شناسهٔ خبر: 52186818 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تشدید درخواست‌های کناره‌گیری جانسون با افشاگری جدید درباره برگزاری جشن غیرقانونی

شب گذشته افشاگری‌های تازه درباره برگزاری جشن تولد "بوریس جانسون" در مقر نخست‌وزیری با حضور حدود ۳۰ مهمان در دوران قرنطینه دردسر جدیدی را برای نخست‌وزیر این کشور ایجاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اخیراً موج افشاگری‌های رسانه‌ها علیه "جانسون" مبنی بر برگزاری چندین پارتی ضد قواعد کرونایی در دفتر نخست‌وزیری به‌شدت وی را تحت فشار قرار داده است.

نتیجه تحقیقات درباره این افشاگری‌ها موسوم به "پارتی گیت" قرار است در روزهای آینده منتشر شود و در این گزارش قرار است به برخی سؤالات پاسخ داده شود، از جمله؛ چند بار در مقر نخست‌وزیری انگلیس در دوران قرنطینه مهمانی برگزار شده است؟ چه‌کسانی در این مهمانی‌ها شرکت داشتند؟ چه‌کسانی همه چیز را درباره نقض قواعد کرونایی در این مهمانی‌ها می‌دانستند؟ عموم مردم به‌خصوص به این مسئله علاقه‌مندند که بدانند؛ شخص جانسون تا چه‌اندازه در برگزاری این پارتی‌های ضد قواعد کرونایی نقش داشته است؟

به‌نوشته رسانه‌های غربی یافته‌های این گزارش می‌تواند منجر به استیضاح و رأی عدم‌اعتماد علیه جانسون در پارلمان شود.

البته جانسون همچنان تلاش می‌کند از مسئولیت این رسوایی‌ها شانه خالی کند و با راهکارهای مختلف حیات سیاسی خود را حفظ کند.

به‌نوشته روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، در آستانه انتشار گزارش تحقیقات موسوم به "پارتی گیت" افشاگری جدید دیگری علیه جانسون بار دیگر درخواست‌ها برای کناره‌گیری وی را تشدید کرده است.

بر اساس این افشاگری جدید "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس در ژوئن سال 2020 و در دوران حاکمیت قرنطینه سخت تولد خود را همراه با کیک و پذیرایی و حضور 30 مهمان جشن گرفت. به گزارش شبکه تلویزیونی "آی‌تی‌وی" انگلیس، "کری" همسر جانسون در این روز یک مهمانی غافلگیرکننده در محل اقامت رسمی وی در "داونینگ استریت" ترتیب داده بود. در آن زمان بر اساس قواعد انگلیس برگزاری مهمانی‌ها و جلسات خصوصی در خانه‌ها ممنوع بود، دولت انگلیس هنوز این گزارش را تکذیب نکرده است.

این افشاگری که شب گذشته منتشر شد در یک دوره زمانی حساس و پرتنش برای جانسون اتفاق افتاد. نتیجه تحقیقات موسوم به "پارتی گیت" قرار است در روزهای آینده منتشر شود و آینده سیاسی جانسون به نتیجه این تحقیقات بستگی دارد. چندین نفر از اعضای حزب جانسون در پی این افشاگری‌ها خواهان برکناری وی شده‌اند و می‌خواهند به او رأی عدم‌اعتماد بدهند، حالا این افشاگری‌های جدید آب را در آسیاب آن‌ها ریخته است.

به‌نوشته "آی‌تی‌وی" انگلیس در جشن تولد 56سالگی جانسون در تاریخ 19 ژوئن سال 2020 حدود 30 مهمان حضور داشتند که عمدتاً از کارمندان دفتر جانسون بودند و مهمانان با کیک و غذاهای لذیذ پذیرایی شدند و بعد از آن هم اعضای خانواده جانسون در آپارتمان خصوصی وی جشن دیگری را برپا کردند.

سخنگوی دولت انگلیس برگزاری این تجمع را رد نکرد و البته آن را به‌عنوان یک مهمانی تعبیر نکرد، بلکه گردهمایی کوتاه کارکنان دانست برای تبریک گفتن به جانسون. وی تأکید کرد که این گردهمایی در کل حدود 20 تا 30 دقیقه به‌طول انجامید و جانسون کمتر از 10 دقیقه آنجا بود.

سخنگوی دولت اعلام کرد که جانسون تنها گروه کوچکی از اعضای خانواده را در فضای باز پذیرایی کرد.

بعد از این افشاگری جدید، "استارمر"، رهبر حزب اپوزیسیون کارگر، دولت را بی‌نظم و بی‌سکان خوانده برای چندمین بار خواستار کناره‌گیری جانسون از سمت نخست‌وزیری شد. استارمر خطاب به جانسون تأکید کرد که "او باید برود".

بااین‌همه کناره‌گیری داوطلبانه "جانسون" به‌ندرت قابل انتظار است، اما افزایش نارضایتی‌ها به‌دنبال افشاگری‌ها در حزب خودش برای او بسیار خطرناک است. در یک رأی عدم‌اعتماد در فراکسیون اگر 15 درصد 360 نماینده محافظه‌کار علیه جانسون رأی بدهند که معادل 54 رأی است رأی عدم‌اعتماد شکل می‌گیرد، بعد از آن در یک رأی‌گیری مخفی در فراکسیون، نخست وزیر باید حداقل 50 درصد اعضا را با خود همراه کند تا بتواند از چنین رأی عدم‌اعتمادی جان سالم به در ببرد.

 
انتهای پیام/+

برچسب‌ها:

نظر شما