شناسهٔ خبر: 52181738 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

بهادری جهرمی: توافق موقت در دستور کار ایران نیست/مردم در دهه فجر منتظر خبرهای خوش باشند

سخنگوی دولت با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به روسیه، پربار بود گفت:پروتکل‌ها هم بر اساس حفظ احترام متقابل پیش‌بینی شده بود.

صاحب‌خبر -

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن، در توضیح سفر رئیس جمهور به روسیه، گفت: در امتداد سیاست توسعه متوازن روابط بین المللی با کشورهای جهان و سیاست متنوع سازی و متوازن سازی سیاست خارجی با اولویت کشورهای همسایه و کشورهای منطقه‌ای، رئیس جمهور پس از سفر به تاجیکستان و ترکمنستان و بنا به دعوت «پوتین» به این کشور سفر کرد.

وی افزود: با توجه به شرایط کرونایی موجود در کشور روسیه که بیش از ۷۰۰ نفر کشته در روز داشتند، برگزاری سفر خیلی مساعد نبود، اما طرفین به دلیل برنامه ریزی کاری و جلوگیری در تأخیر برای حصول نتایج و اهداف مشترک این گونه تدبیر کردند تا پروتکل‌ها را بر اساس حفظ احترام متقابل پیش‌بینی کنند.

سفر رئیس‌جمهور به روسیه پربار بود

سخنگوی دولت بیان کرد: الحمدالله سفر روسیه، سفر پرباری بود و جلسه رسمی در کاخ «کرملین» برگزار شد. علاوه بر آن جلسه‌ای در دوماً تشکیل شد. شرکت در جلسات مختلف با فعالان علمی در دانشگاه دولتی مسکو و فعالان اقتصادی در کشور روسیه و برنامه‌های تدارک دیده شده کم نظیر بود.

بهادری جهرمی افزود: در حوزه دستاوردها و موضوعاتی که از پیش برنامه ریزی شده بود نگاه‌ها بسیار نزدیک بود و حوزه توافقات بسیار گسترده و قابل قبول بود. محور اصلی مباحث سفر اقتصادی، سیاسی، دفاعی و نظامی بود و برخی تفاهم نامه‌ها در این سفر منعقد شد.

وی در رابطه با سیل در جنوب کشور و استان کرمان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هشدار قبلی داده شده بود و برای به حداقل رساندن خسارت جانی و مالی پیش‌بینی وقوع سیل، در این مناطق صورت گرفته بود. در این زمینه ۶ سفر کاری صورت گرفت که یک سفر مربوط به سفر برنامه ریزی نشده و زودهنگام رئیس جمهور بلافاصله پس از روسیه و علی‌رغم شرایط جوی نامناسب بود.

منابع لازم برای جبران خسارت سیل‌زدگان در نظر گرفته شد

سخنگوی دولت اضافه کرد: منابعی برای جبران خسارات تمامی استان های درگیر سیل در نظر گرفته شد و برای استان کرمان ۷۵ میلیارد در نظر گرفته شد و از سوی استاندار اعلام شد. لازم است از نهادهای امدادی به ویژه سپاه، بسیج و ارتش به منظور تلاش های صورت گرفته دوشادوش مسئولین تشکر کنم. 

 

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی در رابطه به وعده هایی که دولت از ابتدای آغاز به کار به مردم داده بود و اینکه کدام از این وعده ها عملی شده است، گفت: اولین وعده اولویت دادن و اهمیت دادن به تامین سلامت مردم بود و دستاوردهای آن مشخص شد. متعاقب آن اولویت دهی به مسائل اقتصادی در دستور کار است و شاهد دستاوردهای خوب اقتصادی هستیم اما برای تغییرات و مشاهده نتایج و آثار، نیازمند زمان هستیم.

