شناسهٔ خبر: 52190084 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

خضریان در برنامه تهران20 عنوان کرد:

بسیاری از اساتید حق التدریس دانشگاه آزاد در 2 سال اخیر حقوقی دریافت نکرده‌اند/ طرح ساماندهی دانشگاه آزاد منجر به شفافیت می شود

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰مجلس گفت: طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد در راستای شفافیت اقدامات و فعالیت های این دانشگاه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش  خبرگزاری خانه ملت، علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 در مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه تهران 20 شبکه تهران که به بررسی مطالبات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص داشت، گفت: همین که در این برنامه، عنوان موضوع دانشگاه آزاد است یعنی برای این دانشگاه ماهیتی مجزا از دیگر دانشگاه ها قائل هستید که این درست است و  افکار عمومی نیز همین برداشت را دارند، به طور مثال اگر موضوعی راجع به دانشگاه تهران و خواجه نصیر وجود داشته باشد، از مرجعی به نام وزارت علوم پیگیری می شود و برای دانشگاه های علوم پزشکی نیز همین روال وجود دارد.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم ادامه داد: در دانشگاه آزاد از زمان تاسیس، به دلیل ابهامی که در ماهیت حقوقی آن برقرار شده بود و از طرفی هم حضور رییس هیات موسس این دانشگاه در جایگاه های عالی کشور از جمله ریاست جمهوری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست مجلس شورای اسلامی و ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی که باعث ایجاد استثنائاتی درحوزه قانونگذاری کشور شده بود، ابهامات را افزایش داده و محیطی جدا از سایر دانشگاه های کشور برای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرد.

وی با اشاره به عدم پاسخگویی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص اقدامات و فعالیت های این دانشگاه گفت: این دانشگاه نه تنها جوابی ارائه نمی دهد بلکه سرویس دهی به دستگاه های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی، دستگاه قضایی کشور، مقامات کشوری و لشکری اعم از تامین مدارک تحصیلی، نقل و انتقال دانشجویان و خویشان و یا خدماتی اعم از عضویت در هیات علمی دانشگاه که می تواند شانیت اجتماعی برای خیلی از افراد ایجاد کند، شرایطی را به وجود آورده است که نه تنها پاسخگو نبوده و نیست بلکه در جاهایی درون دستگاه های تصمیم گیر، تصمیم ساز و سیاست گذار، ریشه دوانده است که تغییر آن ماهیت را سخت کرده است.

خضریان بیان کرد: به طور مثال در گذشته، دانشگاه آزاد در حوزه انتخابیه یک نماینده، در بحث انتقال دانشجو، به اطرافیان نماینده خدمات‌رسانی کرده تا در بزنگاه ها از همراهی آن نماینده برخوردار باشد حتی این اتفاقات به قدری سنگین بود که رییس اسبق این دانشگاه به شهادت افرادی که شهادت آن ها برای من صدق است، زمانی که به مجلس می آمد، دور ایشان به قدری نماینده جمع می شد و ارتباط می گرفتند تا ایشان کاری را انجام دهد، در حالیکه این اتفاق برای بسیاری وزرا صورت نمی گرفت؛ بنابراین این اتفاق بیانگر این موضوع است که رییس اسبق دانشگاه آزاد می توانست کارهایی را انجام دهد که برخی از وزرا به این شکل مورد استقبال قرار نمی گرفتند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهرو پردیس در مجلس با بیان اینکه سازمان بازرسی در حوزه چند شغله ها ورود کرده است، ادامه داد: صد ها عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در حال حاضرحقوق تمام وقت از این دانشگاه دریافت کرده و در آنِ واحد، از یک دستگاه دیگری نیز حقوق تمام وقت دریافت می کنند که سازمان بازرسی بخشی از این موارد را شناسایی کرده است اما امکان اینکه این موارد به شعبه قضایی ارجاع شود، وجود ندارد؛ چراکه ماهیت این دانشگاه برای دستگاه قضایی قابل شناسایی نیست تا با این تخلف برخورد کند.

وی گفت: از طرف دیگر اگر حقی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه تضییع شود، امکان اینکه بتوان از طریق دیوان عدالت اداری موضوع را پیگیری کرد، وجود ندارد پس می توان نتیجه گرفت شئونات اساتید و دانشجویان این دانشگاه رعایت نمی شود؛ چراکه آنها باید در یک دادگاه عمومی که به مسائل اداری و دانشگاهی واقف نیست، مطالبات خود را پیگیری کنند.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار کرد: از مدیران این دانشگاه به مجلس فشار وارد کردند که طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد تصویب نشود، دلیل آن تعارض منافعی است که وجود دارد؛ چند شغلگی ازجمله آنهاست که به طور مثال فردی در دولت جدید مسئولیت در حد معاونت یکی از وزارت خانه های کشور را دارد و همزمان یکی از مدیران عالی دانشگاه آزاد نیز می باشد.

