شناسهٔ خبر: 52174705 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

کانون‌های دانشجومحور(۴۴)/ خدادادیان در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا تشریح کرد؛

تبلور فعالیت‌ دانشجویان در جدال ۲ساله با کرونا/ نیازمندان ۹۰ میلیون تومان کمک دریافت کردند

دبیر کانون هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی کرج گفت: تبلور فعالیت‌ ۲ سال گذشته این کانون در حوزه کرونا بود و با تهیه بسته‌های معیشتی در مجموع ۹۰ میلیون تومان به نیازمندان کمک کردیم.

صاحب‌خبر -

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ کانون‌های دانشجویی یکی از قالب‌های مهم و اثرگذار فعالیت‌های دانشجویی هستند که با هدف ایجاد بستر و زمینه مناسب مشارکت دانشجویان در اجرای برنامه‌های دینی، انقلابی، فرهنگی و هنری دانشگاه ایجاد شده‌اند و هرقدر زمینه‌های فعالیت، وسعت جذب و پاسخگویی به نیاز فرهنگی مخاطب دانشگاهی در کانون‌ها بیشتر دیده شود، ‌طبیعتاً می‌تواند منتج به فعالیت کیفی بهتر و پاسخگویی بیشتر به سلایق گوناگون باشد.

یکی از رویکردهای مهم معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، ‌ اهمیت به فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی از طریق تسهیل، تعمیق و گسترش کانون‌هاست که این مهم با اصلاح آیین‌نامه اجرایی کانون‌ها و ابلاغ آن در شهریور ۹۹ در دستور کار قرار گرفته است. حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور نیز از فعالیت کانون‌های فرهنگی اجتماعی حمایت می‌کنند و تا حد امکان تسهیلات و لوازم مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

کانون‌های فرهنگی دانشجویی چگونه به جایگاه واقعی می‌رسند؟

کانون‌های دانشجویی ظرفیتی برای توسعه علم و فرهنگ

از رشد ۱۰۰ درصدی نشریات تا فعالیت‌ پررنگ کانون‌ها در مسیر فرهنگ

از رشد خلّاقیت‌ دانشجویان تا قطع حائل ارتباط با مسئولان

اکنون هزار و ۴۱۰ کانون فرهنگی اجتماعی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور فعال و دارای مجوز، اساسنامه، دبیر و اعضای مشخص هستند.

خبرنگار خبرگزاری آنا در سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی با دبیران کانون‌های فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، عملکرد، فعالیت‌ها و مأموریت‌های این کانون‌ها را در قالب پرونده خبری «کانون‌های دانشجومحور» بررسی می‌کند که در این شماره گفت‌وگو با نوید خدادادیان دبیر کانون هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج را می‌خوانیم.

تبلور فعالیت‌ دانشجویان در جدال ۲ساله با کرونا/ نیازمندان ۹۰ میلیون تومان کمک دریافت کردند

آنا: کانون فرهنگی اجتماعی هلال احمر دانشگاه آزاد کرج را با ذکر جزئیات، چگونگی تشکیل و نوع و حیطه کارکرد آن (زمینه‌های کاری) معرفی کنید.

خدادادیان: کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه آزاد کرج سال ۱۳۸۰ راه‌اندازی شد و اکنون پنج عضو شورا، ۲۰ عضو فعال و ۵۰ نقطه ارتباطی فعال که در برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون حضور دارند، مشغول فعالیت در دانشگاه هستند.

هدف از راه‌اندازی کانون هلال احمر در دانشگاه این بوده که بستری برای اکثر دانشجویان، استادان و کارکنان حاضر در دانشگاه فراهم کند تا آموزش‌های لازم و کافی را ببینند و در شرایط بحرانی و حاد بتوانند موضوع کمک‌های اولیه و امدادرسانی را به خود، نزدیکان و مردمی که در اطراف آنان حضور دارند، داشته باشند و معضلات هنگام بحران‌های اجتماعی به حداقل برسد.

کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه آزاد کرج فقط به موضوع آموزش کمک‌های اولیه محدود نبوده و فعالیت خودش را در حیطه‌های فرهنگی و اجتماعی، رفع آسیب‌های اجتماعی و کمک به محرومان هم گسترش داده است.