شرایط دریافت وام‌های خرد بدون ضمانت 

وی با اشاره به خبر وزیر اقتصاد در رابطه با ضمانت برای اخذ وام های خُرد، گفت: این خبر، خبر خوشی بود. در اولین گام بانک‌های دولتی پیشگام شدند تا شرایط اخذ وام برای وام‌های خرد زیر ۵۰ میلیون تومان را تغییر دهند. شرایط ضمانت متفاوت شد و با کسر از حقوق تا ۵۰ میلیون و کسر حقوق با چک و سفته ضمانت ۱۰۰ میلیون بدون ضامن و با شرط اعتبارسنجی پرداخت کنند. ان شاءالله در دهه فجر شاهد اتفاقات خوب و افتتاح پروژه‌هایی باشیم. 

 

سخنگوی دولت در رابطه با هجمه فضای مجازی علیه سفر رئیس جمهور به روسیه افزود: برای ارزیابی یک سفر استقبال گرم، انجام برنامه های سفر و تحقق برنامه‌ها مورد توجه و دارای اهمیت است که هر سه مورد با موفقیت انجام شد. بخشی از دستاوردهای سفر مانند افزایش خط اعتباری تا سقف ۱۰ میلیارد دلار در زمان سفر اعلام شد که همین، دستاورد قابل توجهی است.

شرایط برای توسعه صادرات فراهم خواهد شد 

بهادری جهرمی ادامه داد: در حوزه های مختلف، افزایش صادرات صیفی‌جات تا سه برابر افزایش پیدا خواهد کرد و شرایط برای توسعه صادرات فراهم خواهد شد. در حوزه کریدور و راه آهن نیز قراردادهایی منعقد شد. اصل، محتوا است اما برخی اصرار دارند نگاه محدودی به برخی کشورهای خاص داشته باشند.

وی درباره توئیت اخیر خود پیرامون اینکه خبرهای خوبی در راه است، گفت: جلسه خوبی از سوی رئیس‌جمهور با مدیران عامل کلیه بانک های دولتی و خصوصی برگزار شد و همگی مباحث خود را به صورت کلی مطرح کردند و آقای رئیس‌جمهور دستوراتی را در آن جلسه تصویب کردند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: با توجه به جایگاه نظام بانکی و لزوم حفظ این جایگاه به عنوان امانتداران اموال مردم، لزوم نظام ساختاری و محقق شدن آن برای نقش آفرینی مولد در حوزه‌های اقتصادی، کارگروهی زیر نظر وزارت اقتصاد و رئیس بانک مرکزی به منظور بازنگری در نظام بانکداری تشکیل خواهد شد. برخورد با بدحسابان به صورت ملموس و حمایت از تولیدگران از جمله این موارد است.

سلامت مردم، اولویت اول دولت است

بهادری جهرمی در رابطه با شیوع امیکرون و تصمیم به بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، گفت: این تصمیم با بررسی همه جوانب از سوی ستاد ملی کرونا مطرح شده است. همانگونه که اشاره شد و در عمل هم نمایش داده شد اولویت دولت سلامت مردم است اما باید توجه داشت که در عین حال نباید نسبت به جوانب دیگر کم توجهی شود.

وی اضافه کرد: البته در مواقع و مناطق خاص که ممکن است وضعیت شیوع کرونا متفاوت باشد به مسئولین ذی‌ربط استانی حقی تفویض شد تا بر اساس آن تصمیم گیری کنند. تصمیم ستاد کرونا با شرایط موجود بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در سطح کشور بوده است. تصمیم گیری ستاد کرونا متناسب با شرایط و بسیار متأثر از عملکرد خود مردم است. استفاده از ماسک و تزریق دوز سوم واکسن ضرورت است. امیدوار هستیم با نهضت همگانی در تزریق دوز سوم شاهد اتفاقات تلخ گذشته نباشیم.

توافق موقت در دستور کار ایران نیست

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه «برخی از خبرگزاری‌ها مدعی هستند که در جریان سفر رئیس جمهور به روسیه، پیشنهاد یک توافق موقت برای احیای برجام مطرح شده است، که از طرف ایران این موضوع رد شده؛ آیا صحت این اخبار را تایید می‌کنید؟» گفت: پیش از این بارها اعلام شده توافق موقت در دستور کار ایران نیست. در سفر روسیه بر لزوم بازگشت همه طرف ها به برجام و انجام تعهدات از سوی همه طرف ها و لغو کلیه تحریم ها تاکید شده است.

