شناسهٔ خبر: 52194845 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رییسی در گفت‌وگوی تلویزیونی:

همه چیز ما مذاکرات نیست/ سفرم به روسیه پر از لبخند بود/ جا برای توافق وجود دارد/ دولت ما صادق الوعده است

رییس‌جمهور تاکید کرد: ما فقط دنبال مذاکرات هسته‌ای نیستیم. همه چیز ما مذاکرات نیست. در زمینه خنثی کردن و رفع تحریم‌ها در حال اقدام هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی امشب در گفت‌وگویی با تلویزیون، درباره سفر به روسیه گفت: در سیاست بین‌المللی در جمهوری اسلامی تلاش زیادی داشته‌ایم و داریم. در همه حوزه‌ها این سیاست به صورت متوازن عمل نشده است و در سیاست تجاری و اقتصادی نیز همینطور است و نوعی عقب‌ماندگی داریم.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند نگاه به شرق و روسیه و چین مطرح شده است، ولی ما باید سیاست متوازن داشته باشیم. ما دنبال سیاست متوازن و جبران عقب‌ماندگی‌ها هستیم.

رییس قوه مجریه با طرح این سوال که چرا به 15 کشور همسایه توجه نمی‌کنیم؟ اظهار داشت: بعد از  سفر اخیر به تاجیکستان حجم روابط ما سه برابر شده است. در ترکمنستان هم روابط ما گسترش یافت. نسبت به روسیه هم همینطور است. 

ما فقط دنبال مذاکرات هسته‌ای نیستیم

رییسی با بیان اینکه سه میلیارد روابط ما به روسیه می‌تواند به 10 میلیارد دلار برسد و صادرات و واردات به این کشور داشته باشیم، تصریح کرد: در حوزه‌های نفتی و گازی، صنعت، کشاورزی و هوافضا می‌توانیم با روسیه همکاری کنیم. ما مزیت‌هایی داریم که مورد نیاز روسیه است و روسیه مزیت‌هایی دارد که می‌تواند مورد استفاده ما باشد. 

وی با بیان اینکه ما فقط دنبال مذاکرات هسته‌ای نیستیم، خاطرنشان کرد: همه چیز ما مذاکرات نیست. در زمینه خنثی کردن و رفع تحریم‌ها در حال اقدام هستیم و در زمینه خنثی کردن تحریم‌ها دنبال گسترش روابط با همسایگان از جمله روسیه هستیم و بنای ما با تعامل با همه کشورهای جهان است. البته با کشورهایی که دنبال تقابل باشند، اما مقابله می‌کنیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه سفر من پر از لبخند بود ولی اگر سفر فقط لبخند باشد که نفعی برای مردم ندارد، ابراز داشت: مسئله ما نفع مردم است و در جلسه با رییس‌جمهور روسیه با محوریت منافع مردم ایران صحبت کردیم. بعد از دیدار من و رییس‌جمهور روسیه، وی به وزرا گفته بود سریعا تصمیمات اجرایی شود. من هم چنین دستوری به وزرای خود دادم تا آثار ان برای مردم روشن شود.

ایران و روسیه درباره پایان سلطه دلار اشتراک نظر دارند 

رییسی با اشاره به رایزنی‌های انجام شده در مسکو بیان کرد: هر دو کشور اشتراک نظر دارند که باید سلطه دلار پایان یابد و با پول دو کشور تبادل شود. برای تکمیل فاز دو توسعه نیروگاه بوشهر، صادارت محصولات کشاورزی و واردات کالاهای استرتژیک، حذف تعرفه‌ها و تکمیل مسیر شمال به جنوب کشور تصمیماتی گرفته شد که در جهت منافع مردم بود. درباره مسایل منطقه‌ای و بین‌الملل هم گفت‌وگو کردیم.

وی درباره مذاکرات وین نیز یادآور شد: درخواست مذاکره مستقیم از سوی آمریکا جدید نیست و مدت‌ها است مطرح شده، ولی تا الان با آمریکا مذاکره نکرده‌ایم، اما چنانچه در طرف مقابل آمادگی رفع تحریم‌ها وجود داشته باشد، جا برای توافق وجود دارد.

رییس دولت درباره سهم بانک‌ها در تولید و خدمت به مردم و سودآوری از سوی بانک‌ها عنوان کرد: تاکنون به نقش اول و دوم بانک‌ها کمتر توجه شده است و بیشتر بانک‌ها دنبال تامین منافع خود بودند. نقدینگی بانک‌ها باید به سوی تولید برود، اما اگر در جامعه توزیع شود، مشکل ایجاد می‌کند و مثل سیل بنیان‌کن است، مگر اینکه نقدینگی مدیریت شود.

گفته‌ام با هر شرکتی که با تصمیمات دولت همراهی نکند، برخورد شود

رییسی با بیان اینکه نظر ما این است که باید تسهیلات به سهولت به دست مردم برسد، گفت: درباره تسهیل پرداخت وام جلسه داشتیم و تاکید کردم این تصمیمات باید اجرایی شود. گفته‌ام با هر شرکتی که با تصمیمات دولت همراهی نکند، برخورد شود.

وی افزود: نمی‌شود بانک یا شرکتی با میل خود و بدون توجه به تصمیمات دولت عمل کند. خواهش من این است بانک‌ها به تصمیمات عمل کنند و من این اراده را در بانک‌ها دیده‌ام.

رییس‌جمهور درباره تکلیف وام ازدواج در سال آینده اظهار داشت: حتما وام ازدواج برقرار است. 

دولت ما صادق الوعده است

رییسی درباره ساخت مسکن اظهار داشت: ساخت مسکن وعده دولت و تکلیف قانونی است. در چهار سال باید چهار میلیون مسکن بسازیم و بنای عمل به وعده دارم و دولت ما صادق الوعده است.

وی درباره برنامه دولت برای کنترل اجاره بهای منزل تصریح کرد: کارگروهی مامور شده‌اند تا در این زمینه تصمیماتی داشته باشند. اجاره بها نگرانی خانواده‌هاست و دولت باید مساعدت داشته باشد. کارگروه باید برنامه خود را ارائه کند تا دولت آن را اجرایی کند، البته این تصمیم موقت راه حل مسکن است.

به گفته رییس قوه مجریه، مشکل زمین نداریم و آماده‌سازی زمین‌ها مدتی زمان برده است. اساس کار این است که باید مسکن‌سازی کنیم تا قیمت و اجاره بهای مسکن کنترل شود. گفته‌ام میزان پیشرفت در ساخت مسکن به اطلاع مردم برسد.

مبلغ سنگینی فرار مالیاتی داریم

رییسی درباره مقاومت برخی دستگاه‌های دولتی در برابر فروش اموال دولتی برای تامین بودجه مورد نیاز دولت خاطرنشان کرد: ما به راحتی اموال را از دستگاه‌ها می‌گیریم. البته آنها به سهولت اموال را واگذار نمی‌کنند. در دولت تصمیمی گرفته نمی‌شود یا اگر تصمیمی گرفته شد باید به جد دنبال شود. الان کار شروع شده است.

وی اضافه کرد: الان فرار مالیاتی دنبال شده و مودیان مالیاتی شناسایی شده‌اند. قرار نیست درآمد از کارمند گرفته شود، بلکه با فرار مالیاتی مقابله می‌شود. مبلغ سنگینی فرار مالیاتی داریم، عده‌ای درآمد نجومی دارند اما فرار مالیاتی می‌کنند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد تورم زیادی بوده‌ایم، ابراز داشت: بنای ما کنترل تورم است. کنترل تورم در گرو این است که نقدینگی را مدیریت کنیم، رشد اقتصادی داشته و کسری بودجه نداشته باشیم. اینکه رشد هشت درصدی را هدف گرفته‌ایم، برای مدیریت نقدینگی است و اینکه از بانک مرکزی استقراض نداشته باشیم.

نشانه‌های رشد اقتصادی در حال نمایان شدن است

رییسی ادامه داد: در این ماه‌ها هم همینگونه اقدام کرده‌ایم. من بنا ندارم بگویم چه چیزی تحویل گرفته‌ایم اما بودجه با رویکرد رشد اقتصادی تهیه شده است. الان نشانه‌های رشد اقتصادی در حال نمایان شدن است. دولت به این مسائل حساس شده است. 

وی با اشاره به وضعیت قیمت‌ها در بازار بیان کرد: کنترل قیمت‌ها مسئله مهمی است که ستاد تنظیم بازار چنین مسئولیتی دارد. دولت در کنترل قیمت فولاد و سیمان موفق شده است. قیمت برخی کالاها هم کاهش یافته است. بسیاری از کالاها دلاریزه نشده است، ولی گران شده‌اند که دولت موظف به کنترل قیمت این کالاهاست. دولت استانداران را در این زمنیه موظف کرده است تا بر قیمت‌ها نظارت داشته باشند.