وی افزود: در مجلس یازدهم جزو اولین طرح هایی که بنده از طراحان این طرح بودم، تفسیر ماهیت دانشگاه است که عنوان آن؛ طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد بود که این طرح ثبت شد اما در این خصوص با فشار سنگینی مواجه شدیم تا این طرح از دایره خارج شود که الحمدلله در کمیسیون آموزش با وجود اینکه دانشگاه آزاد با تیم چند ده نفره برای رای نیاوردن این طرح حاضر شده بود، کلیات طرح به تصویب رسید و از طرفی قرار بر این شد که این طرح برای اینکه ماهیتش دقیق بررسی شود، مرکز پژوهش های مجلس بررسی دقیقی بر این طرح انجام دهد که این مرکز گزارش دقیقی  در خصوص این طرح ارائه کرد که در سایت این مرکز منتشر شده است.

خضریان ادامه داد: اساتیدی در دانشگاه آزاد تدریس می کنند که برخی چند شغله هستند، لازم است که این اساتید خارج شوند و اگر کمبود استاد وجود دارد، اساتید جدید وارد شوند و اگر کمبودی وجود ندارد، بار مالی دانشگاه را کاهش دهند؛ چراکه ما در دانشگاه آزاد حقوق نجومی داریم که اگر در طرح ساماندهی دانشگاه آزاد ثبت شود، رصد و شناسایی خواهد شد؛ چراکه در این طرح بحث شفافیت دیده شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس بیان کرد: حجم مالی دانشگاه آزاد 250 هزار میلیارد تومان است که این مبلغ برای سال 1390 است و از این سال به بعد رقم دقیقی وجود ندارد؛ البته این رقم با گردش مالی ده ها میلیاردی به صورت مشخص و بازه زمانی صورت می گیرد. اموال این دانشگاه با توجه به نرخ تورم حداقل 5 برابر شده است و این اموال تحت نظارت هیچ دستگاه بیرونی قرار ندارد درحالیکه آن عنوان غیر خصوصی که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند برای این بود که بتوانیم دستگاه های نظارتی را بر این دانشگاه حاکم کرده و  فعال کنیم البته در حال حاضر ما در مجلس دنبال این موضوع هستیم. کلیات تصویب شده است و مرکز پژوهش ها نیز تائید کرده است که امیدوارم کمیسیون آموزش جزییات را بررسی کرده و به صحن برسد تا مشکلات اساتید و دانشجویان این دانشگاه حل شود.

وی افزود: بارها اساتید دانشگاه آزاد در مقابل مجلس تجمع می کنند و بسیاری از نماینده حضور پیدا کرده و قول رسیدگی می دهند اما تا زمانی که این طرح در مجلس تصویب نشود نمی توانیم به صورت قانونی اقدامی انجام دهیم چرا که ما امکان سوال و استیضاح از رئیس دانشگاه آزاد را نداریم.

خضریان گفت: از طرف دیگر در خصوص مشکلات دانشجویان، دانشجویان دانشگاه آزاد زمانی که ثبت نام کرده و انتخاب واحد می کنند، باید هزینه کلاس ها را پرداخت کنند. اگر طی بازه زمانی هزینه ها پرداخت نشود، سامانه آموزش مجازی جوابگو دانشجویان نبوده و خدمات ارائه نمی کند و اگر بخشی از اقساط شهریه پرداخت نشود، سامانه دریافت کارت امتحانی و حضور در امتحانات خدمات ارائه نمی کند و حتی بدتر از آن سامانه نمرات امتحانی خدماتی ارائه نمی کند.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: هزینه پرداختی دانشجویان بابت انتخاب واحد به عنوان حقوق برای اساتید استفاده می شود اما در حال حاضر بسیاری از اساتید حق التدریسی در این دانشگاه  بیش از 2 سال است که دریافتی نداشته و بابت این موضوع شکایت کردند. سوال از مسئولان دانشگاه آزاد این است که 4 ترم این اساتید تدریس کردند و مجبورند بعد از زمان تدریس در تاکسی های اینترنتی کار کنند تا بتواند گذران زندگی کنند، حال آنها به کجا باید شکایت کنند؟ دانشگاه آزاد پاسخ می دهد که سامانه شکایات و نظارات، در درون مجموعه ایجاد شده است. بنابراین اگر این سامانه درست عمل می کرد، اساتید حق التدریسی 4 ترم بدون دریافتی نمی ماندند./

پایان پیام

نظر شما