سخنگوی دولت در رابطه با اینکه آیا اقدامی از سوی دولت انجام شده است که امسال شاهد قطعی برق و گاز نباشیم، بیان کرد: اقدامات خوبی از ناحیه وزارت نیرو انجام شده و قرارداد سوآپ گازی و توسعه نیروگاه‌ها و مسایل دیگری در این زمینه موثر واقع شده است، اما باید توجه شود مدیریت مصرف انرژی در کشور ضروری است.

بهادری جهرمی افزود: اگر همکاری همگانی در مدیریت مصرف صورت نگیرد، توانمندی مدیریت مسائل به صورت مشترک را نخواهیم داشت. حتما باید همه ما مبلغ و مروج مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف انرژی باشیم تا شاهد خبرهای بد گذشته مانند قطعی گاز و برق در بخش خانگی و صنعت نباشیم.

وی در رابطه با خبر خوب دولت در خصوص مبلغ عیدی کارمندان، گفت: خود من هم منتظر خبر خوب هستم، هنوز آیین نامه آن تقدیم دولت نشده و به زودی انجام خواهد شد اما زمان آن هنوز اعلام نشده است.

دولت در تامین ارز با هیچ گونه مشکلی رو به رو نیست

سخنگوی دولت همچنین درباره آمار دقیق فروش نفت، تصریح کرد: آمار فروش نفت و بازگشت ارزهای ناشی از آن قابل قبول است. مراجعه به سامانه نیما نشان می دهد دولت در تامین ارز با هیچ گونه مشکلی رو به رو نیست. درخواست ما این است که برای فروش نفت به دولت اعتماد شود نه به افرادی که اطلاع ندارند.

بهادری جهرمی در رابطه با زمان دیدار رئیس فیفا با رئیس جمهور نیز گفت: درخواستی از ناحیه رئیس فیفا برای این دیدار دریافت نشده و رئیس جمهور هم برنامه ای برای این دیدار ندارند.

ارز ترجیحی از عوامل تورم است

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به شرایط نابسامان اقتصادی کشور و وعده دولت برای حذف ارز ترجیحی، تاکید کرد: طبیعتاً مدیریت وعده ها، انتظارات و مشکلات نیازمند صرف زمان مناسب و برنامه ریزی و طراحی مناسب برای حوزه های مختلف است. استمهال دولت برای اصلاح نظام پرداخت یارانه ها، تدبیر آثار و نتایج این تغییر بود که هم مجلس و دولت اتفاق نظر دارند باید آثار منفی نسبت به طبقات مختلف جامعه وجود نداشته باشد و این موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است؛ برنامه ریزی برای شیوه اجرای این موضوع اهمیت دارد. ارز ترجیحی یکی از عوامل تورم است.

برنامه‌های دولت برای استفاده بهینه از بارش های خوزستان

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روزهای اخیر با وجود بارش‌های فراوان، سیل و آبگرفتگی در اهواز شاهد آبگرفتکی نظیر سال های گذشته نبودیم، چه اقداماتی برای بهبود این وضعیت صورت گرفته است؟ گفت: طرح شبکه فاضلاب شهر اهواز طی ۳۰ سال گذشته حدود ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. پس از روی کار آمدن دولت جدید و متعاقب آن سفر دولت به استان خوزستان تصمیم گرفته شد این طرح، طی دو سال به اتمام برسد و در عین حال یک طرح اضطراری جهت مدیریت وضع موجود در پاییز سال جاری اجرا شود.

