهت توسعه اقتصادی و ارتقای سیاست همسایگی بود.

رئیسی با اشاره به این که درخواست برای گفت‌وگوی مستقیم آمریکا با ایران مدتهاست که مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: خیلی از کشور‌هایی که با ما مذاکره می‌کنند، حامل چنین پیامی بوده اند و موضوع جدیدی نیست و از دولت‌های قبل مطرح بوده است.

وی گفت: تاکنون مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها صورت نگرفته است. در صورتی که طرف‌های مقابل آماده باشند که تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را بردارند جا برای هرگونه توافق وجود دارد.

نقدینگی بانک‌ها باید وارد تولید شود

رئیس جمهور با بیان اینکه بانک‌ها باید سه کار را دنبال می‌کردند؛ یکی مساله رشد اقتصاد کشور است و می‌توانند سهم مهمی در این حوزه داشته باشند، تصریح کرد: موضوع دیگر خدمت به مردم است که بانک‌ها می‌توانند در این حوزه هم ایفای نقش کنند.

رئیسی خاطرنشان کرد: مساله اداره خود بانک‌ها و کسب سود هم موضوع دیگری است که باید دنبال می‌کردند. موضوع رشد اقتصاد کشور و خدمت به مردم از مسائلی است که مورد غفلت قرار گرفته است و بانک‌ها بیشتر به سود خود توجه کرده اند.

وی گفت: تعطیل شدن کارخانه‌ها ممکن است در جهت سود بانک‌ها باشد، اما در جهت خدمت به مردم و رشد کشور نیست. ساختمان‌هایی که خریده و فریز کرده‌اند نباید ثروت بانک تلقی شود. اگر نقدینگی بانک‌ها وارد تولید شود جای نگرانی ندارد، ولی اگر بدون توجه به تولید، در جامعه توزیع شود به هر طرفی از جمله بازار طلا یا ارز یا زمین برود مثل سیل بنیان کن، آنجا را تخریب می‌کند.

رئیس جمهور افزود: اخیرا جلسه‌ای با مدیران بانک‌ها داشتیم و تاکید کردیم که باید تسهیلات بدهند نه تضییقات. کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند یا کسب و کار کوچکی راه بیاندازند باید بتوانند به آسانی این تسهیلات را دریافت کنند.

رئیس دولت سبزدهم گفت: وزیر اقتصاد مسئول پیگیری ارائه تسهیلات آسان به مردم شد. من هم تاکید کردم که مدیران بانکی آنرا باید اجرایی کنند و اگر انجام ندهند با آن‌ها برخورد می‌شود. هر شرکت دولتی یا بانکی که با تصمیمات گرفته شده در جهت کمک به مردم مخالفت و به میل خود عمل کند مدیر بانک یا شرکت برکنار خواهد شد.

به راحتی زمین‌ها را برای ساخت مسکن از دستگاه‌ها می‌گیریم

رئیس دولت سیزدهم در ادامه درباره اقدامات و برنامه‌های دولت در بحث اجاره بها و مسکن مردم گفت: در جلسه ستاد اقتصادی قرار شد کارگروهی از بخش‌های مختلف مامور شوند تا بتوانیم برای مساله اجاره‌بها فکری داشته باشیم.

وی درباره عوامل افزایش اجاره‌بها اظهار کرد: اجاره‌بها از نگرانی‌های جدی مردم و خانواده‌ها است که دولت باید حتماً در این ارتباط مساعدت داشته باشد و همان کارگروه به زودی برنامه‌های خود را اعلام می‌کند و ما هم اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا تسهیلاتی نسبت به اجاره‌بها باشد.

رئیسی با اشاره به اینکه این کار ریشه‌ای نیست و موقت است، افزود: اساس قضیه این است مسکن سازی در کشور انجام شود. یکی از موارد پیشران صنعت مسکن سازی است ومی تواند حتما صنایع بسیاری را دنبال خود بکشاند.

وی اضافه کرد: در حاشیه بسیاری از شهر‌ها دولت زمین دارد و مشکل زمین نداریم. بحث دیگر اعتبارات است که باید تامین شود. خودم حساس هستم و به مردم وعده و پیشرفت کار را به آنان گزارش دادیم اساس کار این است تا مسکن سازی کنیم تا قیمت مسکن و اجاره بهای مسکن تعدیل شود.

رئیس دولت سیزدهم همچنین درباره بحث تامین مالی، مسکن و تسهیلات بانکی در این زمینه و اینکه برخی مسئولان زمین‌ها را به راحتی در اختیار برای ساخت مسکن قرار نمی‌دهند، گفت: ما به راحتی زمین‌ها را از آن‌ها خواهیم گرفت.

وی افزود: در دولت قرار نیست هر کس برای خود تصمیم بگیرد. بسیاری از دستگاه‌ها به فروش اموال مازادهم تن نداده و اموال مازاد را به سهولت نمی‌دهند، اما اینطور نیست هرکسی که برای خود تصمیم بگیرد نمی‌شود نداریم و اگر مشخص شود تصمیم متقنی است، عده‌ای نمی‌توانند براساس خواست خود عمل کنند.

رئیس دولت مردمی تاکید کرد: در دولت یا تصمیمی گرفته نخواهد شد یا اگر تصمیمی گرفته می‌شود هم صبغه کارشناسی باید داشته شود و هم اجرایی شود. در زمینه اموال مازاد هم در سال‌های گذشته ببینید دولت چقدر توانست تامین کند، اما این کار الان شروع شد. فرار مالیاتی در بودجه می‌آمد، اما مودیان جدید در لایحه مطرح است بحثی گذاشتیم نه برای اینکه افزایش مالیات باشد، بلکه مودیان جدید در چند شهر در فلان حوزه اقتصادی به تعداد مودیان اضافه شدند.

طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار دولت در کنترل تورم موفق شده است

رئیسی با بیان اینکه بنای دولت بر کنترل تورم است، گفت: در این سال‌های گذشته شاهد تورمی بی نظیر بودیم، اما بنای ما کنترل تورم است نشانه‌هایی از بانک مرکزی و مرکز آمار می‌آید این است که دولت در کنترل تورم موفق شده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ ناظر به افزایش درآمد‌های مالیاتی بود که بیش از ۵۰درصد در بودحه درآمد مالیاتی پیش بینی شده است، اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند افزایش مالیاتی از کارمند است چنین نیست. سازمان بازرسی و بخش‌های دیگر آماری درباره فرار مالیاتی دارند که متفاوت است، اما همه بر این امر اتفاق نظر دارند که مبلغ بسیار سنگینی در فرار مالیاتی وجود دارد.

رئیس دولت سیزدهم ادامه داد: افرادی هستند که درآمد‌های بسیار کلان و نجومی دارند بدون پرداخت مالیات؛ از یک طرف کارمند حقوق کارمند قبل از پرداخت به دلیل مالیات کسر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه افرادی که درآمدی دارند باید حقوق دولت را پرداخت کنند و اگر حاضر نیستند پرداخت کنند، دولت باید در مقابل اقداماتی انجام دهد و یکی از این سازوکار‌ها راه اندازی سازمانه‌هایی است که درکشور فعال می‌کنیم تا نظام بانکی را به بنادر، گمرکات وبخش‌های مالیاتی متصل کند و وقتی این‌ها را به هم مرتبط کند طبیعتا رصد کردن کار سختی برای دستگاه‌های مسئول نیست درصد بسیاری از کار‌ها در این چند ماه پیش رفته است.

دنبال نظام هماهنگ و عادلانه پرداخت حقوق‌ها هستیم

رئیس جمهور با بیان اینکه در سال‌های اخیر به دلیل وضعیت و شرایط تورمی، حقوق و مزایا و مستمری کفا زندگی بخشی از مردم را نمی‌کند، گفت: کارگران، کارمندان و بسیاری از اقشار در این سال‌ها دچار مشکل جدی شدند. این شرایط در سال‌های گذشته ایجاد شده و تا زمانی که ما دولت را تحویل گرفتیم، ادامه داشته است.

رئیسی افزود: در ماه‌های آخر دولت گذشته، اقداماتی برای حل مشکلات برخی از اقشار و متناسب سازی حقوق و درآمد آن‌ها با وضعیت تورم انجام شد و آنرا به صورت لایحه‌ای به مجلس ارائه کرد، اما متاسفانه منابع مالی آن لایحه پیش‌بینی نشده بود.

