شناسهٔ خبر: 52191605 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مروری بر مهمترین اخبار استانها در پنجم بهمن ماه؛

از احیای واحدهای راکد تا بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل

استانها - ایرنا - خبرنگاران ایرنا پنجم بهمن ماه نسبت به پوشش رویدادها و تولید محتوا اقدام کردند که از مهمترین آنها می‌توان به طرح جامع مرزبانی سلامت، برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن، احیای واحدهای تعطیل، تشویق واحدهای تولیدی، صدور کالاهای استاندارد و بازسازی واحدهای آسیب دیده از سیل اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اخبار استانهای ایرنا، امروز خبرنگاران ایرنا در استانهای مختلف سوژه های مهمی را به عنوان مطالبات مردم و در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیگیری کردند که "روایتی از مشق‌های ناتمام دانش‌آموزان زنجانی سال ۶۵"، "دلشوره جنگلبانان از متخلفان؛ جان نگهبانان طبیعت در خطر است"، "آموزش‌های مهارتی در مازندران اسیر تقاضاهای اجتماعی کاذب"، "سهم درآمدهای ناشی از توسعه شهر در بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران چقدر است؟ "، "آیا موج ششم کرونا به خراسان رضوی رسیده است؟ " و "تکمیل ریل توسعه گیلان منتظر سفر رییس جمهور" از جمله این گزارش‌ها بود.

گروه استانها هم در گزارشی به بیان آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران پرداخت که در مقدمه این گزارش آمده است: شواهد نشان می‌دهد که موج ششم کرونا در کشور شروع شده، وضعیتی که با توجه به تجربه پیک‌های گذشته می‌تواند نشانه افزایش موارد بستری طی روزهای آینده و تعداد فوتی ها در هفته‌های آینده باشد.

امروز همچنین از سنندج خبر رسید که وزیر کشور وارد کردستان شد. وحیدی به منظور بررسی آخرین وضعیت راه‌های استان پس از بارش‌های اخیر، وارد این استان شده است.

از احیای واحدهای راکد تا بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل

معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید نیز که از روز گذشته در شیراز به سر می‌برد، گفت: خدمت به شهدا یک وظیفه عمومی است. وی در آیین پایانی ششمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی تاکید کرد که شهیدان و ایثارگران هنرمندان اصلی هستند.

ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی هم در آیین افتتاحیه هفدهمین کنگره ملی و سومین کنگره بین المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران در کرمان بصورت ویدئو کنفرانسی تاکید کرد که سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی حدود ۱۱ درصد است.  وی دیپلماسی کشاورزی را از اولویت های وزارت جهادکشاورزی دانست.

از احیای واحدهای راکد تا بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل

همچنین مدیرکل امور مجلس و هماهنگی استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال برای طرح‌های این وزارتخانه خبر داد. وی گفت که سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری فرصت مناسبی برای جمع‌بندی طرح‌های مربوط به حوزه گردشگری در این استان است.

معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل هم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مرکز سنندج تاکید کرد که طرح جامع مرزبانی سلامت در کشور تدوین می شود. علی محمد لطیفی خاطرنشان کرد که این طرح از سال آینده در دستور کار قرار می‌گیرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نیز در مشهد گفت که تصمیم دولت احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل است. سیدامیرحسین مدنی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار اکنون در حوزه واحدهای بخش‌های مختلف معدنی، کشاورزی و صنعتی بیش از ۳۰ هزار واحد تعطیل شده و راکد داریم.

از احیای واحدهای راکد تا بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل

همچنین معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مشهد گفت که واحدهای تولیدی همراه در قیمت‌گذاری کالا تشویق می‌شوند. عباس تابش تاکید کرد که درج قیمت از مبدأ تولید کالا هم شفافیت در فرآیند تولید و توزیع را به‌همراه دارد.

مرکز ایرنا در رشت هم به نقل از استاندار گیلان خبر داد که رییس جمهور روز جمعه به گیلان سفر می‌کند. در سفر آیت الله رییسی اولویت‌های استان گیلان از نزدیک بررسی می‌شود.

از احیای واحدهای راکد تا بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل

مشاور رییس سازمان محیط زیست و دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار کشور نیز در ایلام اعلام کرد که بیابان‌های کشورهای همسایه ۱۸۰ میلیون تن گرد و غبار وارد ایران می کنند.  وی تاکید کرد که برای این موضوع یک برنامه عمل و ۲ برنامه زیرمنطقه ای تهیه کرده ایم.

