شناسهٔ خبر: 52183603 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اندمیک برای کرونا به چه معنا است؟

مقامات بهداشتی هشدار می‌دهند حتی اگر کووید ۱۹ وارد مرحله اندمیک شود؛ همچنان برای برخی افراد کشنده خواهد بود.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - برخی کشور‌های اروپایی از جمله اسپانیا در حال برنامه ریزی آزمایشی برای زمانی هستند که ممکن است درمان کووید ۱۹ به عنوان یک بیماری اندمیک در نظر گرفته شود؛ این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت و سایر مقامات هشدار داده‌اند که زمان اعلام پایان این پاندمی نزدیک نیست.

اندمیک یا بومی به وجود دائمی بیماری یا عامل بیماری‌زا در یک منطقه جغرافیایی یا گروه جمعیتی گفته می‌شود. به عنوان مثال، سرماخوردگی یک بیماری بومی است؛ زیرا همواره عده‌ای از افراد به آن مبتلا هستند.

بیماری‌ها زمانی اندمیک محسوب می‌شوند که به طور منظم، طبق الگو‌های ثابتی و در مناطق خاصی رخ دهند؛ در حالی که پاندمی به یک شیوع جهانی اشاره دارد که باعث بروز امواج غیر قابل پیش‌بینی بیماری می شود.

به گفته مقامات سازمان جهانی بهداشت، هنوز راه درازی برای تعریف مجدد کرونا به عنوان یک بیماری اندمیک در پیش است. هنوز عدم قطعیت زیادی در این مورد وجود دارد و ویروس‌ها به سرعت در حال تکامل هستند.

اغلب کشور‌های ثروتمند بسته به نحوه انتشار ویروس داخل مرزهایشان و احتمال ابتلای موارد جدید در این زمینه تصمیم خواهند گرفت. انواع واکسن، دارو و سایر اقدامات موثری که در کشور‌های ثروتمند وجود دارند، به آنان کمک می‌کنند تا قبل از این که ویروس در سطح جهانی تحت کنترل قرار گیرد، آن را مهار کنند.

اعلام پاندمی از نظر فنی به عهده سازمان جهانی بهداشت نیست و بالاترین سطح هشدار آن، اعلام یک وضعیت اضطراری بهداشت در سطح جهانی است و کووید ۱۹ از ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی این وضعیت اضطراری را به وجود آورد. آژانس بهداشت سازمان ملل متحد از آن تاریخ هر سه ماه یک بار یک کمیته تخصصی برای ارزیابی مجدد وضعیت کووید ۱۹ تشکیل می‌دهد.

زمانی که متخصصان سازمان جهانی بهداشت اعلام کنند کووید ۱۹ دیگر واجد شرایط اضطراری جهانی نیست، پایان پاندمی مشخص می‌شود؛ اما معیار‌های این تصمیم‌گیری هنوز مشخص نشده اند. برخی نظرات نشان می‌دهند اعلام کرونا به عنوان یک اندمیک، بیش از این که یک موضوع علمی باشد؛ بحثی سیاسی است و به تحمل مقامات و شهروندان بستگی دارد.

بسیاری از بیماری‌ها از جمله سل و ایدز، در مناطقی از جهان اندمیک تلقی می‌شوند. با این حال سالانه جان صد‌ها هزار نفر را می‌گیرند. واژه اندمیک به معنای پایان بیماری نیست؛ بلکه نشان می‌دهد که بیماری برای همیشه حضور دارد.

مقامات بهداشت هشدار می‌دهند حتی اگر کووید ۱۹ به یک ویروس تنفسی ثابت مثل آنفلوانزا تبدیل شود، همچنان برای برخی افراد کشنده خواهد بود.

منبع: واشینگتن پست

انتهای پیام/

نظر شما