وی با پرسیدن این سئوال که چرا دولت گذشته در ماه‌های پایانی، لایحه ترمیم حقوق برخی از اقشار را تقدیم مجلس کرد، گفت: مگر این اقشار در طول ۸ سال گذشته این مشکلات را نداشتند. مشکل معلمان یا بازنشستگان یا کارگران مربوط به امروز نیست و باید همان موقع بررسی می‌شد.

رئیس جمهور با تاکید بر این موضوع که حرف این اقشار درباره کافی نبودن درآمدشان حق است، تصریح کرد: یک راه حل این است که هر سازمانی، حل مشکل خود را دنبال کند که این روش، حل مشکل در نظام چانه زنی محسوب می‌شود، اما ما ۸۰ میلیون نفر هستیم پس حل مشکل بقیه چه می‌شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: لوایحی که به مجلس تقدیم شده مربوط به اقشاری از جامعه است، اما مربوط به همه مردم نیست. مشکل اقشار هم باید حل شود، اما ما باید فکر جمهور را بکنیم و همه مردم را ببینیم.

وی با بیان اینکه راه حل مشکل، عدالت در پرداخت حقوق هاست، افزود: از همان ابتدای دولت، بخشی را در سازمان امور استخدامی مامور کردیم تا ضمن کمک گرفت از دانشگاه‌ها، با سرعت و همزمان با نهایی شدن بودجه ۱۴۰۱، لایحه نظام هماهنگ پرداخت را برای ارائه به مجلس آماده کنند.

رئیس جمهور افزود: نظام هماهنگ پرداخت می‌خواهیم نه مثل نظام هماهنگ قبلی که ناهماهنگی آن بیشتر بود و هر دستگاهی می‌رفت چانه زنی می‌کرد که خودش را از این نظام هماهنگ مستثنی کند. ما یک نظام هماهنگی عادلانه پرداخت برای کارکنان دولت باید داشته باشیم که کاملاً شفاف و جوابگو باشد.

رئیسی گفت: در این نظام هماهنگ پرداخت، باید بر اساس شاخص‌هایی، پرداخت‌ها انجام شود و اگر ما این نظام هماهنگ و عادلانه پرداخت را نداشته باشیم به نظام چانه زنی مبتلا می‌شویم. هیچ کدام از اقشار حرف نادرستی درباره مشکلاتشان نمی‌گویند، اما ما نمی‌توانیم فقط مشکل یک قشر یا چند قشر را ببینم و باید برای کل مردم برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه همه اقشار کشور و کارکنان دولت که واقعاً معیشت شان با مشکل مواجه است، بدانند که ما به مشکل این نظام ناهماهنگ و ناعادلانه پرداخت واقف هستیم، افزود: اصلاح نظام پرداخت از اولویت‌های دولت است و ما دنبال حل آن هستیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: جمعی را مامور حل مشکل ناهماهنگ بودن نظام پرداخت‌ها در دولت کرده ایم و کارشان در میانه راه است. انشالله کارشان تکمیل شد به مجلس ارائه خواهد شد و در اختیار عموم قرار می‌گیرد تا مردم در جریان امور قرار گیرند. ما دنبال عدالت در پرداخت حقوق به همگان هستیم.

استانداران را مامور حل مشکل آلودگی هوا کرده‌ایم

وی در خصوص اجرای قانون هوای پاک نیز گفت: مشکل آلودگی هوا مشکلی است که مردم به ویژه در تهران و شهر‌های بزرگ دارند و ما استانداران را مامور کرده ایم که جلسات مستمری تشکیل دهند. یا در نوع تصمیم دستگاه‌های مسئول، اشکال وجود دارد یا اینکه سازوکار‌های موجود ایراد دارد. اگر دستگاه‌ها با سازوکار موجود نمی‌توانند کار را پیش ببرند اعلام کنند که ما فکری برای بهبود سازوکار آن‌ها بکنیم.

کنترل تورم در گرو مدیریت نقدینگی کشور است

رئیس‌جمهوری در پاسخ به اینکه مردم رفع تورم را حس نمی‌کنند و مردم در مضیقه هستند برخی بسیارپولدار و برخی بسیار فقیر شده‌اند، گفت: بحث تورم به سیاست اقتصادی، پولی و مالی کشور توجه دارد. کنترل تورم در گرو مدیریت نقدینگی کشور است و اینکه کسری بودجه و رکود اقتصادی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ بسیاری از این موارد پیش بینی شده است، ادامه داد: هدف گرفتن رشد اقتصادی ۸ درصدی هم برای این است تا شاهد رشد اقتصادی باشیم و استقراض از بانک مرکزی نداشته باشیم. در این دولت تلاش شد خلق نقدینگی مدیریت شود اجمالا کار‌های بسیاری در این رابطه باید انجام شود و دولت آغاز کرد.

رئیسی با بیان اینکه تنظیم بودجه ۱۴۰۱ براساس رشد بوده است، اضافه کرد: با این تنظیم بودجه، هم تورم کنترل و هم فضای کسب و کار در جامعه فعال می‌شود. نشانه‌های رشد اقتصادی دارد پیدا می‌شود. باید کاری کنیم تا خلق پول نشود به پایه پولی توجه شود. اگر این پایه پولی دارد بالا می‌رود بانک مرکزی سریع اقدام کند.

وی افزود: نمی‌گویم همه این‌ها دربخش اقتصادی انجام می‌شود، اما دولت حساس شده است. در دو جلسه ستاد اقتصادی غیر از جلسات کارشناسی کارشناسان این موارد بحث می‌شود تا این مسائل اجرایی شود.
ستاد تنظیم بازار موظف به کنترل قیمت‌ها هم است

رئیس‌جمهور در پاسخ به اینکه اثر مردم کی اثر ان را در جامعه به طور ملموس حس می‌کنند، گفت: مساله کنترل قیمت‌ها بحث مهمی است که ستاد تنطیم بازار موظف کنترل قیمت‌ها هم است تا تورم ایجاد نشود و گرانی را به دنبال نداشته باشد. بحث دیگر این است قیمت‌ها در بازار کنترل شود که این انتظار به جای مردم است. دولت نه تنها در قیمت برخی کالا‌ها مانند سیمان وفولاد موفق شد آن را کنترل کند بلکه قیمت آن را کاهش یافت. طبق معدل‌گیری انجام شده قیمت برخی کالا‌ها چه در تهران وچه در شهرستان‌ها یا پایین آمده یا افزایش نیافته است.

وی افزود: دلیل اصلی افزایش برخی کالا‌ها باید پیگیری شود که آیا بخاطر گرانی دلار است یا اینکه مواد اولیه وارداتی است و اگر هیچکدام نباشد و مواد اولیه در داخل کشور باشد دولت موظف به کنترل آن است. دستگاه‌های مسئول و استانداران را موظف به کنترل قیمت کردیم تا مردم رنج نبرند.

رئیس دولت سیزدهم درباره حذف ارز ترجیحی و دغدغه تبعات اقتصادی اجرای این بر زندگی مردم، بیان کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی از وقتی دولت کار را آغاز کرد مبلغی در قانون بودجه نبود. یعنی ۸ میلیارد دلار بودجه برای ۱۴۰۰ پیش بینی شده بود که دولت قبل آن را هزینه کرد و برای این دولت مبلغی نماند تا ۴۲۰۰ تومانی را دنبال کند. از طرفی معتقد بودم شوک به جامعه نباید وارد کرد.

وی افزود: غافلگیری را هم نمی‌پسندم و در قاموس من نیست بدون اطلاع رسانی به مردم آن‌ها را غافلگیر کنم. از طرفی شوک به اقتصاد و بازار نباید وارد شود. این به لایحه‌ای تبدیل شد که به مجلس دادیم و اجمالا سعی کردیم در این مدت با سازوکارهایی، وضعیت را حفظ کنیم.

رئیسی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلاتی جدی ایجاد کرد که دو سال قبل باید این مساله حل می‌شد، اظهار کرد: در مقطعی ارز ۴۲۰۰ تومانی ضرورت داشت که این کار را کردند. اما باید حل می‌شد که این کار را نکردند و به این دولت افتاد. در ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت و فساد است و زمینه‌های ارتباطات ناسالم هم وجود دارد این در سفر ه مردم قرار می‌گیرد.