کانون‌های فرهنگی قلب دانشگاه هستند

آنا: جایگاه و وظایف کانون‌های فرهنگی اجتماعی در دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه آزاد کرج فقط به موضوع آموزش کمک‌های اولیه محدود نبوده و فعالیت خودش را در حیطه‌های فرهنگی و اجتماعی، رفع آسیب‌های اجتماعی و کمک به محرومان هم گسترش داده است.خدادادیان: با توجه به اینکه کانون‌های فرهنگی قلب دانشگاه هستند، می‌توانند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشند و اگر مورد حمایت مسئولان دانشگاه قرار بگیرند، می‌توانند به بسیاری از مسائل مرتبط با دانشجویان بپردازند و مشکلات آنها را در حوزه‌های مختلف حل کنند؛ اما گاهی اوقات برخی، از کانون‌های دانشجویی فقط برای پیشبرد اهداف و پرکردن گزارش فعالیت‌ها، رزومه‌سازی و ... استفاده می‌کنند و به دانشجو و مسائل دانشجویی کمتر پرداخته می‌شود.

آنا: کانون‌های فرهنگی اجتماعی به‌عنوان هسته‌های فعال تخصصی در دانشگاه چه نقشی در پیشبرد اهداف فرهنگی دانشجویی و توسعه علم و فرهنگ دارند؟

خدادادیان: وقتی گفته می‌شود کانون فرهنگی-اجتماعی دانشگاه، مشخص است که پایه‌های اصلی فرهنگی دانشگاه روی این کانون‌ها استوار است و برای پیشبرد اهداف فرهنگی-اجتماعی باید از این کانون‌ها استفاده شود و به دلیل اینکه هسته تشکیل‌دهنده این کانون‌ها دانشجویان هستند، بهتر می‌توانند اهداف فرهنگی دانشگاه را پیش برده و به ثمر برسانند.

در بخش توسعه علم هم، هدف اصلی راه‌اندازی دانشگاه توسعه علم و علم‌آموزی است، افراد فعال و دغدغه‌مند اجتماع، معمولاً خود را در کانون‌ها و در برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی دخیل کرده و فعالیت می‌کنند. اگر از این ظرفیت دغدغه‌مندی که در دانشجویان فعال داخل کانون‌های فرهنگی و اجتماعی وجود دارد، استفاده و زمینه‌های علمی را برای آنان فراهم کنیم، از این طریق می‌توانیم بنای توسعه علم را فراهم کرده و در کانون‌ها اجرا کنیم.

نگاه مسئولان به کانون‌های فرهنگی-اجتماعی مقطعی نباشد

آنا: حمایت از کانون‌های فرهنگی اجتماعی دانشجویان را چگونه ارزیابی می‌کنید و مشکلات و چالش‌های مسیر فعالیت خود را چه چیزهایی می‌دانید؟

خدادادیان: نگاهی که به کانون‌های فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها وجود دارد، نگاهی مقطعی است. به این صورت که برنامه‌ای اجرا، یادواره‌ای برگزار، همایش و نمایش و فعالیت مقطعی انجام شود و تمام؛ بنابراین نباید نگاه به کانون‌ها مقطعی باشد.

تبلور فعالیت‌ دانشجویان در جدال ۲ساله با کرونا/ نیازمندان ۹۰ میلیون تومان کمک دریافت کردند

کمتر دیده می‌شود که از طرف مسئولان مربوط نگاه تربیتی و اثرگذار در مورد کانون‌های فرهنگی وجود داشته باشد. وقتی این ظرفیت در دانشگاه وجود دارد، می‌توانیم از آن استفاده کنیم تا یک نگاه بلندمدت مدون و برنامه‌ریزی شده و تشکیلاتی داشته باشیم و با اجماع کانون‌های فرهنگی داخل دانشگاه بتوانیم در یک بازه بلندمدت، ثمره تربیتی و فرهنگی اجتماعی که در دانشگاه است، داشته باشیم و بهره‌وری آن را برای مسئولان بعدی و دانشجویان آینده بگذاریم و قطعاً این اثرگذار خواهد بود.

نیازمند حمایت همه‌جانبه مسئولان دانشگاه هستیم

آنا: کانون‌های فرهنگی اجتماعی چگونه تقویت شوند تا در پیشبرد اهداف علمی فرهنگی دانشگاه و جامعه موفق باشند؟

خدادادیان: وقتی صحبت از تقویت مجموعه‌ای می‌شود،‌ نخستین موضوعی که به ذهن اشخاص می‌رسد، مسائل مالی است؛ اما حمایت مالی فقط بخشی از موارد مورد نیاز برای ارتقای یک مجموعه به شمار می‌آید. برای ارتقای کانون نیازمند حمایت همه‌جانبه مسئولان دانشگاه هستیم.

