شناسهٔ خبر: 52193106 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بلینکن:‌

اگر آمریکا افغانستان را ترک نمی کرد، دو اتفاق رخ می داد

وزیر خارجهٔ ایالات متحده گفت: اگر واشنگتن قوای خود را به طور کامل از آن کشور بیرون نمی کرد، کشورش با دو رویداد مواجه می شد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - آقای بلینکن گفت: تصمیم بر خروج کامل قوا از افغانستان توسط ادارهٔ‌ دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین آمریکا، گرفته شده بود که بر اساس آن، تمام قوای ایالات متحده باید تا آخر ماه می ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون می شد.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده این موضوعات را از طریق کنفرانس مجازی در "سلسلهٔ سخنرانی‌های یادبود از فران آیزنستان و خانوادهٔ‌ آیزنستات" مطرح کرد.

 بلینکن گفت: ما توافقی را از ادارهٔ پیشین [آمریکا] به میراث گرفته بودیم که ایالات متحده را ملزم می کرد تا ماه می سال گذشته افغانستان را ترک می کرد. در عوض طالبان تعهد کرده بودند که از آغاز توافق تا ماه می ۲۰۲۱، بر قوای آمریکا و ایتلاف فیر نکنند.

به گفتهٔ این دپلومات ارشد آمریکا، گروه طالبان همچنین تعهد کرده بود تا از حملات تهاجمی بزرگ بر مراکز ولایات پر جمعیت اجتناب کند. اما بر اساس این توافق، طالبان می تواستند به سایر مناطق افغانستان به حملات‌شان ادامه دهند و گروه طالبان تا اندازه ای تعهد کرده بود به تروریستانی که قصد حمله بر قوای ایالات متحده و متحدین آن را داشتند، پناهگاه فراهم نکند.

به گفته وزیر خارجهٔ  آمریکا، جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده، باید تصمیم می گرفت که با در نظرداشت ضرب الاجل تعیین شده با این توافق چه کاری انجام بدهد.

 بلینکن می گوید: ایالات متحده در آن زمان در طولانی‌ترین جنگ خود در افغانستان به سر می برد و  ما باید از خود سوالات دشواری را می کردیم که ادامهٔ این جنگ از چه شایستگی برای ما برخوردار است. چه چیز را می توانستیم به دست بیاورم، با کدام هزینه و آیا ارزش آنرا دارد؟.

وزیر خارجه ایالات متحده گفت که رییس جمهور بایدن با در نظر داشت همه مسائل به این نتیجه رسید که نسل سوم آمریکا نباید به جنگ افغانستان اعزام شود.

بلینکن همچنین ارزیابی هایی را نادست خواند که با حفظ سه هزار نیرو و با هزینه نسبتا کمتر ایالات متحده می توانست در افغانستان حضور نظامی خود حفظ کند.

وزیر خارجه آمریکا گفت:‌ اگر فراتر از ضرب الاجل [در افغانستان] باقی می ماندیم، دو چیز رخ می داد. یک، طالبان حملات تهاجی خود را علیه ما و قوای متحدین ما از سر می گرفت و مجبور می شدیم از خود دفاع کنیم، که می کردیم. اما نه با سه هزار نیرو.

علاوه بر آن، به گفتهٔ‌ این دپلومات ارشد آمریکا، طالبان حملات تهاجمی خود را بر مراکز ولایات‌ها از سر می گرفت تا بر آن کشور مسلط شوند.

 در چنین وضعیت، سه هزار نیروی ایالات متحده، با شماری از قوای متحدین و قوای امنیتی افغانستان در برابر حملات تهاجمی طالبان ناکافی بود.

آقای بلینکین به استناد اظهارات وزیر دفاع  آمریکا می گوید اگر قوای ایالات متحده بار دیگر هدف حملات قرار می گرفت، واشنگتن مجبور می شد تا برای مدت زمان نامحدود، ده‌ها هزار نیروی خود را مجددا به افغانستان اعزام کند.

به گفته وزیر خارجهٔ آمریکا میراثی که از ادارهٔ قبلی ایالات متحده به ادارهٔ رییس جمهور بایدن در افغانستان باقی مانده بود،‌ گزینه "بین حفظ وضع موجود با سه هزار نیرو و ترک آن کشور نبود، بلکه انتخاب بین ترک کامل افغانستان و یا تکرار جنگ بود."

این مقام ارشد آمریکا بار دیگر از تصمیم خروج کامل قوای ایالات متحده از افغانستان دفاع کرد و گفت که ادامهٔ حضور نظامی آمریکا در آن کشور پایان روشن نداشت و آنچه انجام شد یک ضرورت مطلق بود.

آقای بلینکن همچنین گفت که پس از حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱، آمریکا به افغانستان رفت و ۱۰ سال قبل با کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر شبکهٔ القاعده و تضعیف آن سازمان، به هدف اولیهٔ خود نایل شد، اما اعتراف کرد که امریکا در قسمت "ملت سازی" در افغانستان با شکست مواجه شد.

انتهای پیام/ب

 

برچسب‌ها:

نظر شما