همچنین معاون وزیر حمل و انتقال ازبکستان که در چابهار به سر می‌برد تاکید کرد که نقش لجستیکی ایران انکارناپذیر است. وی از تمایل ازبکستان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار خبر داد.

از احیای واحدهای راکد تا بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل

مدیرکل استاندارد کرمان هم در گفت وگو با ایرنا خبر داد که کالاهای استاندارد کرمان به ۴۲ کشور جهان صادر شد. به گفته وی چهار هزار و هفت مورد گواهینامه انطباق کالاهای صادراتی صادر شد.

از بندرعباس نیز خبر رسید که پنج شناور و ۱۲۸ دستگاه خودرو قاچاقچیان در میناب توقیف شد. رییس کل دادگستری با تایید این خبر گفت که ۳۲ نفر از سرباندها و سرشبکه های قاچاق سوخت در این شهرستان شناسایی شده اند و ضمن تشکیل پرونده قضایی برای آنها، این موضوع در حال رسیدگی در مراجع ذی صلاح می باشد.  

همچنین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر که به شیراز سفر کرده است در دیدار با تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) تاکید کرد که جمع‌آوری معتادان متجاهر، اولویت کوتاه مدت این ستاد است. سردار مومنی خاطرنشان کرد که رهبر معظم انقلاب نیز در جلسات آسیب‌های اجتماعی، بر حل مساله معتادان متجاهر تاکید ویژه‌ای داشتند.

از احیای واحدهای راکد تا بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل

مرکز ایرنا در اهواز هم به نقل از رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر خبر داد که ۱۱پرونده میراث ناملموس و ملموس از شوشتر ثبت ملی شد. مهارت‌های سنتی ساخت و نواختن نی جفتی شوشتری، ای واویلا خوانی و سبیل عطشان خوانی در مراسم مقتل خوانی مسجد آل طیب شوشتر و مهارت پخت نان چرب از جمله این پرونده‌ها است.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در سنندج اعلام کرد که ۹۰ درصد روستاهای مرزی کردستان به شبکه گاز متصل هستند. به گفته وی گازرسانی به روستاهای باقی مانده نیز در دست برنامه است.

همچنین امروز از بندر عباس خبر رسید که ناوگروه اعزامی نیروی دریایی سپاه به رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی در بندرعباس پهلو گرفت. فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران در جریان بازگشت این ناوگروه گفت که تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی، تامین امنیت دریایی و کشتیرانی، تعامل و همکاری نظامی بیشتر در حوزه دریا، تقویت امنیت تجارت دریایی بین‌المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی از جمله اهداف برگزاری این رزمایش مشترک سه روزه بود.

از احیای واحدهای راکد تا بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل

۱۰۰هزار تن نهاده دامی در کهگیلویه و بویراحمد توزیع شد. این عنوان خبری بود که خبرنگار گچساران به نقل از رئیس شرکت پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد منتشر کرد. این میزان با نرخ مصوب دولتی بین بهره برداران در این استان توزیع شده است.

رئیس بانک توسعه تعاون استان بوشهر هم اعلام کرد که بیش از ۲۴۲ میلیارد تومان تسهیلات به تعاون گران استان بوشهر پرداخت شد. از این میزان تسهیلات پرداختی ۱۷۵ میلیارد تومان در بخش تعاون به تعاون‌گران و ۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز تسهیلات به بخش‌ غیر تعاون پرداخت شده است.

مرکز ایرنا در یاسوج نیز با انتشار فیلمی با عنوان "غار ده شیخ پاتاوه در کهگیلویه و بویراحمد" به بررسی این غار بعنوان یکی از جاذبه‌های ناشناخته ایران پرداخته است. این غار در پنج کیلومتری روستای ده شیخ پاتاوه در شهرستان دنا قرار داشته و با قدمت ۱۳۵ میلیون سال به دوره دوم زمین شناسی تعلق دارد.

همچنین فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از شهادت رییس پلیس مبارزه با موادمخدر شهرستان «سیب و سوران» خبر داد. وی در عملیات درگیری با قاچاقچیان مسلح مواد افیونی در این شهرستان به شهادت رسید.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان هم امروز خبر داد که حدود ۴ هزار آسیب دیده سیلاب در سیستان و بلوچستان امدادرسانی شدند. توزیع ۱۳۰ دستگاه چادر امدادی، ۴۱۸ تخته موکت، یکهزار و ۱۸ تخته پتو و یکهزار و ۸۳۶ کیلوگرم نایلون از جمله اقلام توزیع شده در بین سیلزدگان سیستان و بلوچستان بوده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این استان نیز گفت که ۴۱۰۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده از سیل جنوب سیستان و بلوچستان بازسازی و تعمیر می‌شوند. به گفته وی عملیات بازسازی در کنارک، چابهار و فنوج آغاز شده است.

