شناسهٔ خبر: 52186387 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دلیل تمرکز واشنگتن روی بندهای «اس اس» در زندان حسکه سوریه

کارشناسان و ناظران امور امنیتی با اشاره به بی ثباتی در زندان‌هایی که هزاران داعشی در آن به سر می‌برند از آن به عنوان سرآغاز هرج و مرج جدید در منطقه راهبردی خاورمیانه نام بردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سیاستمداران و شخصیت‌های عراقی، دولت آمریکا را در ورای هرج ومرج در زندان‌های داعش طی روزهای گذشته دانستند.

«ایوب الربیعی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق به «بغداد الیوم» گفت: هرج و مرج در زندان‌هایی که هزاران داعشی را در خود دارد در واقع ساختگی و عامدانه است و آمریکا در پشت پرده آن است. این روند از سوی کاخ سفید برای ایجاد هرج و مرج و بی‌ثباتی در منطقه راهبردی و حیاتی در قلب خاورمیانه است.

وی افزود: زندان‌هایی که هزاران داعشی در خود دارند از جمله حسکه همانند دژی مستحکم هستند اما گاه و بیگاه هدف حملات ناگهانی قرار می‌گیرند و هدف هم آزاد کردن سرکرده‌های داعشی است.

الربیعی تصریح کرد: برخی از داعشی‌هایی که فرار کردند، عازم مرزهای عراق و سوریه شدند. بر اساس شواهد، دستگاه‌های امنیتی همه اقدامات پیشگیرانه را به عمل آورده‌اند و امیدواریم که هرگونه رخنه دفع شود زیرا آنها خطری برای امنیت و ثبات عراق هستند.

«ترکی جدعان» از رهبران چارچوب هماهنگی شیعی عراق هم گفت: پیگیری روند تحولات جاری در سوریه به ویژه پرونده زندان‌ها، گواهی بر طرح جدید و اجرایی شدن فاز اول آن است و عراق هدف نخست خواهد بود.

وی افزود: واشنگتن در ورای این تحولات است و به دنبال ایجاد بحران جدید در منطقه آکنده از بحران‌ها یعنی خاورمیانه است.

جدعان تاکید کرد: هدف تروریست‌ها فراری نفوذ به عراق است و این باید مورد توجه قرار گیرد و در مرزهای عراق با سوریه آماده باش برقرار شود.

«هادی الدلیمی» کارشناس امور امنیتی عراقی هم گفت: زندان‌های مورد هدف از جمله حسکه شرورترین سرکرده‌های داعش را در خود دارد و آنها از تابعیت‌های مختلف عربی و خارجی و عراقی هستند.

وی افزود: حمله روی سلولهای خاص زندان متمرکز است که سرکرده‌های داعشی در آن هستند و موسوم به سلول‌های « اس اس» است.

الدلمی گفت: داعش روی سه طیف از زندانیان خود متمرکز کرده است شامل فرماندهان میدانی، تئوریسن‌ها و مفتی‌های داعش. آنان بنیان اساسی داعش هستند اما آنچه مایه تعجب است شدت حملات است که چگونه پس از ماه‌های طولانی آرامش این حملات با این شدت رخ داد.

وی ادامه داد: داعش شرکت مزدور بین المللی است و آنچه رخ می‌دهد گواهی بر این است که طبق خواست سرویس اطلاعاتی بین المللی عمل می‌کند. به نظر می‌رسد که سناریوی خاورمیانه بی ثبات وارد فاز دوم خود شده است و نشانه‌های آن با بی‌ثباتی زندان‌هایی که سرکرده‌های داعش در آن هستند، در سوریه شروع شده است.

این کارشناس امور امنیتی عراقی تاکید کرد: موضوع فقط امنیت سوریه را دستخوش تهدید قرار نمی‌دهد بلکه داعش بمبی بشری است که امنیت و ثبات همه کشورها را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما