شناسهٔ خبر: 52173806 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

سفیر ژاپن در ایران:

احیاء برجام خواست کشورماست

سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحریم های دولت ترامپ علیه ایران گفت: تحریم ها مانع اجرای پروژه های جدید بین ایران و ژاپن شد و به همین دلیل امیدواریم که برجام احیاء شود.

صاحب‌خبر -

آیکاوا کازو توشی دوشنبه در نشست با شهردار اهواز اظهارداشت: توسعه روابط با سازمان‌های محلی در فعالیت های دیپلماسی اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل سفر به استان خوزستان و آشنایی بیشتر با این سرزمین در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته نیز به استان خوزستان سفر داشته است گفت: کلانشهر اهواز نسبت به سال های قبل از پیشرفت های قابل توجهی برخوردار شده است.

آیکاوا با اشاره به همکاری های مشترک ایران و ژاپن در زمینه های اقتصادی گفت: پتروشیمی بندر امام از نمونه های بارز این همکاری ها محسوب می شود که بعد از جنگ تحمیلی عراق به ایران، این مجموعه پتروشیمی به توسعه قابل توجهی دست پیدا کرده است.

وی ادامه داد: استان خوزستان از زمینه های بسیار خوب و مستعدی برای انجام فعالیت های سرمایه گذاری در بخش انرژی و کشاورزی برخوردار است که همواره مورد توجه ما قرار دارد.

سفیر ژاپن در ایران به همکاری مشترک این کشور و جمهوری اسلامی در زمینه مدیریت کرونا اشاره کرد و گفت: این همکاری ها بسیار سازنده و تاثیرگذار بوده و به همین دلیل تا کنون بیش از سه میلیون دُز واکسن از ژاپن به ایران اهدا شده است.

آیکاوا همچنین به وقوع زلزله های متعدد در ایران و ژاپن اشاره کرد و گفت: در زمینه مقاوم سازی و به کارگیری روش های نوین برای پیشگیری از حوادث ناشی از این پدیده، همکاری های مشترکی بین ۲ کشور انجام شده که استان خوزستان نیز می تواند از آن بهره مند گردد.

وی در ادامه به همکاری های مشترک دیگر بین ایران و ژاپن در قالب سازمان "جایکا" اشاره کرد و گفت: برخی از پروژه های این سازمان نیز با محوریت منابع طبیعی، محیط زیست و توانمندسازی کسب و کارها در خوزستان و دیگر استانهای ایران فعال هستند.

جایکا یک سازمان دولتی مستقل بین‌المللی در ژاپن است که در زمینه توسعه به دولت ژاپن و همچنین کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.

سفیر ژاپن در ایران اضافه کرد: به منظور دستیابی به برنامه های ریزی های صورت گرفته برای همکاری های مشترک، دیپلمات های متخصص در زمینه های انرژی، شهرسازی و ... در این سفارت مشغول کار هستند.

ایران برای ژاپن از اهمیت بالایی برخوردار است

وی همچنین از ایران به عنوان کشوری با اهمیت بسیار بالا برای ژاپن یاد کرد و گفت: تلاش می شود تا از طریق دیدارها و سفرهایی که صورت می گیرد، ظرفیت های مختلف این کشور شناسایی و به مردم ژاپن معرفی شود.

سفیر ژاپن در خصوص فعالیت های سرمایه گذاری و تجاری این کشور با ایران بیان داشت: تا پیش از اعمال تحریم ها حجم خرید نفت ایران توسط ژاپن، تقریبا یک میلیارد دلار بود.

وی با تاکید بر اینکه از دل و جان امیدواریم که برجام احیا شود گفت: توافق برجام به توسعه مبادلات تجاری با ایران و افزایش سرمایه گذاری ژاپن در ایران منجرخواهد شد.

آیکاوا با بیان اینکه تحریم های دولت ترامپ مانع سرمایه گذاری های جدید ژاپن در ایران شد گفت: با این وجود، پروژه های سرمایه گذاری پیش از اعمال تحریم ها، به فعالیت خود در ایران ادامه پیدا کرد.

قدردانی ژاپن از ایران به خاطر اجازه پناهندگی سه میلیون تبعه افغان

سفیر ژاپن در بخش دیگری از این نشست اقدام ایران برای اعطای پناهندگی به سه میلیون تبعه افغان را قابل تقدیر عنوان کرد و گفت: بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از این پناهندگان در استان خوزستان زندگی می کنند.

وی یادآورشد: به همین منظور، کشور ژاپن مبلع پنج میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برای بهبود زندگی اتباع افغانی در ایران کمک مالی اهدا خواهد کرد.

وی بیان داشت: ایران و ژاپن برای بهبود شرایط زندگی اتباع افغانی همکاری های مشترکی را در دستور کار دارند.

امکان استفاده مدیریت شهری اهواز از مطالعات و برنامه ریزی های کشور ژاپن

سفیر ژاپن در تهران همچنین با اشاره به اینکه مشکلات خدمات شهری در اهواز می تواند با مطالعات و طرح های حوزه شهرسازی کشور ژاپن کاهش یابد گفت: این برنامه ریزی ها در اختیار مدیریت شهری کلانشهر اهواز قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در حوزه مطالعات شهرسازی، کشور ژاپن با دیگر استان های ایران همکاری هایی داشته که الگوی موفقی برای فعالیت در اهواز محسوب می شوند.

نظر شما