جبران افزایش قیمت حاصل از حذف ارز ترجیحی بهتر است با کارت اعتباری باشد

رئیس‌جمهور با اشاره به سه نکته مهم در ارز ترجیحی گفت: برای ما مهم است که برای حذف آن باید اجماع نسبی حداقل بین دولت و مجلس وجود داشته باشد، اقناع نخبگانی باید باشد و مردم قانع شوند واطلاع رسانی دقیق به آنان شود. سوم اینکه در چند کالا که قیمت افزایش می‌یابد به نوعی این افزایش قیمت برای مردم جبران شود. با مجلس داریم روی این موضوعات مذاکره می‌کنیم تا اجماع نسبی با مجلس به وجود بیاید بحث موافق و مخالف ونظر کارشناسان مناسب است.

برای حذف ارز ترجیحی در اتاق‌های دربسته تصمیم نمی‌گیریم

وی درباره راهکار جایگزین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: این پول به وارد کننده داده می‌شود که اگر به آخر سقف یعنی مصرف کننده ومردم داده شود، اگر کالایی افزایش قیمت یافت به همان میزان به مردم پرداخت شود و جبران آن به صورت کارت اعتباری باشد بهتر است. فعلا درمورد نان و دارو برنامه‌ای برای حذف ارز ترجیحی نداریم نسبت به کالا‌های دیکر هم درجال صحبت با مجلس هستیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: معتقدم صاحبنظران در این زمینه نظر دهند نمی‌خواهیم در اتاق دربسته تصمیم بگیریم وبعد ناگهان مردم متوجه شوند. اجماع نخبگانی اجماع بین مجلس ودولت و حصول توافق نسبی و آسیب ندیدن معیشت مردم بسیار مهم است. خط قرمز ما در این مساله معیشت مردم است.

همه اقدامات باید به ثبات در بازار و تصمیم‌گیری‌ها برسد

رئیسی، اصلاحات اقتصادی را از ضرورت کشور دانست که سال‌های گذشته باید انجام می‌شد و در این باره گفت: همه اقدامات باید به ثباتی در بازار و ثبات در تصمیم گیری‌ها برسد و زندگی برای افراد قابل پیش بینی باشد کسب وکار‌ها را باید قابل پیش بینی کنیم، چون اگر ندانیم تا دو هفته دیگر چه اتفاقی می‌افتد برای کشور ضرر دارد.

رئیس دولت سیزدهم در پاسخ به اینکه یکی از سه اولویت شما در زمان انتخابات، ساماندهی بازار بورس بود که امروز بورس بسیاری از سهامداران را متضرر کرده است، گفت: در یکی از بخش‌هایی که از دولت قبل بسیار متضرر شده‌ایم مساله بورس است که ازهمان آغاز کارم در دولت نگرانی مردم بود. عده زیادی با تبلیغات انجام شده آمده‌اند تا سهامدار شوند یک سری سهامداران خرد هستند که اکثر سهامداران را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: از همان هفته اول در دولت اعلام کردم بورس نباید قلک تامین مالی دولت باشد. دوم اینکه صندوق‌های تثبیت و توسعه را در بورس، به نحوی به عنوان پشتیبانی سهامداران خرد قرار دهیم این کار را دنبال کردیم. انجام این کار طول کشید.

دغدغه مردم دغدغه این خدمتگزار مردم است

رئیسی ادامه داد: تیم اقتصادی دولت را به ریاست معاون اول مامور کردم به دنبال برون رفت از مشکلات بورس باشد. نشستی که بعد از نماز مغرب امشب برگزار شد، نشست تیم اقتصادی با موضوع بورس بود.

رئیس‌جمهور دغدغه مردم را دغدغه خود به عنوان خدمتگزار مردم دانست و تاکید کرد: به هیچ عنوان از دغدغه مردم عبور نمی‌کنیم تا زمانی احساس کنیم مردم به آرامش دست یافته‌اند و آرامش مردم هم با بخشنامه و دستور نیست بلکه با انجام کار اجرایی و میدانی است. این دغدغه مردم دغدغه دولت است. تیم اقتصادی به نتایجی ر سیدند که وزیر اقتصاد قرار شد تصمیمات و مصوبات این جلسات را به عنوان راهکار‌های برون رفت مشکلات در بازار بورس برای تقویت بازار بورس به مردم اطلاع رسانی کنند.

نظر شما