شناسهٔ خبر: 52180746 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ستاری: صنعت بیوتک می‌تواندمشکل غذا در کشور را حل کند

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به لزوم ورود بیوتکنولوژی به صنایع غذایی گفت: ما نباید حدود 7 تا ۸ میلیارد صرف واردات غذا کنیم. حوزه بیوتک می‌تواند مشکل غذا را در کشور حل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، سورنا ستاری در مراسم افتتاحیه دومین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و صنایع وابسته در سخنرانی خود با اشاره به دستاوردهای امروز حوزه بیوتکنولوژی گفت: در ۸ سال گذشته فعالان این اکوسیستم برای تغییر این اکوسیستم سختی‌های زیادی کشیدند.

وی ادامه داد:‌ اما سوال اینجا بود که با بازار بسیار خوب و نیروهای انسانی توانمند چرا در این حوزه موفق نمی‌شدیم؟ این مشکل به نبود اکوسیستم درست در این حوزه برمی‌گشت چرا که فناوری حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است و با سرمایه گذاری دولت در این حوزه به نتیجه نخواهد رسید. خوشبختانه در حوزه بیوتک این اکوسیستم در حال شکل گرفتن است. 

ستاری در ادامه افزود: در واقع دولت باید تسهیل کننده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه باشد و مشکلات و موانع این حوزه را برطرف کند ولی با پول دولتی در امور آن‌‌ها دخالت نکند. هیچ تکنولوژی ای با پول خلق نمی‌شود بلکه به یک پروسه احتیاج دارد تا از نقطه اول شروع به فعالیت کند.

وی گفت: توسعه چیزی جز فرهنگ نیست، اگر فرهنگ درست شود سخت افزار آن هم درست می‌شود. کنار گذاشتن فرهنگ نفتی و نگاه کردن به ایده جوانان مهمترین اقدام در این حوزه است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به لزوم ورود بیوتکنولوژی به صنایع غذایی گفت: ما نباید حدود ۷ تا ۸ میلیارد صرف واردات غذا کنیم. حوزه بیوتک می‌تواند مشکل غذا را در کشور حل کند. در بحث کشاورزی و تولید مرغ بیوتکنولوژی کاربرد گسترده‌ای دارد. امروز بیش از ۲۰ نوع واکسن درحوزه دام و طیور وارد می‌شود که چندسالی است شرکت‌های دانش‌بنیان وارد این عرصه شده اند. 

به گفته وی، کشور باید غذای مورد نیازش را خودش تولید کند. با مشکلاتی که در کشور وجود دارد مانند کمبود آب و استفاده از روش‌های سنتی در حوزه کشاورزی باید یک اکوسیستم فعال در این حوزه شکل بگیرد مانند اتفاقی که امروز در حوزه بیوتکنولوژی دارویی رخ داده است.

ستاری در انتهای صحبت‌های خوب با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان گفت: یک اتفاق بسیار خوب در مجلس رخ داده است و آن قانون جهش تولید دانش‌بنیان است. این قانون یک قانون بسیار مدرن است که تا ۲۰ سال آینده جهت‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان کشور را رقم می‌زند.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه این قانون در مجلس تصویب شد. امیدواریم پس از تایید شورای نگهبان این قانون تصویب شود و اتفاقات بسیار خوبی در کشور رخ دهد. همانطور که در سال ۸۹ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باعث تحولی بزرگ در این حوزه شد. این قانون تنها قانونی در کشور که می توان گفت ۹۵ درصد آن به طور کامل اجرا شده است.

انتهای پیام/

نظر شما