شناسهٔ خبر: 52191137 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

شناسایی یک زیرسویه جدید اُمیکرون | آیا «اُمیکرون نامرئی» واگیرتر است؟

ظاهرا یک گونه جدید از سویه اُمیکرون به نام زیرسویه BA.2 که «اُمیکرون نامرئی» نامیده شده است، در برخی از بخش‌های جهان از جمله دانمارک و انگلیس دارد شیوع پیدا می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز در حالیکه دولت‌ها در سراسر اروپا از قصد خود برای کاهش محدودیت‌های مربوط به کووید-۱۹ خبر می‌دهند، شبح ایجاد موج جدیدی از شیوع با این زیرسویه جدید باعث نگرانی جامعه علمی شده است.

زیرسویه BA.2 اُمیکرون که «اُمیکرون نامرئی» هم نامیده شده است، در برخی از نقاط جهان از جمله دانمارک و انگلیس  به تدریج دارد استقرار پیدا می‌کند، چرا که ظاهرا  از سایر زیرسویه‌های اُمیکرون سریع‌تر انتشار پیدا می‌کند.

«سازمان امنیت بهداشتی انگلیس» BA.2 را این هفته «سویه تحت برررسی» نامید، اما تاکید کرد که میزان موارد فعلی آن هنوز پایین است.

کارشناسان این سازمان می‌گویند جهش یافتن جزء ماهیت ویروس‌ها است، بنابراین انتظار می‌رود که با ادامه پاندمی گونه‌های جدید مانند این زیرسویه مشاهده شوند.

سویه اُمیکرون که نام علمی آن B1.1.1529 است، سه زیرسویه عمده دارد، BA.1، BA.2 و BA.3 

تا به حال BA.1 بر سایر سویه‌ها غلبه داشته است و اکثریت موارد اُمیکرون را شامل می‌شده است.اما اکنون در برخی از مناطق BA.2 شروع به انتشار سریع‌تر کرده است.

BA.2 در دانمارک اکنون تقریبا نیمی از مورد اُمیکرون را تشکیل می‌دهد. در کشورهای دیگر مانند انگلیس، نروژ و سوئد نیز افزایش موارد BA.2 اما نه به اندازه دانمارک گزارش شده است.

«انستیتو سرم دانمارک، یک مرکز  دولتی پژوهش بیماری‌های عفونی در بیانیه‌ای اعلام کرد که تفاوتی از لحاظ بستری شدن افراد میان زیرسویه BA.2 و BA.1 مشاهده نشده است.

به گفته این انستیتو، بررسی‌ها درباره میزان سرایت این زیرسویه و اثربخشی واکسن‌ها در مقابل آن ادامه دارد و همچنین کار برای کشت دادن BA.2 برای انجام بررسی‌های خنثی کردن بوسیله آنتی‌بادی در دست انجام است. اما انتظار می‌رود واکسن‌ها از بیماری شدید ناشی از این زیرسویه هم جلوگیری کنند.

نظر شما