شناسهٔ خبر: 52185682 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

تاریخ دقیق شروع ماه رمضان در تقویم سال ۱۴۰۱ چه روزی است؟

صاحب‌خبر -

تاریخ دقیق شروع ماه رمضان در تقویم شمسی برابر است با : روز یکشنبه ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۱

تاریخ دقیق شروع ماه رمضان در تقویم قمری برابر است با :

روز یکشنبه ۱ رمضان سال ۱۴۴۳

تاریخ دقیق شروع ماه رمضان در تقویم میلادی برابر است با :

روز یکشنبه ۳ آوریل سال ۲۰۲۲

 

بیشتر بخوانید: 

تاریخ ولادت امام حسن مجتبی (ع) در سال 1401

تاریخ دقیق اول ماه رجب در تقویم سال ۱۴۰۰ چه روزی است؟

تاریخ دقیق ولادت امام سجاد در تقویم 1400 چه روزی است ؟

روز پدر در تقویم سال 1400 چندشنبه است ؟

تاریخ دقیق ولادت علی اکبر علیه السلام و روز جوان چه روزی است ؟

ماه رمضان ، نهمین ماه از ماه‌ های سال قمری می باشد که بین ماه شعبان و ماه شوال واقع شده است. در قرآن کریم از ماه‌ های دوازده گانه غیر از ماه رمضان نام هیچ ماه دیگری نیامده است. دقت داشته باشید ” رمضان ” در لغت از ریشه ” رمضاء ” به معنای ” شدت حرارت ” گرفته شده است و به معنای ” سوزاندن ” است. لازم به توضیح است به دلیل اینکه در این ماه، گناهان انسان بخشیده می‌ شود، به آن، ماه مبارک رمضان گفته اند.

پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرماید:

“ انما سمی الرمضان لانه یرمض الذنوب؛ ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را می سوزاند. “

یا پیامبر گرامی اسلام (ص) درباره ماه رمضان می فرماید:

” ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روی آورد، ماهی که نزد خدا از همه ماه ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب هایش بر همه شب ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهی است که شما در آن به میهمانی خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته اید، نفس های شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است… بهترین ساعاتی است که خداوند به بندگانش نظر رحمت می کند… “

جالب است بدانید رمضان ، تنها ماه قمری است که نام آن در قرآن آمده است و یکی از چهار ماهی است که خداوند متعال جنگ را در آن حرام کرده است.(مگر جنبه دفاع داشته باشد)

ماه مبارک رمضان، فرصتی ارزشمند و مغتنم برای تهذیب و پالایش روح و روان انسان است. از فضائل و برتری این ماه نسبت به ماه‌ های دیگر سال می‌ توان به نزول کتب آسمانی ، روزه داری ، وجود شب‌ های پر فیض قدر و … اشاره کرد.

ابن عباس از رسول خدا (ص) روایات کرده است که فرمود:

” وقتی شب قدر می‌ شود، ملائکه‌ ای که ساکن در سدره المنتهی هستند و جبرئیل، یکی از ایشان است، نازل می‌ شوند، در حالی که جبرئیل به اتفاق سایر سکان نامبرده، پرچم‌ هایی را، به همراه دارند، یک پرچم بالای قبر من، و یکی بربالای بیت المقدس، و پرچمی در مسجد الحرام و پرچمی بر طور سینا، نصب می‌ کنند، و هیچ مومن و مومنه‌ ای در این نقاط نمی‌ ماند مگر آن که جبرئیل به او سلام می‌ کند، مگر کسی که دائم الخمر و یا معتاد به خوردن گوشت خوک و یا زعفران مالیدن به بدن خود باشد. ” (تأویل الآیات الظاهره، استرآبادی، ص. ۷۹۰)

همچنین از امام صادق (ع) در درباره ماه مبارک رمضان نقل شده است:

” هرگاه روزه گرفتی، گوش و چشمت را از حرام، روزه بدار و همه اعضا و اندامت را از زشتی و پرگویی و اذیت کردن خدمتکارت باز دار. باید وقار روزه در تو باشد، تا می‌ توانی، خاموش باش، مگر از ذکر خدا، و روزی که روزه داری با روزی که روزه نداری، یکسان نباشد، از خندیدن با صدای بلند، دوری کن؛ زیرا خداوند این کار‌ها را دشمن داند. ” (بحار/۹۳/۲۹۲)

نظر شما