رییس دولت درباره چگونگی مدیریت تبعات حذف ارز ترجیحی یادآور شد: برای دولت سیزدهم ارز ترجیحی باقی نمانده بود و دولت قبلی همه آن را مصرف کرده بود. من هم غافل‌گیری را نمی‌پسندم و چنین چیزی در قاموس من نیست و شوک به بازار را هم نمی‌پسندم.

درباره حذف یارانه نان و دارو برنامه نداریم

به گفته رییسی، ارز 4200 تومانی در مقطعی برای حل مشکلی ایجاد شد، اما مشکلات جدی ایجاد کرده است که باید دو، سه سال قبل مشکل حل می‌شد ولی نشد زیرا زمینه‌های فساد و رانت در این ارز وجود دارد.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد اجماع نسبی میان دولت و مجلس عنوان کرد: نخبگان و مردم باید اقناع شوند. باید تبعات ارز 4200 تومانی برای مردم به خصوص اقشار ضعیف جبران شود. باید ارز به مردم داده شود نه واردکننده. باید مبلغی به مردم در ازای افزایش قیمت‌ها داده شود که بهتر است به شکل کارت خرید باشد.

رییس‌جمهور افزود: درباره حذف یارانه نان و دارو برنامه نداریم. خط قرمز ما معیشت مردم است اما اصلاحات اقتصادی از ضرورت‌های کشور است و باید سال‌های قبل انجام می‌شد.

بورس نباید قلک تامین نیاز دولت شود

رییسی درباره وضعیت بورس و ضرر مردم در این بازار گفت: ما میراث‌دار دولت قبلی در این زمینه شدیم. عده زیادی با تبلیغات وارد بورس شده بودند که سهامداران خرد بودند. من تاکید کردم بورس نباید قلک تامین نیاز دولت شود. راهکارهای برون‌رفت از وضعیت بورس مشخص شده است و مردم بدانند دغدغه آنها دغدغه ما هم هست و تا وقتی مردم احساس آرامش کنند، برای حل مشکلات اقدام می‌کنیم.

وی اضافه کرد: تیم اقتصادی دولت به نتایجی رسیده‌اند که فردا صبح وزیر اقتصاد راهکارهای برون‌رفت از مشکلات بورس را به مردم اعلام می‌کند.

رییس قوه مجریه با بیان اینکه به دلیل تورم حقوق و مزایا کفاف زندگی مردم را نمی‌دهد، اظهار داشت:‌ دولت قبل، لایحه‌ای برای متناسب‌سازی حقوق داد، اما منابع آن مشخص نیست. چرا این لایحه در ماه‌های آخر دولت قبل داده شد؟

تیمی را مامور کردیم تا نظام هماهنگ پرداخت تهیه شود

رییسی با تاکید بر اینکه مردم به‌حق می‌گویند که حقوق آنها کفاف نمی‌دهد، تصریح کرد: یک راه این است که هر اداره دنبال حل مشکلات کارکنان خود باشد. ما هم باید در دولت به فکر همه مردم باشیم که راه آن عدالت در پرداخت است.

وی با بیان اینکه ما تیمی را مامور کردیم تا نظام هماهنگ پرداخت تهیه شود، ولی نه مثل نظام هماهنگ قبلی که ناهماهنگی آن بیشتر بود، خاطرنشان کرد: این نظام باید شفاف باشد. اگر این نظام عدالانه را نداشته باشیم، باید به نظام چانه‌زنی متوسل شویم.

رییس‌جمهور ادامه داد: اقشار مختلف درست می‌گویند که حقوق آنها کم است اما من به همه اقشار و کارکنان دولت می‌گویم که به مشکل نظام ناعادلانه پرداخت واقف هستیم و بنابراین لایحه‌ای در این زمینه در حال تهیه است. 

قرار ما انتقال اتوبوسی نیست

رییسی با اشاره آلودگی هوا ابراز داشت: آلودگی هوا از نگرانی‌های مردم است و به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده‌ام که توجه به ناوگان حمل و نقل شهری را در اولویت قرار دهد. گفته‌ام آسیب‌شناسی در این زمینه دنبال شود. هوای پاک از حقوق مردم است که حتما باید دنبال شود. به استانداران و دستگاه‌های موظف تاکید کردم که این مشکل را دنبال کنند. تاکید دارم که نوسازی ناوگان حمل و نقل هم دنبال شود. 

وی درباره رویکرد دولت نسبت به انتقادات عنوان کرد: دولت از انتقاد استقبال می‌کند اما برخی اظهارنظرها با واقعیت همخوانی ندارد. من نمی‌خواهم واژه بی‌انصافی را بگویم. نقاط قوت دولت نقطه ضعف جلوه داده می‌شود. دولت بنا را بر شایسته‌سالاری گذاشته است. قرار ما انتقال اتوبوسی نیست.

رییس قوه مجریه با بیان اینکه برخی اعضای دولت در کابینه با یکدیگر آشنا شدند و از قبل عضو حزب و گروه مشترک نبودند، یادآور شد: من گفتم پنج نفر را نام ببرید که درباره آنها انتصاب فامیلی انجام شده است اما پاسخ دادند که رسانه‌ها بیان کرده‌اند. نگاه کنید به دولت‌های گذشته و این دولت را با دولت‌های قبل مقایسه کنید.

تیم اقتصادی دولت هماهنگ است

رییسی افزود: از نقاط قوت دولت حساسیت درباره انتصابات است که براساس روابط فامیلی نباشد. البته اگر تذکری داده شود، باید دنبال شود.

وی درباره انتقاد از سفرهای استانی خود بیان کرد: آقایان لذت ارتباط با مردم را تجربه کنند. من لذت می‌برم از کرملین به کرمان می‌روم. مردم این را بدانند که ما هم به مسائل کلان می‌پردازیم و شش روز در سطح ملی کار می‌کنیم و یک روز به استان‌ها سر می‌زنیم تا مشکلات مردم را دنبال کنیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت ما مردمی است و باید با مردم ارتباط داشته باشند، گفت: این روحیه در دولت وجود دارد اما عده‌ای درباره این نقطه قوت دولت، می‌گویند چرا به استان‌ها رفتید؟ چون چند بار اطلاع‌رسانی به هنگامی انجام نشده است، می‌گویند تیم اقتصادی هماهنگ نیست اما این تیم هماهنگ است. شاید اختلاف نظر وجود داشته باشد اما وقتی تصمیمی گرفته شود، همه آن را اجرا می‌کنند.

گفته‌ام هر کسی که بانی وضع موجود است، به کار گرفته نشود

به گفته رییسی،‌ این انتقاد را قبول دارم که چرا انتصابات کند انجام می‌شود. گفته‌ام هر شخصی شایسته است به کار گرفته شود و هر کسی که بانی وضع موجود است، به کار گرفته نشود. از اعضای دولت قبلی در دولت ما هم وجود دارد چون افراد شایسته‌ای هستند.

وی با تاکید بر اینکه ما از انتقاد استقبال می‌کنیم اما در نظر بگیرید دولت در چه شرایطی کار را برعهده گرفت، اظهار داشت: من نمی‌خواهم درباره شرایطی که دولت کار را برعهده گرفت، بگویم چون مردم را نگران می‌کند.

رییس قوه مجریه درباره تصمیمات دولت برای مقابله با امیکرون تصریح کرد: امروز به لطف خدا و کمک مردم، ابتلا و فوتی‌های کرونا بسیار کاهش یافته است. این موفقیت بزرگ دولت و مردم است که باید شکرگذار خدا بود و باید از آن صیانت کرد.

دستورالعمل‌ها رعایت نشود، مجبور به اعمال مجدد محدویت‌ها هستیم

به گفته رییسی، اگر دستورالعمل‌ها رعایت نشود، مجبور به اعمال مجدد محدویت‌ها هستیم زیرا ما احساس خطر می‌کنیم. جان و نان مردم برای ما اهمیت دارد. حتما مردم دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

وی خطاب به مردم و جوانان خاطرنشان کرد: به مردم و جوانان عرض می‌کنم که امیدوار باشید زیرا روزنه‌های امید بسیار زیاد است. من احساس گشایش و امید می‌کنم. وظیفه ما هم خدمت به مردم است. ما با قوت پیش خواهیم رفت و هیچ مانعی را به رسمیت نمی‌شناسیم.

رییس دولت اضافه کرد: برای تیم ملی فوتبال آروزی موفقیت دارم و به خانم‌های جوان ورزشکار بابت رعایت حجاب در مسابقات بین‌المللی و کسب موفقیت‌هایشان تبریک می‌گویم.

نظر شما