بهادری جهرمی بیان کرد: طی چهار ماه اخیر طرح اضطراری جمع‌‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب شهر اهواز، در بیش از ۱۰۰ جبهه کاری اجرا شد و به گونه‌‌ای انجام شد که در راستای اجرای طرح اصلی باشد تا از دوباره کاری جلوگیری شود. خوشبختانه در سه مرحله بارش در استان خوزستان و شهر اهواز مشکل حادی رخ نداد و معضلات دو سال گذشته به کمترین میزان رسید.

وی اضافه کرد: تا ۸۰ درصد موارد، شاهد معضلات گذشته نبودیم و در عین حال در برخی نقاط نیز مشکلاتی بروز کرد که ظرف چند ساعت برطرف شد. طرح دیگری که درخوزستان دارای اهمیت است تکمیل طرح آبرسانی غدیر است که ۵۲ درصد جمعیت استان را از نظر آب شرب تحت پوشش قرار می‌‌دهد.

سخنگوی دولت در توضیح این طرح، خاطرنشان کرد: این طرح نیز تا دوسال آینده به طور کامل به اتمام خواهد رسید و در عین حال یک طرح اضطراری ۸ ماهه تامین آب شرب با کیفیت در همین راستا اجرا شد که تا قبل از تابستان آینده میزان آب شرب ۵۲درصد جمعیت شهری و روستای خوزستان را از ۱۰ متر مکعب در ثانیه به ۲۰ متر مکعب در ثانیه افزایش خواهد داد و کیفیت آب شرب نیز به دو برابر افزایش خواهد یافت.

بهادری جهرمی افزود: طرح تامین آب شرب غدیر در افق ۱۴۲۵قرار بوده که به ۲۵ متر مکعب بر ثانیه افزایش یابد که در این دولت موفق شدیم به گونه‌‌ای آنرا اجرا کنیم که ظرف مدت ۸ ماه به ۲۰ متر مکعب بر ثانیه برسد و ۸۰ درصد راه  ۲۵ ساله را طی ۸ ماه و تا قبل از تابستان آینده طی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه ۸ ماه از امضای برنامه اجرایی اقدام مشترک ایران و روسیه برای لغو روادید سفرهای گروهی می‌گذرد، اما هنوز این برنامه به مرحله اجرا نرسیده و ویزایی بین دو کشور لغو نشده، ایراد و دلیل عدم تحقق آن ناشی از چیست؟ گفت: این توافق هم مشابه توافقات دیگر به دلیل نگاه توسعه نامتوازن معطل مانده بود. این توافق امروز در دستور کار دولت است‌. اما به دلیل کرونا و محدودیت های آن فراهم شدن امکان اجرای این توافق منوط به ثبات شرایط کرونا است.

نظر دولت درباره اصلاح نظام پرداخت حقوق کارکنان

سخنگوی دولت در رابطه با سقف حقوق کارکنان تصریح کرد: آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده تا ۲۹ درصد افزایش حقوق کارمندان است که البته در مجلس شورای اسلامی باید جمع بندی و تصویب شود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه تعیین دستمزد کارگران برعهده شورای عالی کار است و تصمیم افزایش حقوق آنها به صورت مجزا خواهد بود، تاکید کرد: دولت در صدد اصلاح نظام پرداخت حقوق کارکنان است و باید توجه داشت که افزایش حقوق‌ها برای جبران کاهش قدرت خرید کارمندان و حقوق‌بگیران اجتناب‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: اما اگر این افزایش بیشتر از ظرفیت‌های اقتصادی و بودجه‌ای دولت باشد، در نهایت با ایجاد تورم در سال آینده، باعث ایجاد فشار بیشتر تورمی و معیشتی بر کارمندان دولت خواهد شد؛ میزان افزایش حقوق پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه، میزان بهینه‌ای است تا حداکثر افزایش قدرت خرید و حداقل آثار تورمی را به همراه داشته باشد.

دولت وارد حاشیه‌ها نمی‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با تعاملات دولت و مجلس، افزود: امروز موسم خدمت به مردم است و مردم منتظر حل مشکلات هستند. امروز وقت کار است و دولت وارد حاشیه ها نمی شود. دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم همسو و در تعامل و همکاری کامل هستند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه رای اعتماد بالای مجلس به کابینه و همراهی در موضوعات کلان و اساسی و حضور دائمی وزرا در کمیسیون ها نشانه تعامل گسترده مجلس و دولت با یکدیگر است، تاکید کرد: وظیفه نظارتی مجلس می تواند برای بهبود حکمرانی موثر باشد. اختلاف نظر در موضوعات مختلف طبیعی است و این مسائل برای ارائه راهکار مناسب راهگشا است.

وی افزود: سطح دسترسی نمایندگان با شخص رئیس‌جمهور و تک‌تک وزرا بیش از هر زمانی و بلکه شاید بیش از همه ادوار، پیش‌از این بوده است. تا پایان آذرماه بالغ‌ بر ۱۶۰۰ بار وزرا با نمایندگان چه در وزارتخانه چه در مجلس دیدار داشتند و حداقل ۱۷۲ نماینده دیدار مستقیم با آقای رئیس‌جمهور داشتند و صحبت‌های خود را در قالب مجامع استانی بیان کردند که این غیر از همه دیدارهای آقای رئیس‌جمهور است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: رئیس جمهور هفت بار در این مدت به مجلس رفته‌اند و این نشانه توجه ویژه دولت به مجلس است. از شروع دولت سیزدهم تا ابتدای دی ماه اعضای کابینه دولت مردمی ۷۹۶ مورد با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار کرده اند و پاسخگوی سوالات آنها بوده اند. ۸۷۰ مورد نمایندگان در محل وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی با وزراء برای پیگیری امور دیدار داشته اند.

بهادری جهرمی بیان کرد: از شروع دولت سیزدهم تا ابتدای دی ماه ۵۷۷ مورد معاونین پارلمانی و مدیران کل امور مجلس وزارت خانه ها در محل مجلس شورای اسلامی حاضر و پاسخگوی سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده اند.

آماده بازگشایی سفارتخانه های ایران و عربستان به شکل متقابل هستیم

وی در رابطه با آخرین وضعیت برقراری ارتباط ایران با عربستان، تاکید کرد: ایران از صلح و ثبات در منطقه و روابط حسنه با کشورهای مسلمان حمایت می کند و تاکنون چهار دور مذاکرات میان ایران و عربستان به میزبانی عراق صورت گرفته است. آماده بازگشایی سفارتخانه ها به شکل متقابل هستیم اما توافقات هنوز نهایی نشده است.

سخنگوی دولت در رابطه با تصمیم دولت برای برخورد جدی با ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه ها، خاطرنشان کرد: اقدام رئیس قوه قضاییه در خصوص تخریب ساختمان حاشیه رودخانه چالوس اقدام مناسبی بود. پا به پای این اقدامات برای مقابله با تغییر کاربری ها، دولت اعتقاد دارد سعی شود تا برنامه ریزی لازم برای جلوگیری از تصرفات جدید صورت گیرد.

بهادری جهرمی افزود: در جلسه اخیر هیئت دولت پیرو گزارش وزیر جهاد کشاورزی در خصوص زمین خواری ها، رئیس جمهور دستور داد که سازمان امور اراضی حمایت و تقویت شود و این مسیر با جدیت پیش می‌رود.

مسیر حمایت دولت از بورس مستمر ادامه دارد

وی درباره آخرین وضعیت بازار سرمایه نیز، اظهار داشت: مسیر حمایت دولت از بورس مستمر ادامه دارد و کار گروهی با ریاست معاون اول، معاون اقتصادی رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، سازمان بورس و دیگر اعضای  اقتصادی دولت تشکیل شده است و نظر صاحب نظران دریافت شد و پیشنهاداتی در حال تدوین است.

سخنگوی دولت گفت: در خصوص رمز ارزها نیز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت جلسات متعددی را برگزار و این مساله را مورد بررسی قرار داد./مهر

حجم ویدیو: 11.94M | مدت زمان ویدیو: 00:03:08 دانلود ویدیو

نظر شما