اینکه زمینه فعالیت دانشجویان در مسائل فرهنگی-اجتماعی فراهم شود و نه‌تنها زمینه را فراهم کنند، بلکه یک هندلینگ و نیروی محرکه‌ای هم از طرف مسئولان وجود داشته باشد و اینکه دانشجو بفهمد که از سوی مسئول مربوطه درک می‌شود و دغدغه‌مندی آن مسئول مربوطه را در موضوعی که دانشجو در حال فعالیت در آن است، احساس کند و فقط بابت این نباشد که یک کاری انجام شود و یک گزارشی داده شود؛ اگر نگاهی بلندمدت از سوی مسئولان مربوط در آن موضوع باشد، قطعاً فعالیت‌های خوب و اثرگذاری در آن اجتماع دانشگاهی(کانون‌ها) به وجود می‌آید.

آنا: نحوه همکاری مسئولان مربوط (حوزه فرهنگی دانشجویی دانشگاه) در دانشگاه با کانون هلال احمر چگونه بوده است؟

خدادادیان: نحوه همکاری مسئولان فرهنگی مربوط با حوزه‌های کانون‌های فرهنگی-اجتماعی خوب است. کارشناس فرهنگی، مدیرکل فرهنگی، معاونت فرهنگی و ... خوشبختانه فعالیت و همکاری خوبی با کانون‌های فرهنگی-اجتماعی دانشگاه دارند؛ اما مسئله‌ای که وجود دارد، این است که ما بتوانیم یک ایده اثرگذار و برنامه تأثیرگذار داخل دانشگاه داشته باشیم که دانشجویان از آن تأثیر بپذیرند و موجب رشد و تربیت آنان شود و این موضوع فقط با فعالیت معاونت فرهنگی به ثمر نمی‌رسد.

اگر از ظرفیت دغدغه‌مندی که در دانشجویان فعال کانون‌های فرهنگی و اجتماعی وجود دارد، استفاده و زمینه‌های علمی برای آنان فراهم شود، می‌توانیم بنای توسعه علم را آماده و در کانون‌ها اجرا کنیم.

مشخص است که در یک اجتماع دانشگاهی فقط معاونت فرهنگی حضور ندارد، معاونت‌های متعدد و مسئولان بی‌شماری هستند؛ بنابراین نیازمند یک ارتباط تنگاتنگ و اثرگذار و اتاق فکر و همکاری مدون با معاونت‌ها، مسئولان مربوط و رئیس دانشگاه هستیم تا بتوانیم یک ایده و طرح طولانی‌مدت را به ثمر برسانیم و این نیازمند همکاری مابقی مسئولان دانشگاهی است؛ چراکه مسئله فرهنگ، تربیت و اجتماع موضوعی مهم است که باید به‌جدّ به آن پرداخته شود تا بتوانیم تبلور مسائل علمی و دیگر مسائل را در دانشگاه داشته باشیم و زمینه‌اش از طریق مسائل فرهنگی ایجاد می‌شود که آن فهم از طریق فرهنگ در دانشجویان، دانشگاه، اجتماع و مردم ایجاد شود تا بتوانیم خروجی مناسبی در مسائل دیگر داشته باشیم.

کانون برتر دانشجویی در کشور

آنا: فعالیت‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی، افتخارات، موفقیت‌ها و دستاوردهای کانون هلال احمر واحد کرج را تشریح کنید. آیا در این کانون موفق به تولید محصول (به‌ویژه فعالیت‌های کرونایی) و یا موفقیت‌های دیگری شده‌اید؟

خدادادیان: بحمدلله با همت و فعالیت اعضای کانون، سال گذشته توانستیم به‌عنوان کانون برتر دانشجویی در کشور انتخاب شویم. در بحث کرسی‌های آزاداندیشی یکی از تیم‌های ما موفق شد به مرحله نهایی این مسابقات راه پیدا کند و در موضوع نشریات هم توانستیم رتبه سوم کشوری در حوزه خبر را به دست بیاوریم.