از احیای واحدهای راکد تا بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل

همچنین سفیر فنلاند در ایران در دیدار با استاندار قزوین خاطرنشان کرد که همکاری های آموزشی جزو اولویت‌های روابط فنلاند با ایران است. «کاری کاهیلوتو» اضافه کرد که کشور فنلاند مایل است از نیروی کار ایران کمک بگیرد چون ارتباط مهمی میان آموزش، نیروی کار و تکنولوژی وجود دارد. استاندار قزوین هم در این دیدار گفت که قزوین آماده همکاری با فنلاند در زمینه صنعت زراعت چوب است.

مدیر جهاد کشاورزی محلات هم به خبرنگار ایرنا گفت که ۳۶۲ میلیون واحد انواع گل و گیاهان زینتی امسال در محلات تولید شد. ۱۴۰ میلیون گل‌ شاخه بریده از گونه‌های گلایل، میخک، داوودی، لیسیانتوس، آنتوریوم و لیلیوم در ۲۶۶ هکتار گلخانه تونلی و فضای باز بخشی از این محصولات تولیدی را شامل می‌شود.

از احیای واحدهای راکد تا بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران نیز خبر داد که راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در تهران برگزار می‌شود. این مراسم روز جمعه و پس از اقامه نماز عبادی و سیاسی جمعه برگزار می شود.

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در تبریز گفت که بیش از ۴۸۰ میلیارد تومان طرح راه و مدرسه‌سازی در آذربایجان‌شرقی آماده بهره‌برداری است. قرار است این طرح‌ها در دهه فجر به بهره برداری برسد.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه هم به خبرنگار ایرنا گفت که ۵۰ قبضه کلت کمری در پاوه کشف شد. وی یادآور شد که سه نفر از اعضای باند دستگیر شده و برای صدور احکام لازم تحویل مراجع قضایی شدند.

از احیای واحدهای راکد تا بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل

دفتر شهرری هم در خبری به نقل از فرمانده انتظامی این شهرستان اعلام کرد که ۳۸۰ متهم در هشتمین طرح رعد شهرستان ری دستگیر شدند. به گفته این مقام انتظامی، ماموران کلانتری‌های ۱۳ گانه شهرستان ری در ۴۸ ساعت گذشته در عملیات های مختلف موفق به دستگیری این تعداد متهم شدند.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان البرز نیز به خبرنگار ایرنا در کرج گفت که ذخایرآبی سدهای کرج و طالقان کاهش یافت. هم اکنون حدود ۲۳ درصد از ظرفیت سد امیرکبیر و ۴۳ درصد از ظرفیت سد طالقان پر است.

همچنین مدیراداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان گفت که بعد از ۲ سال وقفه سفر دریایی از بندر شهید باهنر به شارجه از سرگرفته شد. علت این توقف شیوع ویروس کرونا بود.

از احیای واحدهای راکد تا بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل

ازابتدای سال جاری بیش از یک هزار و ۱۵۰ حلقه چاه غیر مجاز در تهران مسدود شد. معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران با اعلام این خبر یادآور شد که این اقدام از تخلیه سالانه بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب در سال در محدوده عملکرد امور منابع آب استان تهران جلوگیری می‌کند.

 "هانس اودو موتسل" سفیر آلمان هم که به شهر قم سفر کرده است در حرم حضرت معصومه(س) حضور یافت. وی قرار است در ادامه در مدرسه علمیه فیضیه، مسجد جمکران، دانشگاه ادیان و مذاهب و مؤسسه صلح و ادیان حضور یابد.

از احیای واحدهای راکد تا بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل

امروز همچنین گزارش‌های تهیه شده توسط مراکز ایرنا در ۳۱ استان کشور هم مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن، گزارش‌ محمد رضا یوسف نژاد خبرنگار مرکز ساری با عنوان "آموزش‌های مهارتی در مازندران اسیر تقاضاهای اجتماعی کاذب"،  عیسی پاشاپور رییس دفتر آستارا با تیتر "تکمیل ریل توسعه گیلان منتظر سفر رییس جمهور"،  علیرضا فولادی رییس دفتر مراغه با عنوان "روایت «گدازه و فسیل» در سهند ماقبل تاریخ" و علی قاسمعلی خبرنگار مرکز گرگان با تیتر "دلشوره جنگلبانان از متخلفان؛ جان نگهبانان طبیعت در خطر است" به عنوان مطالب برتر یا شایسته تقدیر انتخاب شدند.

نظر شما