شناسهٔ خبر: 52194126 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

کاهش ۳۰درصدی هزینه‌های صادرات کالا با توسعه مسیرهای ریلی

صاحب‌خبر -

سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی

کاهش ۳۰درصدی هزینه‌های صادرات کالا با توسعه مسیرهای ریلی

سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه ایران معروف به چهارراه ترانزیت است، اظهار کرد: ما نتوانستیم از پتانسیل ترانزیت استفاده کنیم چرا که شبکه‌های ارتباطی به صورت ریلی کامل نبود و پروژه‌ای که امروزه به آن نیاز داریم تا شرایط استفاده از آن بنادر را داشته باشیم، اتصال مسیرهای ریلی است. به گزارش مناقصه‌مزایده، شهریار افندی‌زاده؛ در پنجمین کنفرانس اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس، گفت: بیش از ۹۰درصد کالا در بحث تجارت از طریق دریا صورت می‌گیرد. اگر به کشور خودمان توجه کنیم خواهیم دید که ۹۵درصد واردات و ۸۵درصد صادراتمان از طریق دریا انجام می‌شود و این نشان‌دهنده این است که بحث دریا و اقیانوس نقش بسیار مهمی را در تجارت جهانی بازی می‌کند. وی ادامه داد: خوشبختانه کشور ما ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که همه به خوبی با آن‌ها آشنا هستیم. طول سواحل جنوب و شمال ما در مجموع ۵۸۰۰کیلومتر است که این عدد بسیار عدد بالایی است و همه‌کشورهای دنیا علاقه‌مند هستند که به این آب‌ها دسترسی پیدا کنند و ما چنین پتانسیلی را در کشورمان داریم. افندی‌زاده؛ با اشاره به نقش مهم حمل‌ونقل دریایی، اظهارکرد: حمل‌ونقل با توجه به نقشی که در جابه‌جایی‌ها دارد، می‌تواند با رشد خودش تسهیلات مناسبی را برای جابه‌جایی فراهم کند. وقتی ما بحث دریا را به میان می‌آوریم به حمل‌ونقل ترکیبی احساس نیاز می‌کنیم. یعنی بین مسیرهای دریایی که کشتی‌ها بار خود را تخلیه کنند که در کشور ما بحث راه‌آهن و ریل هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. توسعه حمل‌ونقل ترکیبی می‌تواند به توسعه حمل‌ونقل دریایی کمک کند و این مسأله می‌تواند جزء اهداف مهم کشور ما باشد. وی افزود: همه ما با ترانزیت‌ها آشنا هستیم. همه کشورها به دنبال این هستند که کالاهای خود را صادر کنند و کالاهایی که کشور خودشان نیاز دارد را وارد کنند و حمل‌ونقل در اینجا نقش مهمی دارد. حمل‌ونقل در میان قاره‌ها خیلی مطرح است و از جمله بحث ترانزیت‌ها بسیار مطرح است. سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی، ادامه داد: ترانزیت به کالایی گفته می‌شود که حالت عبور دارد. کریدورهای ترانزیت در دنیا بین آسیا، اروپا، آمریکا و سایر قاره‌ها این ارتباط تجارتی را برقرار می‌کند. همه کشورها به دنبال مزیت استفاده از کریدور ترانزیت‌ها هستند و ایران هم معروف به چهارراه ترانزیت است. یعنی هم در کریدورهای شمال به جنوب و هم در کریدورهای شرق و غرب؛ ولی چقدر ما از این پتانسیل‌مان استفاده کردیم؟ چقدر توانستیم این سهم را برای خودمان نسبت به سایر کشورها داشته باشیم؟ وی افزود: در دو، سه دهه قبل، کشور ایران، هندوستان و روسیه مؤسس کریدور شمال جنوب بودند، ولی ما نتوانستیم از این پتانسیل استفاده کنیم چراکه شبکه‌های ارتباطی به صورت ریلی کامل نبود. پروژه‌ای که امروزه به آن نیاز داریم تا شرایط استفاده از آن بنادر را داشته باشیم، اتصال مسیرهای ریلی است به آستارا. در واقع مسیر بندرعباس از طریق تهران، رشت، انزیلی به آستارا که این مسیر حدود ۲۰ سال است که در حال تکمیل است که اگر این اتفاق افتد ما می‌توانیم از ظرفیت ۲۰۰ میلیون تومانی بنادرمان استفاده کنیم. افندی‌زاده؛ ادامه داد: اگر کریدور شمال-‌جنوب بتواند سیستم ریلی خود را تکمیل کند به‌راحتی می‌شود از اقیانوس هند به آسیا و اروپا همراه با کاهش ۳۰درصدی زمان و هزینه، کالا جابه‌جا کنیم و این عدد در دنیای تجارت عدد بسیار مهمی است.

نظر شما