تبلور فعالیت‌های کانون هلال احمر دانشگاه آزاد کرج در دو سال گذشته در حوزه کرونایی و اجتماعی بود. حضور فعال اعضای این کانون در برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه‌ها هنگام ثبت‌ نام دانشجویان، جلساتی که درون و بیرون دانشگاه مربوط به هلال احمر برگزار می‌شد، برای حفظ نکات بهداشتی، رعایت فاصله اجتماعی و ... به وضوح دیده می‌شد و البته تولید محتوای مجازی بابت حفظ و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ‌استفاده از ماسک هم داشتیم که کلیپ تولیدی این کانون در کشور هم در موضوع دانشگاهی و هم در جمعیت هلال احمر دیده شد و موفق شدیم فعالیت‌های قابل توجه و محسوسی داشته باشیم.

تبلور فعالیت‌ دانشجویان در جدال ۲ساله با کرونا/ نیازمندان ۹۰ میلیون تومان کمک دریافت کردند

تهیه و توزیع بسته‌های کمک‌معیشتی ارزاق و موارد بهداشتی به ارزش ۹۰ میلیون تومان بین نیازمندان

با توجه به شرایط محدودیتی که در موضوع کرونا ایجاد شد، یکسری از خانواده‌ها نتوانستند فعالیت اقتصادی مناسبی داشته باشند. اعضای کانون هلال احمر از این خانواده‌ها غافل نبودند و طی دو سال گذشته حدود ۱۹۰ بسته کمک‌معیشتی ارزاق و موارد بهداشتی در مجموع به ارزش مالی تقریباً ۹۰ میلیون تومان فراهم و به نیازمندان اهدا کردیم تا مرهمی برای آنان بابت مشکلاتی که طی این مدت برای‌شان ایجاد شد، باشیم.

بیشتر بخوانید:

دست بسته فعالان دانشجویی در کانون‌های فرهنگی

اختصاص فضای تبلیغاتی به کانون‌های فرهنگی

از امدادرسانی به زلزله‌زدگان تا دغدغه اشتغال جوانان

کانون‌های دانشجویی ظرفیتی برای توسعه علم و فرهنگ

جای خالی موضوع توان‌افزایی و فن‌آموزی در دانشگاه‌ها

آنا: و کلام پایانی....

خدادادیان: چیزی که دوست داشتم در موردش صحبت شود، موضوع توان‌افزایی، مهارت‌آموزی و افزایش دانش دانشجویان بود. به وفور دیده شده که وقتی یک کانون بحث آموزشی و کلاس‌های مهارت‌افزایی را راه‌اندازی می‌کند، اقبال دانشجویان آن دانشگاه به آن کانون زیاد می‌شود. کانون هلال احمر دانشگاه آزاد کرج بستر آموزشی مناسبی در این زمینه دارد و چیزی که جای خالی آن به‌وفور در دانشگاه دیده می‌شود، بحث توان‌افزایی دانشجویان است.

اگر بتوانیم از بستر کانون‌های فرهنگی-اجتماعی دانشگاه این مسئله را مدیریت کرده و این زمینه را ایجاد کنیم که دانشجویان داخل دانشگاه توان‌افزایی و فن‌آموزی شوند، حرفه‌ای و کاری را به‌صورت یدی و عملی یاد بگیرند و آموزه خوبی را در کنار رشته تحصیلی خود داشته باشند، قطعاً آن دانشجو، دانشگاه و آن شهر می‌توانند موفق باشند؛ چیزی که اکنون اصلاً‌ نداریم.

کانون‌های فرهنگی بستر مناسبی دارند، اگر با حمایت، کمک و فکر مسئولان با طرح و ایده‌ای که دانشجویان می‌دهند، بتوان این زمینه را فراهم کرد که هر کانون فرهنگی که در دانشگاه فعالیت می‌کند در حوزه مربوط به خودش یا هر حوزه‌ای که توانایی ورود دارد، استعدادیابی و توان‌افزایی داشته باشد یا یک آموزه‌ای را در کنار فعالیت‌هایی که در طول سال انجام می‌دهد، ایجاد کند؛ می‌توانیم دانشگاه موفقی داشته باشیم.

از نگاه گزارش‌ِ کاری، مقطعی عمل‌کردن و فعالیت مناسبتی پرهیز کنیم

بیاییم از نگاه گزارش‌ِ کاری، مقطعی عمل‌کردن، مناسبتی فعالیت کردن و ... به دور باشیم و بتوانیم توان دانشجویان‌مان را در حوزه‌های مختلف فنی و آموزشی بالا ببریم تا بتوانیم خروجی مناسبی را از آن دانشگاه داشته باشیم.

انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/

نظر شما