شناسهٔ خبر: 52193719 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

لوکاشنکو: بلاروس مرز خود با اوکراین را تقویت می‌کند

آریا فشتمی

رئیس‌جمهوری بلاروس اعلام کرد که کشورش در جهت تقویت مرزش با اوکراین تلاش خواهد کرد و تاکنون نیروهای مسلح بیشتری را به مرز اعزام کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس روز سه‌شنبه در سخنانی عنوان کرد: متاسفانه مساله اوکراین برای ما چندان آسان نیست. ما باید گروهی را در آنجا مستقر کنیم که یک و نیم کیلومتر از مرزمان با اوکراین را پوشش بدهند و این کارمان - که از خیلی وقت پیش درخصوص آن برنامه‌ریزی کرده بودیم - با رزمایش توافقی با پوتین همزمان شده است.

لوکاشنکو در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: من مجبورم که این کار را انجام بدهم چراکه ما در مرز با اوکراین بهتر از لهستانی‌ها نیستیم.

رئیس‌جمهوری بلاروس توضیح داد که به طور پیاپی از تلاش‌ها برای جا به جایی غیرقانونی تسلیحات و مهمات میان مرز اوکراین- بلاروس جلوگیری شده است.

وی تصریح کرد: خوب است که ما توانستیم این افراد را بازداشت کردیم؛ اما اگر اینکار را نمی‌کردیم چه؟

لوکاشنکو روز گذشته نیز در گفت‌وگویی با آژانس خبری دولتی بلتا گفته بود: وضعیت در مرزهای جنوبی کشور هر لحظه در حال پیچیده‌تر شدن است.

در میان تنش‌های فزاینده بین شرق و غرب بر سر اوکراین، رئیس جمهوری بلاروس هفته گذشته از رزمایش مشترک این کشور با روسیه در ماه آینده میلادی خبر داد.

روسیه که یکی از متحدان نزدیک بلاروس است، با تجمیع نیروهایش در نزدیکی مرزهای روسیه و سیلی از لفاظی‌های تهدیدآمیز، غرب و اوکراین را نگران کرده و واهمه حمله نظامی را به جان کی‌یف انداخته است.

مسکو این اتهامات را تکذیب می‌کند؛ اما در عین حال، از این بن‌بست نظامی برای پیشبرد تضمین‌هایی امنیتی از غرب استفاده می‌کند، تضمین‌هایی که به موجب آن، روسیه می‌خواهد ناتو را متعهد کند که فعالیتش را در شرق گسترش نداده و به صورت رسمی، جلوی عضویت اوکراین – یکی از کشورهای شوروی سابق – را در این اائتلاف نظامی بگیرد.

الکساندر لوکاشنکو هفته گذشته گفت: ما می‌خواهیم تمریناتی را در ماه فوریه آغاز کنیم. به گفته لوکاشنکو، این تمرینات در مرزهای جنوبی و غربی بلاروس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما