شناسهٔ خبر: 52180530 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

صادق هدایت، کاملا متفاوت در آستانه ۱۲۰ سالگی به روایت علیرضا آسانلو

علیرضا آسانلو، نقاش و مجسمه سازی که به واسطه آفرینش سردیس های موفق از زنده یادان کیارستمی، شجریان، انتظامی ، ملک الشعرای بهار و ... شهرت دارد، با رویکردی زیبایی شناختی، در مرزی معاصر میان رئالیسم و انتزاع و اصالت بخشی به عنصر تخیل بیننده، المان هایی از فیگورهای صادق هدایت را در لایه هایی متعدد از رنگ بازتاب داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ بهمن، ماه تولد صادق هدایت است و این روزها روایتی بسیار متفاوت از این چهره همیشه مورد توجه هنر ایران در گالری مژده به تماشاست.

d4d9afbd-1a03-48c7-8a20-e88e5834202e

علیرضا آسانلو، نقاش و مجسمه سازی که به واسطه آفرینش سردیس های موفق از زنده یادان کیارستمی، شجریان، انتظامی ، ملک الشعرای بهار و ... شهرت دارد، با رویکردی زیبایی شناختی، در مرزی معاصر میان رئالیسم و انتزاع و اصالت بخشی به عنصر تخیل بیننده، المان هایی از فیگورهای هدایت را در لایه هایی متعدد از رنگ بازتاب داده است.

“ دیدار به قیامت “ عنوان این مجموعه از جملات معروف صادق هدایت است و لابد شما انتظار دارید با ورود به گالری مژده با جناب صادق هدایت دیدار کنید که در ۴۸ سالگی بسیار تراژیک و غم انگیز زندگی را به درود گفت؛ اما ده نقاشی این نمایشگاه شما را به دیداری مفهومی و معناگرا رهنمون می کند ، نقاش که هم سن و سال جناب سوژه است و سردیس هایی می سازد که با سوژه مو نمی زند در عالم نقاشی، سوژه را آگاهانه در لایه لایه رنگ فرو برده، گاهی با قلم مو ، گاه با کاردک، گاهی با انگشت روی بوم کشیده شده و پیداست در پس احساسات جاری در سرانگشتان چهره محو شده و هر مخاطب به صادق هدایتی که خود خوانده و خود می شناسد هدایت می شود؛ نویسنده ای که اگر بود سال دیگر به ۱۲۰ ساله نوستالژیک می رسید!

آسانلو درباره چرایی پرداختن به صادق هدایت گفت: « بعضی پرسوناژها حذف شدنی نیستند، حتی اگر درد باشند و یا درمان، حتمن هدایت در تاریخ هنر معاصر ایران جریان ساز است... هدایت برای من یک اتمسفر است، فضایی که با عینک صادق می‌توان دید حیرت انگیز است و تکان دهنده، حقایق زندگی روزمره در هم تنیده و از فضایی سورئالیستی سربر می آورد. »

او افزود: « نمی توان هنرمند بود و هدایت را ندید ، نمی‌شود آثار او را نخواند و معاصر شد، کاری به موضوع آثار ندارم، فارغ از مضامین آثار که در حوزه دانش من نیست، من از منظر ساختار هنر و ماهیت هنرمندانه به مسئله نگاه می کنم، نقاشی در اتمسفر هدایت برای من ضرورت بود، نه انتخاب، جالب است بگویم، این مجموعه از نقاشی ها موضوع دیگری دارد با نام « دیدار به قیامت» چیزهایی شبیه صورت که دیگران می گویند صادق هدایت است، و من نظاره می کنم آنچه این آثار در نوع بودنشان در مخاطب می سازند… اگر اتمسفر نقاشی های من روایتگر دیگری را می خواهد، من کنار میکشم و به تماشا می نشینم. »

68afcdb9-717a-4d3f-a717-701b43af9c06

آسانلو درباره عنوان نمایشگاه، دیدار به قیامت، گفت: « دیدار به قیامت، آخرین نوشته صادق هدایت، خلاصه جهان بینی فردی که سریع زندگی کرد و آثارش را از دل توده های مردم بیرون کشید و از دسترس خارج شد است. معمولن اصطلاح « دیدار به قیامت » در فرهنگ ما زمانی استفاده می‌شود که فرد از تغییر شرایط و یا مواجهه با قدرتی در می ماند و برای خالی کردن خشم خود، وعده دیدار به قیامت را نثار می‌کند، و یا در ناکامی های عشقی و وابستگی های معنادار وعده دیدار به آخرت داده می‌شود، این ضرورت امروز هم در تمام ابعاد زندگی ما احساس می‌شود، چه اسمی بهتر از این، که حالمان را خوب کند و خشممان را فرو نشاند. »

او در پاسخ به این نکته که خیلی ها صادق هدایت را راوی یاس و ناامیدی ارزیابی می کنند اما شما در برخی آثار ردپای هیجانی از شور و زندگی را بازتاب داده اید گفت: « راستش، متهم اصلی فعلا فراری ست، هدایت در قالب یک روایتگر داستان سرایی کرد و خود واقعیش را در لایه هایی از حقایق زندگی در روزگار خودش پنهان کرد، برای رسیدن به او باید از لابلای پرسوناژها و شخصیتها و قصه ها عبور کنی، چیزی شبیه هزار و یک شب و در میابی که زیر انباشتی از نوشته ها و داستان‌های تب آلود، شخصیتی به شدت آگاه و عصیانگر در آرامش نشسته و به زندگی می نگرد، زندگی مهم‌ترین موضوع آثار هدایت است، و انسان عالی ترین پرسوناژ ... من دریافتی از هدایت را تصویر کرده ام که شامل خود حقیقی و محتوی سرشار از زندگی ست. »

علیرضا آسانلو متولد ۱۳۵۳ در حیطه نقاشی، طراحی و مجسمه، بیش از ده نمایشگاه  انفرادی وجمعی داشته که اکثر آنها برای فروش ارائه نشده و تاکید هنرمند بر مضامین ارزشی یعنی زندگی به عنوان اصلی ترین موضوع و انسان، عالی ترین پرسوناژ برای پرداختن بوده و ثمره ی این تلاش شش نمایشگاه انفرادی طراحی و نقاشی است.

 مجسمه های برنزی از غلامحسین امیرخانی، مرتضی ممیز، جلیل شهناز، پرویز تناولی، محمد احصایی، پرویز کلانتری، غلامرضا تختی ، سلمان هراتی، پروفسور رضا ، پروفسور ستوده، پروفسور گنجی و ضیاالدین امامی که در اماکن فرهنگی و هنری و دانشگاهی و موزه ها نصب است ، از جمله آثار شناخته شده اوست.

در سال ۱۳۹۵ در اولین سمپوزیوم بین المللی نقاشی پاریس از طرف یونسکو دعوت شد، و در حضور هنرمندان مدعو مسترکلاس برگزار کرد، علیرضا آسانلو در سفر خود به آمریکا در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ با نمایش آثار خود در واشنگتن و مریلند سخنرانی هایی متعددی درباره روند تاریخ هنر معاصر ایران ایراد نمود.

نمایشگاه دیدار به قیامت علیرضا آسانلو تا ۱۲ بهمن در گالری مژده به تماشاست.

ca3ded01-8093-4517-8259-8b2710448459

انتهای پیام//

بیشتر بخوانید:

  • کتاب «گزیده آثار فرامرز پیلارام» رونمایی می‌شود
  • «دیدار به قیامت» علیرضا آسانلو در گالری مژده

نظر شما