شناسهٔ خبر: 52181316 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس کل گمرک اعلام کرد:

رشد ۳۸ درصدی صادرات در ۱۰ ماهه ۱۴۰۰

تهران- ایرنا رییس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: در ۱۰ ماه امسال ۳۸ میلیارد و ۷۶۳ میلیون دلار صادرات انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علیرضا مقدسی امروز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت روز گمرک با بیان اینکه آمار واردات و صادرات کشور نویدبخش بهبود تجارت خارجی است، اظهار داشت: در ۱۰ ماهه امسال ۵۴۰ اظهارنامه گمرکی برای صادرات انجام شده که بر اساس آن ۱۰۰ میلیون تن کالا از مرزهای کشور خارج شد که نشان دهنده رشد هفت درصدی در وزن است.
وی تصریح کرد: در این مدت ۲۳۴ هزار اظهار نامه وارداتی انجام شده و ۳۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۱ میلیارد و ۴۷۳ میلیون دلار وارد کشور شده است که در وزن ۱۷ درصد و در ارزش ۳۴ درصد رشد نشان می‌دهد.
مقدسی خاطرنشان کرد: عمده مقاصد صادراتی چین، عراق و ترکیه بود و مبدا وارداتی کشور از امارات، چین، ترکیه، آلمان و سوییس است.
وی در خصوص کشفیات قاچاق کالا در ۱۰ ماهه امسال نیز گفت: در این مدت ۲ هزار و ۳۲ پرونده به ارزش ۲ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان تشکیل شده که یک هزار و  ۱۶۱ کیلوگرم متعلق به انواع مخدر در بسته‌های ارسالی بوده است.


رشد ۵۶ درصدی واردات کالاهای اساسی
رییس کل گمرک با بیان اینکه از ۲۶ کالای اساسی، هفت قلم ارز ترجیحی دریافت می‌کنند، تصریح کرد: تا پایان دی ماه امسال ۲۵ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار وارد کشور شده که ۲۱ میلیون تن به ارزش ۱۲ میلیارد دلار آن با ارز ترجیحی بوده است.
وی افزود: واردات کالاهای اساسی در وزن ۲۶ درصد و در ارزش ۵۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته که نشان دهنده توجه به تامین نیاز کشور است.
به گفته مقدسی، موجودی فعلی کالاهای اساسی در گمرکات کشور پنج میلیون تن است که باید تشریفات گمرکی برای ترخیص را طی کند.

افزایش کنترل در گمرک با استقرار دستگاه‌های ایکس ری
مقدسی با بیان اینکه رسالت گمرک تلاش برای تسهیل تجارت است، تاکید کرد: در کشور ۱۶۰ گمرک وجود دارد که این تعداد با ایجاد مناطق جدید رو به افزایش است و این مبادی بیشتر به نیرو و امکانات نیاز دارد.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از دستگاه‌های ایکس ری رسیدگی به امور گمرکی را تسهیل می‌کند، خاطرنشان کرد: قیمت هر دستگاه حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است که هزینه‌های پشتیبانی را نیز به دنبال دارد، به همین دلیل با اولویت بندی بر اساس حجم مبادلات ایکس ری‌ها مستقر شدند.
به گفته رئیس کل گمرک، در ۱۷ گمرک عمده و مهم کشور ۱۸ دستگاه ایکس ری کامیونی، ۱۸ دستگاه با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی  و پنج دستگاه خودرویی مسقر شده‌اند و تا ۱۸ ماه آینده ۱۸ دستگاه دیگر ساخته و مستقر خواهد شد تا کنترل ها افزایش یابد.

اتصال گمرک به سامانه جامع تجارت در نیمه نخست ۱۴۰۱
رییس کل گمرک اظهار داشت: سامانه جامع تجارت تمام دستگاه‌های مربوط به تجارت را برای همسان‌سازی اطلاعات و تکمیل مراحل فعالیت‌ها در کنار یگدیگر قرار می‌دهد تا تسهیل‌گری صورت بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه بخشی نگری کمکی به تجارت کشور نمی‌کند، خاطرنشان کرد: گمرک ایران نیز با ۶ تکلیف احصا شده در این زمینه در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به سامانه جامع تجارت متصل خواهد شد.

خروج ۲۳ تن مرغ وارداتی از ترکیه بدون مجوز
مقدسی درباره ورود مرغ از ترکیه تصریح کرد: ۲۳ تن مرغ معادل ۲۰۰ روز در سردخانه مورد تایید سازمان دامپزشکی نگهداری شد تا مجوز آن‌ها برای توزیع در بازار صادر شود اما صدور این مجوز طولانی شد تا در نهایت بدون اطلاع به گمرک از سردخانه موردنظر خارج شدند.
وی افزود: پس از اعلام سازمان دامپزشکی مبنی بر اینکه این مرغ‌های وارداتی قابلیت مصرف ندارد و این میزان کالا از مراکز فروش تهران و شهرهای دیگر جمع آوری شد.
رییس کل گمرک با بیان اینکه در این زمینه، گمرک اعلام جرم کرده است، تاکید کرد: ارزش مرغ های وارداتی از ترکیه یک میلیارد و ۴۵۵ میلیون تومان بوده است.  
تعیین زمان هفت روزه برای صدور مجوزهای ترخیص
رییس‌کل گمرک اظهار داشت: کالاها به دلیل برخی مشکلات و طی نشدن مسیر ترخیص بعد از ورود به مبادی گمرکی برای اصلاح روند واردات، دپو می شوند زیرا تکمیل این فرآیندها زمان‌بر است.
وی با اشاره به مشکل تامین و تخصیص ارز در دپوی کالاها، تاکید کرد: تا زمانی که اسناد فروش به خریدار ارایه نشود، امکان ترخیص فراهم نیست اما بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی، دولت باید طی هفت روز مجوزهای ترخیص صادر شود تا فرایند ترخیص کالا زمان بر نباشد.

نظر شما